Golden Yacht (Amati) 1:300 (in Fles)

Die moet je burgemeester maken tijdens het schilderen van het model. :smile:
Dat doe ik liever met een goedkope jenever, kan ik dan ook m'n kwasten in reinigen:p

ik liep namelijk tegen een probleem aan in de BB waar omschreven stond dat de mast gemaakt moest worden van noten 1*1mm en daar nog gaatjes in te boren. dit ging mij te ver

Met behulp van een malletje mischien, ik weet niet waar het gaatje precies voor dient?

100_9114.jpg

kijk maar eens goed naar deze messing mast, dit diende eigenlijk als boormal voor de gaatjes in de houten mast. dit gaat voor mij toch echt te ver.
ik ga dus deze messing mast gebruiken ipv een houtenmastje van 1*1mm

Ik ben door mijn werk gewend om met duizendsten van mm. te werken, een milimeter komt dan vrij grof over. In dit geval moet ik je gelijk geven.

schip in fles

Leuk Jan om dit hier te vinden, want dat zie je eigenlijk niet meer dat iemand scheepjes in flessen bouwt. Ik heb dat vroeger ook gedaan, met het verschil dat ik alleen de fles kocht en de scheepjes van allerlei materiaal maakte wat gewoon te vinden was. Ik wist eerlijk gezegd niet dat daar ook kits van waren. Bijgevoegd een fotootje van twee bootjes
(hebben geen naam omdat het eigen ontwerp is) pietsan
full

Laatst bewerkt door een moderator:
flessen

die zien er goed uit Pietsan.
waar heb je deze flessen vandaan?

De flesjes heb ik ooit gekocht in een geschenken winkeltje in Middelburg. Het is al zo'n 20 jaar geleden dus ik weet niet of dat winkeltje nog bestaat. Maar in die hoek moet je het zoeken. Gr. Piet

deze maar weer eens te voor schijn gehaald als object voor de clubavonden
verder met de mast
eerst de ra's gemonteerd en daarna het 1e lijntje erin geregen.

2015-11-01%2012.57.42.jpg

wordt vervolgd op korte termijn

noodgedwongen zal ik toch andere draadjes gaan aanbrengen.
had net een aantal nieuwe draadjes aangebracht en conform de bouwbeschrijving diende deze met een soldeerbout geborgd te worden, je kunt het al wel raden, ik kwam met de soldeerbout tegen een ander draadje aan en dit brak natuurlijk. verder was het zeer lastig met deze methode om de lijnen strak te krijgen.

nu alle oude draadjes er uit halen en moed verzamelen om opnieuw te beginnen.
ik ga nu met normaal touw werken met een diameter van ca 0,2mm en dan de eindpunten knopen en daarna borgen met lijm.
modify_inline.gif

de basis tuigage al weer opnieuw aangebracht. het touw van Amati bleek toch te dik, dus maar even in het naaikistje gesnuffeld naar een redelijk kleurtje

2015-11-21%2011.50.32.jpg

hierna alvast eens gaan kijken naar het hulpgereedschap om het modelletje in de fles te plaatsen.

2015-11-21%2011.50.45.jpg

verder ga ik de originele zeilen met bedrukking toch maar vervangen door een stukje zeildoek zoals gebruikt bij mijn grote Statenjacht.

wordt vervolgd

Back