Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Voor de beplanking van de romp heb ik eiken liggen, dit heb ik al eerder verzaagd tot stroken.
De achterzijde van het schip vraagt echter een hele sterke kromming:
En om de gezaagde latjes over de brede zijde in deze kromming te krijgen is me nog niet zonder kleerscheuren gelukt. Ook niet na twee dagen weken in water:
Ik heb na vandaag wat aanpassingen aan mijn nieuwe zaagmachientje doorgevoerd en heb nu een aantal eiken latten van 3 x 3 mm gezaagd. We gaan het daarmee nog eens proberen.
hans als je ze zijdelinks buigt en ziet dat ze langs de buitenkant gaan splinteren moet je het latje naar de andere kant buigen.
dit komt omdat de nerven niet haaks in je latje staan door ze naar de andere kant te buigen gaan ze niet langs buiten splinteren of doorbreken maar zullen ze buigen.
leg je latje 5 min in water en plooi het op een strijkbout ( strijkijzer ) dat je onderste boven in een bankvijs zet.
1 dag 3 dagen of 5 dagen in het water steken heeft geen enkele zin en je maakt alleen de nerf maar weker waardoor ze nog rapper gaan breken
Het buigen van het eiken gaat op zich goed, en dit werk wel beter als het nat is. Ik moet alleen bij het zagen van de latjes de juiste plank uitkiezen, met de nerf goed in de lengterichting. Wat wel lastig is vanwege de maat 3 x 3 mm is het twisten / draaien van het latje in het sterk gebogen stuk. Dit wil niet lekker.
Betekent dus een hoop schuurwerk om een acceptabel gladde romp te krijgen.
En kussentjes? Daar deden de oude Grieken niet aan. Gewoon met de blote k.nt op het zitje. En splinters? Daar werd je een vent van.
Ziet er lastig uit om die ronding er zo mooi in te krijgen.
Hans, ik heb eigenlijk nog geen goed beeld van de omvang van het schip, Zou je een foto met herkenbaar voorwerp willen plaatsen om een beetje een indruk te kunnen krijgen ?
Eiken is taai spul om mee te beplanken. Ik krijg het schip niet 100% vlak, maar veroorloof me ook hier weer enige scheperlijke vrijheid. De romp zit dicht, schuurwerk is deels gedaan, nu diverse afwerklatten langs de romp.
Dit is het voorbeeld waar ik een beetje naartoe werk: