H.M.S Endeavour Bark 1768

Het zijn 2 aparte woorden dus je theorie gaat helaas niet op.. :p
De theorie gaat zowiezo niet op, omdat het een geintje is. Maar geheelonthouder is wel degelijk één woord en betekend dat je helemaal geen alcohol gebruikt en in die context werd het door jou bedoeld. Citaat van je eigen tekst uit post 75; 'ik ben geheel onthouden wat alcohol betreft' , je schrijft het slechts verkeerd, waarop ik mijn grapje baseerde.....;)

Laatst bewerkt:
Hallo beste mensen.
Ik kon het toch niet laten om in de latere uurtjes nog even te gaan knutselen aan mijn project.

Ik ben toch verder gegaan met de beplanking en het schilderen van verschillende beslag onderdelen.

Deze heb ik geschilderd met goudverf de ornamenten met brons.
Daarna met Vallejo blackwash de ornamenten wat geaccentueerd. Alles afgewerkt met een laagje Semi-gloss en de ornamenten met Tamiya X22 zodat deze er een beetje uitspringen.
IMG-20210131-WA0027.jpeg

Deze 2 dames ook met goudverf gedaan maar ze wachten nog op een 2e laagje. Ook deze worden met Semi-gloss afgewerkt.
In het bakje erboven liggen nog wat ornamenten die ook goud geschilderd zijn.
IMG-20210131-WA0034.jpeg

Beplanking ging makkelijker dan ik dacht.
Zitten hier en daar wel wat kleine foutjes in maar ik behandel het nog met wat houtplamuur en schuur dan alles mooi glad.
Inmiddels is 1 kant dicht.
20210128_135059.jpg
20210128_135056.jpg
20210128_135051.jpg

De zijkanten van de ramen zijn met goud verf gedaan en afgewerkt met Tamiya x22, de kozijnen met iets donkerder bruin en daartussen met lichter bruin. De ramen zelf blauw gemaakt en daarna vol laten lopen met Tamiya x22 zodat er een beetje diepte ontstaat.

De luikjes en de kozijnen van de luikjes, zijn afgewerkt met Vallejo Black wash om het geheel wat ouder te laten lijken. En een laagje matte vernis.
IMG-20210131-WA0029.jpeg
ik heb nog wat raampjes gedaan die aan de achterkant geplaatst gaan worden en die zijn met dezelfde kleuren geschilderd.

Gaat prima man en dat tussen het klussen door :thumbsup::thumbsup:
Welke kleur wash heb je gebruikt ?

Dirk, word deze enkel of dubbel beplankt?? Dit ivm die nagels in de beplanking, dat komt zeer overheersend over........
Het schilderwerk is zo perfect uitgevoerd :wave

@Jaques
Dank je. Ik gebruik voor het schilderwerk kwasten van marter, en konijnen haar met de maten 0 tot 5x0.
Wat mij altijd heel goed geholpen heeft is voor je gaat schilderen, de punt van de kwast even heel licht in de glycerine te dopen en daarna met een keukenpapiertje afstrijken. Dit kan prima met verf op oliebasis en waterbasis.
Het voordeel is ook dat door de glyserine de verf mooier en egaler uitvloeit. (Dit heb ik afgekeken van het airbruschen en uitgeprobeerd met een kwast).
En dan blijven ook de haren van de kwast lekker soepel en heb je ook geen last van haren die links of rechts uitsteken tijdens het schilderen.

De beplanking is dubbel. Aan het einde van de 1ste laag geef ik ze nog een tikje met zon verzink staafje( weet niet wat de echt naam is) zodat ze wat dieper in het hout zitten. Als ik dan met een klein beetje plamuur de boel ga afwerken dan zie je niets meer van de spijkertjes en komt de 2e laag planken er superstrak overheen.

Updateje

De afgelopen avonden toch weer met de beplanking verder gegaan (kon het niet laten:thumbsup:)
Aan de linker kant is de beplanking nog niet klaar.
Maar nu dus wel. Heb er alleen nog geen fotos van gemaakt.
20210205_004750.jpg
20210205_004744.jpg
20210205_004733.jpg

Ik moet de boel alleen nog goed schuren en hier en daar wat met plamuur bijwerken en dan kan de 2e laag planken(lamineer) eroverheen.
Dit wordt een laag van notenhout en werk ik af met een extra laagje noten beits en satijn-vernis.

De secondelijm van AliExpress is zeer goed. Ook onder spanning blijft het muurvast zitten.
Heb dit uitgeprobeerd om er met een jeweliershamertje flink op te slaan om te kijken of het los kwam maar blijft roerloos vastzitten.
Is heel goed schuurbaar en kan met acryl of olieverf goed overschilderd worden.

Laatst bewerkt:
Ik zou geen plamuur gebruiken, de 2e beplanking dekt alle kiertjes af en plamuur is daarom niet nodig, is ook niet zo heel goed voor het verlijmen van je 2e laag beplanking. Het is uiteraard maar een advies, zelf gebruik ik nooit plamuur voor de beplanking. Een oud Zeeuws spreekwoord; "Werk netjes en secuur en wees zuinig met plamuur" ;)

Dan je voor het advies @pietsan .:wave
Plamuur doe ik ook heel zunig mee. Het is meer voor oneffenheden en niet om kiertjes te dichten.
Hier en daar zie ik op mijn werk wat deukjes rondom de nageltjes van te hard ingeslagen nageltjes.
Dat ga je zien door de 2e laag heen is mijn ervaring van het vorige schip. Het zijn maar hele kleine stukjes.
Ik ga dus niet het hele schip vol plamuur stoppen.

Ik heb wel geleerd voor het volgende project, dat ik niet zo hard moet hengsten op de zachte balsa latjes. Dan krijg je heel snel deukjes in je hout:yes:

Dan je voor het advies @pietsan .:wave
Plamuur doe ik ook heel zunig mee. Het is meer voor oneffenheden en niet om kiertjes te dichten.
Hier en daar zie ik op mijn werk wat deukjes rondom de nageltjes van te hard ingeslagen nageltjes.
Dat ga je zien door de 2e laag heen is mijn ervaring van het vorige schip. Het zijn maar hele kleine stukjes.
Ik ga dus niet het hele schip vol plamuur stoppen.

Ik heb wel geleerd voor het volgende project, dat ik niet zo hard moet hengsten op de zachte balsa latjes. Dan krijg je heel snel deukjes in je hout:yes:
Duidelijk. Eigenlijk hoef je de nageltjes maar een klein stukje in het hout te drukken (of te slaan), dat is ruim voldoende voor de lijm om te houden, waarna je de nageltjes weer kunt verwijderen. Vaak kun je dan de nageltjes nog eens gebruiken. Houtlijm is zeer sterk na drogen en komt nooit meer los ook zonder nagels. Maar hier is al vaker het één en ander over geschreven....

Vaak kun je dan de nageltjes nog eens gebruiken.
Hahaha deze fabrikant heeft er 1000 geleverd bij het pakket.
Denk dat ik er zeker nog 600 over heb.
Maakt niet uit .. alles wat over is wordt hier altijd bewaard, want je weet nooit. Ook houten latjes en overblijfselen langer dan 5cm bewaar ik in een bak .. das ook een vorm van zuunig zijn.

Back