H.M.S Endeavour Bark 1768

Ook jou volg ik alweer een tijdje zonder commentaar maar het ziet er goed uit!
Het is leuk om te zien dat er van niets een iets komt.
Ik heb ook ergens gelezen dat je aan het kijken was voor de Victory van Caldecraft.
Ik heb gisteren een mail gestuurd en volgens hun kan ik hem bestellen tussen de 10 en 14 dagen.
Kan je gelijk zien hoe de inhoud er uit ziet.

Ik ben er nog niet helemaal uit hoor of ik wel de VIC van Caldercraft wil gaan bouwen.
Ik ben nog aan het twijfelen of het de Vic of de Montanes van Occe gaat worden.

Vandaag is mijn lang verwachte pincetten set binnengekomen.
20210506_145132.jpg

En maar gelijk uitgeprobeerd

20210506_145851.jpg

Het touw een beetje bijgekleurd met een klein beetje eiken beits. Het is nog nat en zal iets lichter opdrogen.

Vandaag de "Hand Spikes", nummer 13, erin gezet (ik weet de Nederlandse naam niet).
Screenshot_20210508-120535_eBoox.png

Volgens tekening zaten ze er niet in en waren er ook niet bijgeleverd. Bovenstaande tekening is ook niet de tekening van het model wat ik aan het maken ben. Wat ik wel raar vond, is dat er wel voorgeboorde gaatjes in de "Capstan" zaten om de "Hand Spikes" te bevestigen.

Hier heb ik met tandenstokers, gedompeld in eikenbeits en daarna matte vernis, de "hand spikes" gemaakt.
20210508_120300.jpg

Beetje een raar onderdeeltje. Na wat speurwerk ben ik erachter gekomen dat het een soort schoorsteen is.
20210508_233454.jpg

Ik weet niet of ik het er goed aan gedaan heb maar ik heb deze metaliek zwart geschilderd en een gaatje van 2mm erin geboord om het een betere uitstraling van een schoorsteen te geven. ( Ik gebruik regelmatig een airbrush dus heb zeer veel kleuren op voorraad. Deze trouwens gewoon met een kwast geschilderd).

Screenshot_20210509-121155_eBoox.jpg

Kleine update met kleine details.

Ik heb alles een beetje verweerd zodat het nog wat ouder lijkt.
Het zeewater heeft zij tol geëist op het hout en andere onderdelen.
Alles is al ruime tijd in gebruik door de bemanning en daarom heb ik alles er gebruikt uit laten zien.

Volgens tekening ben ik klaar met het dek (al ben ik het er zelf niet mee eens omdat er niet veel klopt van de opstelling ten opzichte van het origineel).
Dus de volgende stap is de boegspriet. Ook dit hout zal ik er verweerd uit laten zien zodat het in contrast komt met het dek.
20210510_152139.jpg
20210510_152109.jpg
20210510_152052.jpg

Alle houten onderdelen op het dek en de kanonnen afgelakt met een laagje Super matte vernis en de onderdelen van metaal afgelakt met een laagje X22 chistel clear.

Dank je @Stephan Kertész .
Dit model heeft geen nagels. Volgens mij had de Endeavour in het echt ook geen nagelbanken rondom de masten, maar ringen in het dek. Die heb ik nl. wel gemaakt random de mastgaten. Alleen boven de lier van het anker waren nagels, maar die zitten ook niet op dit model. En in de boegspriet op het dek zaten ijzeren pinnen om touwen aan vast te maken.
Iig.. als ze er wel in horen, dan schiet Artesania ernstig tekort en mogen ze dit model wel eens een update geven.
Maarja ik mag een gegeven kerstcadeautje niet in de bek kijken.

Van het volgende project, of dit nu de Montanes of VIC gaat worden, verwacht ik wel dat die wat meer correct zijn.

Back