ja in wezen zijn speedkisten het omgekeerde van een hoverende heli, (vliegen met de zwaartekracht mée) en hebben ze juist een heel grote spoed.
hier nog een voorbeeld van mijn eerdere post;
kira 400/34, 3s accu, ongeveer 22A;
geen vertraging, 5x2 prop, bijna 35k rpm, pitch snelheid 106 km/h 772g
4:1, 10x8, pitch 106 km/h 1545g *stall in rust
7:1 14x14, pitch 105 km/h 2345g ""
15:1 20x30, pitch 105 km/h 3238g ""
25:1 26x50, pitch 105.5 km/h 4467g ""
alle keren rond de 22A, 230W, maar, het schijnt zo te zijn dat in de buurt van 1:1 diameter/spoed, (hier de gevallen van 4:1, en 7:1 vertraging) in wezen de glijhoek van de bladen, of misschien het stijggetal, cl³/cd² als ik me niet vergis, het allerhoogst is.
aanv.: het stijggetal, is een parameter, waarin de "daalsnelheid per vleugelbelasting" vervangen zit. hoe hoger dit getal, hoe beter. in dit geval "slip per trekkracht". daar komt dan nog gewicht en weerstand van de kist bij.
er is nog iets maar ik kan het nog niet formuleren..

nog even broeien lol
edit: natuurlijk is zonder meer zo'n grote propeller op andere vlakken zwaar en veel weerstand, dus de curve van nuttigheid neemt ook daardoor al een keer af.