Ik ben een totale leek qua modelbouw RC Vliegtuigen. Door omstandigheden ben ik in bezit van een 8-tal vliegtuigen en een Futaba T14SG. Ik zou dus willen beginnen met deze nieuwe hobby. Zeker in mijn beginjaren, zou ik wel gebruik willen maken van de technologie om het vliegtuig te stabiliseren dmv een gyro. Na enig opzoekwerk kom ik uit bij het Safe systeem van Spektrum en A3SuperIII van HobbyEagle. Ik vermoed dat met de Safe oplossing, ik dit niet kan implementeren op mijn Futaba afstandsbediening, of klopt dit niet? Met de A3S3 denk ik, dat dit wel lukt. Ik zou middels één van de switches op mijn Futaba, de mode willen kunnen aanduiden, Safe - Mid - Experienced. De A3S3 module om in te bouwen in het vliegtuig lijkt me ook iets goedkoper, want zou toch in verschillende toestellen moeten ingebouwd worden. Graag had ik over bovenstaande wat meer info vernomen, bedankt alvast.
Hoi Schorrie, Ga naar een vliegclub in de buurt daar kunnen ze je alles vertellen over het modelvliegen.
Ha Schorrie, Deze zit bij jouw in de buurt zo te zien: https://www.destunters.com/ Je kan alles zelf uitvinden natuurlijk, doe ik ook graag, maar als je helemaal nieuw ben, is het handiger om hier je beginnetje te maken. Ook om infonte krijgen over regelgeving etc. Gr Arie
voor het volledige verhaal: Als je met deze hobby begint, moet je even een hoop informatie tot je nemen. Wen je jezelf de verkeerde dingen aan, heb je daar serieus lang last van. De omgang met alle zaken, veel dingen zijn een stuk simpeler dan je denkt, andere een stuk lastiger. in een club kan men je schadevrij (tenzij gekke dingen aan de hand, maar dan had je zelf ook gecrasht) leren vliegen heb je ook meteen alle zaken correct aan geleerd en hoef je niet naar al die rare gyro rommel te kijken. Vergis je niet, een vliegtuig van 1 kilo wat met een gangetje van 70 km per uur (wat vrij rustig is voor een vliegtuig) ergens tegenaan klapt, kan best wat schade geven. ook de kleine toestellen hebben (veel) aandacht nodig. JUIST die kleine..
Dat is maar al te waar. Wij hebben af en toe wel eens iemand met zo'n klein modelletje op het veld zien verschijnen. Hij kwam met de gedachte dat hij in één middag kon leren vliegen. Hij vond het niet leuk dat we dat idee naar de prullenbak verwezen. Hij was zelfs beledigd toen wij hem vertelde dat zo'n klein en licht modelletje niet buiten kon vliegen als het harder waaide dan windkracht 1. Ook het feit dat je niet in één middagje een volleerd modelvlieger kan worden ging er bij hem niet in. "Dat model heeft een 6 assige giro en kan door elke beginner gevlogen worden" was zijn stelling. Tsja..... advertentie teksten, wat moet ik daar over zeggen? En een 6 assige giro??? Nooit van gehoord behalve dan in dat soort advertenties/reclames. Een 3 assige giro, ja, die ken ik. Later hoorden we van iemand dat hij in het wijkpark zelf met het model heeft geprobeerd te vliegen. De wind pakte het en binnen 30 seconden hing het in een boom. Dat had slechter af kunnen lopen!
6 assige gyro's hebben 3 rotaties en 3 translaties te stabiliseren, er zijn ook 9 assige met nog 3 magnetometers. Alles standaard in de meeste drones, dan ook nog net een barometrische hoogte/vario meter.
Er is een verticale as, een rol as en een gier (yaw) as, dat zijn 3 assen. Daar is dus een 3 assige giro voor nodig om alle drie te kunnen stabiliseren. Heeft een 6 assige daar nog giro's onder 45 graden tussen zitten? En dan een 9 assige giro? Magnetometers meten het (aard) magnetisch veld en dat zijn geen giro's! Ze leveren meetwaardes die samen met de gegevens van de giro door een computer worden verwerkt om het vliegtuig te stabiliseren, maar dat maakt ze nog geen giro's. De F16 had destijds een heel geavanceerd navigatie systeem. Dat was het Inertial Navigation System. Dat was een 3 assige giro systeem met een reeks magnetometers en graviteit sensors. Hoe je het ook wendt of keert het was en is een 3 assige giro. Of je moet zeggen dat het een 9 assige giro was omdat er 3 van die units in het vliegtuig zaten. Later is dat allemaal vervangen door GPS systemen. Ik weet ook nog dat er destijds 8 kanaals proportionele besturingszenders werden verkocht. Toch hadden die maar twee knuppels. Knuppel 1 naar voren was kanaal 1, naar achteren was kanaal 2. Knuppel 2 naar voren was kanaal 3, naar achteren was kanaal 4. In werkelijkheid was het dus maar een 4 kanaals zender. Marketing heet zo iets.
@Ernst Grundmann In principe heb je gelijk, een gyro is detecteert verdaaiingen, dit in tegenstelling tot giro, dat heeft betrekking op het betalingsverkeer. Mechanische (tol) gyro's detecteren hoeksnelheden, terwijl de MEMS gyro's (MicroElectroMechanicalSystem) hoekversnellingen meten. Die doen dat om 1, 2 of 3 assen. In de meeste autopilots zitten MEMS ic's die naast rotatie versnellingen ook translatie versnellingen meten, dat meestal in 3 richtingen. Officiëel heten deze 6 DoF (Degree of Freedom, vrijheidsgraad) versnellings en gyroscoop sensor. In de volksmond, maar dat mag niet van iedereen, ook wel een 6 assige gyro genoemd. Dan kan er ook nog een 3 assige magnetometer aan toe worden gevoegd en dan krijg je een 9 DoF sensor ook wel IMU (Inertial Measurement Unit) genoemd. De BNO08X heeft al die 3x3 = 9 assen in één chip, samen met een processor die alle 9 sensoren verwerkt en met zoals dat heet sensorfusion daar een vrij goede autopilot mee maakt. Zeker als dit nog wordt gecombineerd met een GPS en Barometrische hoogtemeter.
Sorry voor de tiepvout, het moet inderdaad gyro zijn en geen giro. Dan nog is het een 3 assige gyro ook al zitten er meerdere (soorten) sensoren in welke die 3 assen stabiliseren. Die sensoren regelen nog steeds maar 3 assen en geen 6 assen of zelfs 9 assen.
Ten eerste om precies te zijn regelt een sensor geen as, laat staan 9 assen, een sensor meet slechts. Regelen doet het hele systeem van sensor tot en met het vliegtuig. Ik wil niet echt spijkers op laag water willen zoeken, maar je vraagt er om...... Een 9 DoF sensor detecteert de versnellingen van de rotatie óm 3 assen plus de translatie ván 3 assen, daarvan kan je zeggen dat het om 3 dezelfde assen gaat. De magnetometer detecteert de positie in het magnetisch assenstelsel, hetgeen andere assen zijn dan die van het vliegtuigassenstelsel. Dus een 9 DoF sensor zou je dus zeker formeel helemaal correct een 6 assige sensor kunnen noemen.