H.M.S Endeavour Bark 1768

Dirk, wat jij de kapiteins hut noemt, dat kan natuurlijk, maar in feite is dit eigenlijk een vulstuk voor de huidbeplanking, holle wulf en spiegel. Heb je goed op de tekening gekeken hoe je dit stuk moet plaatsen, want ik heb de indruk dat het scheef zit. De kieren bij de rode pijlen horen daar denk ik niet te zitten;
20210121_133517_bewerkt-1.jpg

Als ik jou was zou ik dit nog eens goed nakijken voor je verder gaat. De gleuf aan de bovenkant hoeft niet helemaal in de achtersteven te vallen omdat hier ook het roer nog tussen moet passen later. Ik kan me vergissen, maar ik denk dat hij nu te ver naar voren staat en dat de kieren aan de onderkant dicht horen te zijn.

@pietsan
Die onderste kier(bovenste op de foto) hoort idd niet. Dat was een foutje van mij. Ik had met mijn domme hoofd een stuk afgezaagd maar weer vastgelijmd. Zit goed stevig vast dus maak me daar geen zorgen over. Omdat op de achterkant de ramen komen met een houten plaat erachter, valt straks helemaal weg. En de plaat met de ramen komen weer tegen de beplanking (lamineer) aan

Ik vond het ook een beetje raar dat daar een kier zit maar ik heb het volgens de tekening goed geplaatst.
Ik heb al uitgemeten of alle beplanking goed gaat passen. En dat is goed.
Had ik hem er rechter ingezet dan zal het dek niet meer aansluiten boven op de laatste spant. Dan zal daartussen een kier van ruim 0,5cm tussen komen, maar dan had ik geen kiertje aan de achterzijde gehad. Het was een gok die ik nam. Maar ik heb alles wel netjes uitgemeten en alles past perfect op elkaar. Incl. de houten plaat, ramen en beplanking..
Onwijs bedankt voor het meedenken

@pietsan
Die onderste kier(bovenste op de foto) hoort idd niet. Dat was een foutje van mij. Ik had met mijn domme hoofd een stuk afgezaagd maar weer vastgelijmd. Zit goed stevig vast dus maak me daar geen zorgen over. Omdat op de achterkant de ramen komen met een houten plaat erachter, valt straks helemaal weg. En de plaat met de ramen komen weer tegen de beplanking (lamineer) aan

Ik vond het ook een beetje raar dat daar een kier zit maar ik heb het volgens de tekening goed geplaatst.
Ik heb al uitgemeten of alle beplanking goed gaat passen. En dat is goed.
Had ik hem er rechter ingezet dan zal het dek niet meer aansluiten boven op de laatste spant. Dan zal daartussen een kier van ruim 0,5cm tussen komen, maar dan had ik geen kiertje aan de achterzijde gehad. Het was een gok die ik nam. Maar ik heb alles wel netjes uitgemeten en alles past perfect op elkaar. Incl. de houten plaat, ramen en beplanking..
Onwijs bedankt voor het meedenken
OK, dat is een duidelijk verhaal. Ik dacht ik kan het beter even laten weten, want als je planken ertegen zitten en het blijkt niet goed te zitten dan ben je nog verder van huis. Dan zal het zo wel goed komen neem ik aan.

want als je planken ertegen zitten en het blijkt niet goed te zitten dan ben je nog verder van huis
Daarom bedankte ik je voor het meedenken.
Ik dacht, ik kan het beter goed uitleggen dan half en dat het meer vragen oproept.
En op de foto's is maar 1 kant geschuurd, dat kan misschien ook een vertekend beeld geven.
Je bent waardevoller dan je zelf denkt @pietsan :worship:

De beplanking komt vanaf de zijkanten gezien in 1 lijn met de spanten tegen achterblok. Daar hoeft niets meer gebogen te worden. Als de beplanking geschuurd en gelamineerd is, komt daar bovenop, gelijk met de kanonbalken(zo staat dat vrijvertaald uit het Engels in de beschrijving), een lat om het geheel af te werken.

Maar voorlopig ben ik nog de spanten aan het schuren en vijlen om die gelijk te maken met het blok aan de voor en achterzijde van het schip.

Laatst bewerkt:
Klus ze . ik ben al een paar jaar bezig met verbouwing /verhuizing van een paar kamers .
Als klaar is begin ik ook weer .

Laatst bewerkt:
Help, mijn man is een modelbouwer"
Haha ik zit gewoon in de woonkamer. Die is 13 meter lang en de laatste 5 meter zijn van mij. 1 nadeel ik moet zelf afstoffen als ik heb zitten schuren. Maar als het ff kan doe ik dat in de tuin.
Ik zit ook nog in het zicht van tante Truus.:thumbsup:

want de rum drinkt hij als hij al thuis is
Ik ben geheel onthouden wat alcohol betreft.:rofl:

en als alles klaar is weer opnieuw beginn
Een volgend bouwpakketje zal ik wel fijn vinden om die op voorraad te hebben:D;)
---------‐-----------------

Maar bedankt voor het mee denken.. jullie hebben me prima geïnspireerd.:thumbsup::banana::p

Back