H.M.S Endeavour Bark 1768

Nee...
Met een restje snel drogende Alifatiche D4 houtlijm. Die had ik nog ergens liggen en vond ik zonde om weg te gooien alleen de scherpe bochten op de achterkant die ik schuin moet afsnijden doe ik met een druppel Bizon seconde gel.
 
Updateje....:D

De romp is klaar, tenminste zo goed als.
Ik heb de 2e laag planken eerst heel licht opgeschud met korrel 180.
En daarna helemaal gladgeschuurd met korrel 1000.
20210214_125813.jpg

Daarna heb ik een laagje notenbeits over de 2e laag planken geschilderd. Dit heeft ook een leuk en iets donkerder effect tussen de plankjes waardoor het iets ouder lijkt
En daarna afgewerkt met een laagje satijn vernis.
Op de foto's glimt het behoorlijk maar de vernis is nog nat.
Als het droog is zal het minder glimmen.
20210218_135410.jpg
20210218_135420.jpg
20210218_132702.jpg
 
Ziet er goed uit Dirk.:):)

prima resultaat :thumbsup:

Hele nette romp hoor Dirk :thumbsup::weetnie:


Dank jullie wel.
Bloed zweet en tranen zitten erin :p
-----------------

Ik ga een tijdje studeren om mij licentie te behouden voor mijn werk (1 maand) en daar heb ik mijn werkplek voor nodig dus er zullen niet heel veel updates komen deze aankomende maand.
Maar julie kennen me inmiddels al een beetje.
Niet veel, is bij mij dus niet hetzelfde als, helemaal niet :D:D.
 
Hey allemaal, toch nog even een update.
De boeken waren nog niet binnen voor de studie dus ik heb nog even wat geknutseld met waaibomen hout:D.

20210220_204323.jpg


20210220_204344.jpg
20210220_203919.jpg
20210220_204050.jpg

De randen erop gelijmd. Met kleine spijkertjes vastgeslagen, lijm laten drogen, spijkertjes er weer uit gehaald en de gaatjes met een beetje houtlijm en schuurstof dicht gemaakt.

Was nog een leuk klusje met het buigen van het hout. Dit moest horizontaal gebogen worden.
Ik heb dit een uur of 4 laten weken in lauw warm water, droog gedept met een theedoek, D4 houtlijm er op zodat de lijm niet opgelost word door het vocht in het hout. In het begin met 2 spijkertjes vastgezet en heel voorzichtig de lat naar me toegetrokken zodat er spanning opkwam en boog. Zo stapje voor stapje met een spijkertje vastgezet tot het eindresultaat bekijkt was. Omdat er naar mijn inzien behoorlijk wat spanning op de latjes stond, dit 24 uur laten drogen voor ik de spijkertjes verwijderd had.
Daarna met notenbeits afgewerkt.
Inmiddels zit de achterplaat er ook op maar nog geen foto van. Zal even kijken kijken of ik 1 dezer dagen tijd heb om foto's te maken.
 
Ik weet niet of iemand geïnteresseerd is in de geschiedenis van de HMS Eneavour.
Maar de link hier beneden geeft de (bijna) gehele geschiedenis weer van dit schip.
Met foto's van originele tekeningen, plantensoorten, en diersoorten die voor het eerst ontdekt werden door de bemanning van dit schip. Alles tot in details uitgelegd met originele teksten met de hand geschreven door de bioloog, botanicus en tekenaar die ook aan boord waren. Alles wordt met naam en toenaam genoemd.
Het artikel is wel in het Engels maar de browser kan dit vertalen naar het Nederlands.


https://www.nhm.ac.uk/discover/hms-endeavour-250.html
 
Hey allemaal, toch nog even een update.
De boeken waren nog niet binnen voor de studie dus ik heb nog even wat geknutseld met waaibomen hout:D.

Bekijk bijlage 424663

Bekijk bijlage 424661 Bekijk bijlage 424662 Bekijk bijlage 424665
De randen erop gelijmd. Met kleine spijkertjes vastgeslagen, lijm laten drogen, spijkertjes er weer uit gehaald en de gaatjes met een beetje houtlijm en schuurstof dicht gemaakt.

Was nog een leuk klusje met het buigen van het hout. Dit moest horizontaal gebogen worden.
Ik heb dit een uur of 4 laten weken in lauw warm water, droog gedept met een theedoek, D4 houtlijm er op zodat de lijm niet opgelost word door het vocht in het hout. In het begin met 2 spijkertjes vastgezet en heel voorzichtig de lat naar me toegetrokken zodat er spanning opkwam en boog. Zo stapje voor stapje met een spijkertje vastgezet tot het eindresultaat bekijkt was. Omdat er naar mijn inzien behoorlijk wat spanning op de latjes stond, dit 24 uur laten drogen voor ik de spijkertjes verwijderd had.
Daarna met notenbeits afgewerkt.
Inmiddels zit de achterplaat er ook op maar nog geen foto van. Zal even kijken kijken of ik 1 dezer dagen tijd heb om foto's te maken.
:thumbsup::thumbsup::thumbsup:
 
@Stephan Kertész
Het is zo jammer dat er zoveel informatie verloren is gegaan.
Je zal denken dat er zat documentatie van de schepen bewaard is gebleven omdat ze vroeger ook alles goed archiverden.
Als ik het goed heb, verbeter me als het niet zo is....
Gingen er van de VOC 2 tot 3 schepen per jaar verloren van de 10 tallen die ze hadden varen. En er werd natuurlijk ook nieuw gebouwd.
Dan zal je denken dat de schepen die wij nu bouwen allemaal vergaan moet zijn met alle informatie aan boord.
Maar tekeningen, kaarten en andere dingen die niet mee aan boord gingen en gearchiveerd werden zijn ook nooit teruggevonden. Van enkele modellen wel, anders hadden wij ze niet kunnen bouwen.
Maar er is ook een hoop info uit oude schilderijen en schetsen gehaald.

De HMS Endeavour volgens een oud schilderij.
HMS_Endeavour_20340350738-800x752.jpg


De HMS Endeavour volgens de reconstructie.
wpid-Photo-20150709163724269.jpg
 
Er zijn landen die alles goed bijhielden maar de VOC bijvoorbeeld die waren alleen bezig met winst maken. Daar waren fabrieken aan de kust die bijna lopende band werk deden. De 10 tallen die vaarden moeten honderdtallen zijn. Zoveel schepen dat het bijna niet bij te houden was. De overmacht aan schepen was groot t.o.v. de andere landen om ons heen.
Maar vergeet ook niet dat veel verloren is gegaan in de 2e wereldoorlog.
 
Dat is heel jammer.
Maar het gaat natuurlijk niet alleen over de VOC.
Dit gaf ik als voorbeeld.

Ook Engelse schepen en de Spaanse vloot.
Alhoewel de La Candelaria die ik heb gebouwd, niet een hele bekende Vessel is geweest, maar daar toch tekeningen van waren.

Maar het merendeel is verloren gegaan.
Ik denk dat het ook te maken heeft met het soort papier wat ze vroeger gebruikte.
Heel veel was gemaakt van Papyrus, wat toch wel heel snel verteerd bij vocht en temperatuurschommelingen.
 
Back
Top