Graupner Taxi (1966) op elektro. Trimmen

Ik heb een Graupner Taxi uit 1966 waarvan ik onlangs de benzinemotor+toebehoren eruit heb gehaald en heb hem omgebouwd naar een elektro aandrijving.

Ik heb er vandaag voor het eerst echt mee gevlogen en het vloog na trimmen op de zender best goed. Na de landing heb ik even gekeken naar de roertjes en tot mijn verbazing staat het richtingsroer 7,8 graden naar links als hij dus zo getrimt staat dat het recht vliegt.

Ook heb ik er last van dat als ik meer dan half gas geef dat hij flink gaat stijgen. (met de neus omhoog)
Nou kan ik wel hoogte roer mee mixen op de zender, maar liever los ik de oorzaak op. (voor de ombouw had ik niet eens mixers) Wel moet ik erbij zeggen dat het motortje flink meer power heeft dan de oude O.S. MAX die er op zat

Dus hier de vraag, moet ik om het roertje recht te krijgen de motor naar links stellen (de brandstofmotor stond naar rechts) en het stijgen... Is dat te voorkomen om de motor nog meer domping te geven?

Ik had bij de inbouw van de motor aanvankelijk de hoek en domping van de motor kist overgenomen. Nadat ik merkte bij de eerste testvlucht dat het bijna onbestuurbaar werd heb ik de domping vergroot en de hoek op 0 graden gezet. Dit vliegt veel beter. Is dit met elektro anders dan met brandstof?

Dit is mijn eerste brandstof/elektro conversie. ;)

Hoi,

Ik heb ook een taxi met nog een 4cctje daarop.
Die heeft behoorlijk wat sidethrust en domping. Toch staat het hoogteroer nog iets down en zwaartepunt ligt ook nog redelijk goed (zo uit het hoofd)

Maar dat hij iets naar rechts trekt kan liggen aan te veel side thrust maar ik denk eerder dat er iets niet helemaal recht is. Dat dus even goed controleren.

Hoeveelheid graden hangt af van het vermogen maar niet echt of het brandstof is of elektro. Electro heeft wel meer koppel door de grotere props die vaak gebruikt worden.

Domping moet heel erg veel worden als je veel meer vermogen hebt. Zoveel dat het er niet uit ziet dus in dat geval gewoon een beetje down mee mixen.
Als hij halfgas rechtuit vliegt met je hoogteroer neutraal is het wel goed. Klimmen zal dit model toch wel met wat motorvermogen erop. Dat heb je nou eenmaal met A-symmetrische profielen en positieve instelhoeken.

Gr. Dennis

Laatst bewerkt:
Leuk, zo´n oud besie dat een nieuw leven krijgt. d.knoppers heeft het (uiteraard) helemaal bij het rechte eind, denk ik, maar ik zou graag nog wat toevoegen. Die oude kisten hebben inderdaad een positieve instelhoek op de hoofdvleugel. Dit omdat de motoren destijds niet zo sterk waren, dus stijgen deed je op snelheid, niet door je neus de lucht in te sturen. Met het huidige electrospul heb je waarschijnlijk power te over, dus kan je de hoofdvleugel wat minder instelhoek geven. Dit kan je eenvoudig proberen door kleine stripjes hout (ik gebruikte ijsstokjes) onder de achterlijst van de vleugel te leggen, op de romp. Eerst met eentje proberen, dan nog wat toevoegen, ik kwam met 3 op een prettig vliegend toestel met mijn Telemaster. Ik heb daarna passende wiggen op de romp gemaakt en die gefolied, de ijsstokjes zijn natuurlijk geen permanente oplossing.

Succes, en veel plezier,

Hugo

Is het model zoals deze ?, dan ga ik misschien ook electro vliegen.
Er moeten nog servo's in weet alleen niet waar. ik heb geen tekening.

url]

Laatst bewerkt:
Is het model zoals deze ?, dan ga ik misschien ook electro vliegen.
Er moeten nog servo's in weet alleen niet waar. ik heb geen tekening.

url]

Dat is hem ja.

Ik heb even ingetekend waar de servo's en accu bij mij zitten.
Als je meer info of detail foto's van de mijne wilt moet je het maar zeggen.
taxi66.jpg

Er moet nog vrij veel lood in de neus om het zwaartepunt goed te krijgen bij die van mij. Dus als er nog geen servo rekje in zit zou ik in jou geval de servo's verder naar voren zetten tot voor het zwaartepunt (95mm).

misschien heb je wat aan deze tekening:

taxiexplosion.jpg

Hier vind je de bouw beschrijving onderaan de pagina

Ik zie dat je het roer er nog niet op hebt zitten. Hij vliegt lekkerder als je het stuurvlak 1,5cm verlengt. Anders stuurt hij bijna niet meer met lage snelheden.

Laatst bewerkt:
He ! goed gedaan. en ja ik wil graag wat detail foto's
stuur maar zoveel als je wil naar mijn e.mail adres.

Ps bij mij zat er een OS Max 30 op

Laatst bewerkt:
Hoi,

Servo's zitten ook bij mij ongeveer daar.
Gas servo zit net achter de tank. En daar achter de ontvanger accu (plat pakket staand) , en de ontvanger er schuin onder.
Er zit bij mij een OS 25 (4cc) op.

In geval van elektro conversie. Eerst motor monteren. Dan gaan schuiven met de accu om het zwaartepunt goed te krijgen en dan de servo's plaatsen waar het nog kan.
Lood is zonde. Zeker als je nog met de elektronica had kunnen schuiven.
Servo's voor of achter het zwaartepunt kan een heleboel uitmaken ook al is het maar 10cm verschil qua afstand.

Zwaartepunt ligt op de hoofdligger net aan de rand van de onderste beplanking.
Met lege tank moet het model iets voorover hellen. Met elektro zeg een graadje of 15 met de neus naar beneden gericht.

Tip verdraaiing loopt van waar de vleugel begint in te lopen tot de tip en is ongeveer 5mm.

Als er nog geen folie op zit de vleugel wat licht vochtig maken en dan een tijdje onder een geforceerde hoek laten drogen. Zeg dat hij 5mm krom is naar onder dan zeker 5mm naar boven terug torderen. Als hij droog is valt hij dan wel weer terug naar neutraal. Of niet, dan nog een keer proberen.

Met folie kan je de boel even föhnen. Vleugel torderen zodat de folie begint te kreukelen en dat dan strak folieën.

Alles met beleid. Beter in 2 of 3x goed dan de eerste keer te veel.

Hoi,

Zo meten gaat niet echt goed werken. Zeker als er tip verdraaiing in zit niet.

Alleen de vleugel meten die bij het begin (wortels) plat tegen de tafel aan zit. En dan kijken wat de tip doet en dat in vergelijking met de andere kant die je het zelfde controleert.

Back