Grootst mogelijke brandstoftank in beperkte ruimte

Ik heb onlangs een tweedehands pattern kist aangeschaft en daar zit een 18cc OS-Max BX-1 motor op. Die loopt goed en de kist vliegt heerlijk, maar de BX-1 consumeert alcohol in het tempo van een Russische matroos. Ik zou dus wel een wat grotere tank willen.

Er zit nu een 450 ml Kavan tank in van 120mm lang. De ruimte voor de tank die zit tussen het brandschot en de 2e rompspant (waaraan de vleugel vast zit) en heeft de volgende afmetingen:
Lengte 120 mm
Breedte 75 mm
Hoogte 95 mm

In theorie zou hier een 800ml tank in kunnen, maar uiteraard kan ik geen tank vinden die daar exact in zou passen. Alle grote tanks zijn langer dan 120 mm
Ik heb gezocht bij tanks van Kavan, Du-Bro, Hobbyking, Slec, RadioActive, Great Planes, Hayes, Sullivan, Thunder tiger, etc... maar de grootste die ik tot nu toe heb kunnen vinden is 500ml van Graupner

Wie heeft nog tips?

Een blikken tank solderen had ik zelf al verzonnen, maar dat heb ik in geen 30 jaar meer gedaan en dat was een LB tank zonder clunk.

Ik dacht ook aan een tweede "header"? tank, zoals ik begrijp ook in Heli's wordt gebruikt, maar weet niet echt hoe dat werkt.

Bedankt voor het meedenken :grin:
Hans

Laatst bewerkt:
Wordt zoiets niet een 'hopper tank genoemd'?
Dan komt er wel wat info op Google boven drijven...

Ik ken het begrip alleen als "header tank" van de 1:1 stuntvliegerij. Bijvoorbeeld zoals genoemd in dit artikel van de Super Decathlon. Hopper tank is misschien wel een andere naam voor hetzelfde.

Hobbyking helpt ook lekker mee

Vers van deze avond mijn chat sessie met Hobbyking Online Support.
Die wilde ik jullie niet onthouden :hammer:

You are now chatting with : Ricky (Customer Service)

Ricky: Thank you for contacting the HobbyKing Support Team. How may I help you?
You: I have a queston about PRODUCT ID: 017000001
You: Fuel Tank 650 cc
Ricky: Good afternoon, how may I help you?
You: The description of the article does not mension how long, wide and high the tanks dimensions are.
You: My question is about PRODUCT ID: 017000001 Fuel Tank 650 cc
Ricky: Thanks for your interest in our products. Please kindly check the product description/ picture, discussions and reviews and files from the product page for some advice as well normally we will send the item as the picture
You: As I mentioned this was not mentioned in the product description.
You: Which is why I contact you.
Ricky: we are sorry that the description does not write the dimensions clearly.
You: Can you give it to me?
Ricky: sorry for the inconvenience, i do not know the dimensions.
You: Thank you very much for your help.
Ricky: You're welcome! Thank you for your understand and support. .Have a great day!

:thumbsup::worship: Hobbyking :thumbsup::celebrate:

Laatst bewerkt:
Je zit old licky boy lastig te vallen en het antwoold staat voor je neus, google is youll fliend

Fuel Tank For Nitro engine 650CC rc fuel tanks products, buy Fuel Tank For Nitro engine 650CC rc fuel tanks products from alibaba.com

l x h x b (mm)

132 x 65 x 82

De makel is dus Shenzhen en laat dat nu juist de chinese fablikant zijn die ook dool hobby king woldt veldeeld.

De nummel fijfenfeeltig meneeel? goeie keusse

En de dame daar heet Jessie Zhang (wat me toch veel aangenamer lijkt om mee te chatten dan licky ;-)

Bedankt stevo de volgende keell;)

Laatst bewerkt:
Hallo Stevo,
Bedankt voor je hulp. De volgende keer dat ik een vraag heb over een Hobbyking product zal ik jou meteen een PB sturen ipv "Ricky". Dat werkt een stuk beter.

Tjongejonge, wat een avond....geholpen met m'n vraag en op de koop toe zomaar een vriend erbij ..... Google.....

Laten Ricky en Jessy maar samen :mrgreen::mrgreen: een bord bami gaan eten .
Dan kan deze discussie weer de kant op van slimme ideeën voor mijn wens om meer brandstof mee te kunnen nemen.

maar waarom dan geen infuus zak? je deed er wel wal lacherig over, maar die word toch vaak gebruikt als brandstof tank, zeker in jet's

en hij vult zich in je beperkte ruimte wel tot de hoeken aan toe.

Ik ben in de beperkte ruimte bang voor plooien in de infuuszak, die de brandstoftoevoer zouden kunnen blokkeren.
Als de zak half leeg raakt, dan stuitert hij door de ruimte waarin hij is opgesloten (bijvoorbeeld bij een back slide). Ik ga er daarbij vanuit dat je hem luchtvrij moet vullen en zonder uitlaatdruk gebruikt, zodat je ook geen clunk gebruikt. De hele tank is eigenlijk een grote clunk.

Zou je wel twee aansluitpunten op de infuuszak maken en hem onder uitlaatdruk zetten, dan blaast hij zichzelf wel mooi in de beschikbare ruimte, maar heb je wel een clunk in de zak nodig. Omdat ik echter de vorm van de opgepropte zak tijdens het vliegen kan veranderen, ben ik dan bang dat de clunk in de zak klem kan komen te zitten in een plooi.
Dit is waarom ik vooralsnog op zoek ga naar een vormvaste tank.

Een soort blowmold flextank, die je met warme lucht in de beschikbare ruimte vormt.

Een beetje ver gezocht, maar een ruitensproeier tankje van een auto die je aanpast. :rolleyes:

Hallo Tijn,
Bedankt voor de tips. Daar ga ik eens even over nadenken. Evt kan ik een tankje maken van glasweefsel en polyester/epoxy rond een blok schuim.

Ik heb ooit eens geïnformeerd naar die in jets gebruikte infuus zakken. Ze zijn in ieder geval niet bestand tegen benzine, methanol zou je moeten vragen. Jets gebruiken kerosine en daar kunnen die zakken wel tegen.
Ander probleem was dat als de zak leeg raakt, de zakzijden elkaar kunnen raken en vastkleven, waardoor er brandstof opgesloten raakt die je motor er dan niet uit kan zuigen. Ik weet niet hoe dat dan bij jets zit / opgelost is.
Omdat de zak niet in vorm blijft heeft het geen zin om een clunk te gebruiken, dat is alleen voor harde tanks die in vorm blijven.

Zelf heb ik in mijn Big Lift een tank met een zak er in ... ziet er uit als een gewone tank zoals we allemaal gebruiken, maar dan daarin een zak.
In plaats van een slang met clunk, steekt er een stukje siliconenslang naar het midden van de tank/zak. In het uiteinde van die slang zit ook een gaatje overdwars gepunched = 3 gaatjes, want 1 gaatje zou voortijdig afgesloten kunnen raken zodra de zak kleiner word.
De zak steekt uit het gat van de harde buitentank en dat is samen afgesloten met de bekende rubber stop. Daarin zit alleen buisje voor carburateur (met genoemd stukje slang naar midden van tank) + buisje voor vullen.
De nippel voor de overdruk vanaf de uitlaat, zit in een hoek van de harde buitentank (waar de zak de buitentank niet of het minst raakt). De overdruk wordt dus tussen buitentank en zak geblazen en drukt de zak in elkaar, naar dat slanguiteinde met drie gaatjes. Voordeel hiervan is ook nog dat je geen uitlaatzooi in je schone brandstof krijgt.
Ik vond deze tank bij toeval in een winkel, het was een overblijfseltje, en hij werkt al jaren perfect. Geen dansende clunk, die verkeerd kan komen te zitten. En als de brandstof op is, is het ook echt op. Ik snap eigenlijk niet waarom alle tanks niet zo zijn.

Je zou misschien zelf iets dergelijks kunnen maken als je een zak kan vinden die in dat compartiment van jou past. En als je dat compartiment met epoxy en doek bekleed, kan dat als die "harde buitenkant" dienen.

Hallo Henri,
Ik had ook al gekeken naar de "bladder tanks" of Bubble free tanks maar dan zou ik toch een harde buitentank van de juiste maat moeten maken. De langste Tettra tank die ik kwijt zou kunnen is bijv 450 ml en dat heb ik nu ook.
Vr gr,
Hans

Dankzij de oproep van Rene in dit forumdraadje, die tankjes over had, is het opgelost. Het forum heeft me dus weer eens geholpen een probleem op te lossen :thumbsup:

6764707753_7e1da70f42_b.jpg

Back