Graupner Haftgrund

Hallo,

Ik heb de modelbouwwinkel bij mij in de buurt een mailtje gestuurd of ze G4 of iets soortgelijks hadden. Ik zie heel veel mensen over G4 schrijven, dus het leek me slim om even te vertellen wat ze me gestuurd hebben: volgens hen is G4 oud en moeilijk aan te komen omdat Haftgrund van Graupner de nieuwe G4 is. Hij geeft ook aan dat ik porieënvuller kan gebruiken. Als iemand hier iets meer over kan vertellen dan hoor ik het wel.

m.v.g.
Jarvin

Hallo Jarvin,

G4 en Graupner Haftgrund hebben niets met el;kaar te maken en volgen elkaar ook niet op.

G4 wordt vak gebruikt om motorschotten e.d. te behandelen zodat brandstof geen invloed heeft op hout. Het is een polyurethaan lak en als deze is uitgehard lijkt het op polyster of epoxy en is dus geelachtig doorzichtig. Het is moeilijker te schuren als haftgrund.
G4 is bij hobby-inn zo te bestellen en is van Voss-chemie.

Ik gebruik ook graupner haftgrund als er een gekleurde lak erover moet.

Hans

Die mensen zeggen dat je met haftgrund je boot heel goed waterdicht kunt maken en dat ze dat aanraden. Het is gewoon een grondverf volgens hen.

Haftgrund is een grondverf om de volgende lagen goed te laten hechten.
Beetje hetzelfde als wat je thuis doet met blank hout verven.
Waar wil je het voor gebruiken?

G4 is een poly-urethaanhars die het hout sealt en poreuze oppervlakken hard maakt.
Een vervanger voor G4 is de PS-101 van Polyservice.
Je kan ook epoxyhars-lamineerhars gebruiken om te sealen alleen is epoxy niet echt UV bestendig.

Porienvuller is een dunne stinkende lak met talkpoeder zodat het makkelijker schuurt.

GJ

Je kan ook epoxyhars-lamineerhars gebruiken om te sealen alleen is epoxy niet echt UV bestendig.

GJ

Volgens mij is epoxy wel uv bestendig maar polyester niet.
Als je epoxy gebruik kan je deze verdunnen met alcohol, dan wordt deze gemakkelijk met een kwast op te brengen

Hans

Nee, epoxy is niet UV bestendig.
Daarom gebruiken we altijd vorgelat als kleurlaag, wat op polyesterbasis is.
Dat is namelijk wel UV bestendig en beschermt de epoxy.

GJ

maar als brandstof geen invloed heeft op hout, heeft water dan ook geen invloed op hout met Haftgrund? Want dan hebben ze toch gelijk dat het een boot waterdicht houd. Want je moet een boot zowieso waterdicht maken alleen moet water geen invloed hebben op het hout omdat er dan scheurtjes enzo inkomen.
dit is de mail die ze stuurden:

We G4 gebruikte men vroeger, is moeilijk aan te komen.
Tegenwoordig gebruikt men Graupner haftgrund; grondlak voor binnen en buiten, voor metaal, hout en kunststof.

Waar wil je het nou precies voor gebruiken.
G4 is brandstofbestendig, haftgrund volgens mij niet.
Beide zijn ze wel weer waterbestendig.

GJ

Ik wil het voor mijn boot gebruiken om hem waterdicht te houden.
Is Haftgrund daar nou geschikt voor of niet?

OK, dus je gaat niks met brandstof (alcohol of benzine) doen.
Ik zou zeggen, ga lekker naar de Gamma, Praxis, koop blanke jachtlak.
Dat wordt hard, maakt hout dicht en watervast (het heet niet voor niets Jachtlak).

Kost een euro of 8 voor 250 ml.
laag opbrengen, laten drogen, iets opschuren en weer een laag opbrengen.
2 a 3 lagen moet genoeg zijn.

En zoek een andere modelbouwwinkel...

Succes met lakken!

Gert-Jan

Dank je wel,

Ik zal eens kijken naar jachtlak, maar ik had graupner haftgrund al lang gehaald en erop gedaan. Ik moet me nu op school concentreren dus mag ik niet meer verder. Er zit 1 laag op en ik heb nog ongeveer de helft van de verf over. Wat moet ik daarmee doen en met wat er al op zit?

gr.
Jarvin

Dank je wel,

Ik zal eens kijken naar jachtlak, maar ik had graupner haftgrund al lang gehaald en erop gedaan. Ik moet me nu op school concentreren dus mag ik niet meer verder. Er zit 1 laag op en ik heb nog ongeveer de helft van de verf over. Wat moet ik daarmee doen en met wat er al op zit?

gr.
Jarvin
Als j edie haftgrond al hebt,gewoon gebruiken het materiaal is goed, en geen verdere onkosten maken.
adrie

Back