Gloster Meteor F Mk 4 van PHiB schaal 1:5

En gemonteerd, morgen eens testen:
Gloster-Meteor-F-MK-4-256.jpg


Heb met een logische schakelaar (in dit geval gear down & landings flap) ingesteld dat onder de 90km/uur de snelheid constant gemeld wordt.
 

Klopt, was ik (nu met pensioen).

Je wilt niet weten hoe vaak ik studenten met hun door mij nagekeken tentamen aan het bureau hebt gehad met de zinsnede "Ja, dat bedoelde ik ook!", waarop ik dan antwoordde: "Ja, maar dat staat er niet." :)

Dus geen punten.

Zeker hier op het forum hebben we geen ander middel om onze gedachten etc. over te brengen dan dmv. de taal, maar het is dan wel zaak dat we ons zo precies mogelijk uitdrukken.

Ik ben daar erg scherp op.

(Laatst, met die bosbranden rond Athene, hoorde ik een nieuwslezeres zeggen: "De brandweer probeert met honderden mensen de brand te bestrijden." Kijk, dat blussen niet binnen een half uurtje lukt snap ik, maar . . . En dat dan van een NPO (?) nieuwlezeres! Waar gaat het heen met de wereld . . . o_O)


jan.
 
Zaterdag was stichting PHantasy In Blue te gast bij Apollo 67 in Horst.
Heb daar 2x gevlogen met de Meteor.

Hier wat foto van de eerste vlucht met dank aan Jan den Hartog:
Gloster-Meteor-F-MK-4-257.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-258.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-259.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-260.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-261.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-262.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-263.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-264.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-266.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-267.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-268.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-269.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-270.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-271.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-280.jpg


Was een prima vlucht, startend en landend van links naar rechts geen probleem vanaf het gras.
Lekker wat hondebotten gedraaid

En wat foto`s van de 2de vlucht die maar kort was vanwege een loszittende motorkap.
Heel eerlijk ik wist dat ze iets naar voren trillen tijdens de landingen op het beton van Deelen, en dat ik ze wat strakker moest zetten.
Maar dan moet de bekabeling ven de turbine naar de ECU en de brandstofleiding los want die lopen door de kap heen.

Dus ik dacht dat komt wel, naja, bij de 2de vlucht kwam 1 kap dus wat los te zitten.

De start was van rechts naar links, iets upslope en richting het mais.
Vond dat de kist niet echt op snelheid kwam maar hij vlog prima toen ik hem even goed lostrok, misschien toch iets meer startflaps in programmeren volgende keer.

Maar de kist vloog dus maar voelde meteen al dat die niet recht vloog.
Bij de takeoff roll zat de kap nog goed maar toch ergens in de lucht naar voren geschoven.
Tijdens voorbij vliegen zag ik dus de linkerkap iets naar voren staan, blijkbaar stond die ook best open op 1 van de foto`s te zien.

Enkele rondjes gemaakt om even te voelen en toen de landing ingezet van links naar rechts.
Kon de kap er zo weer opschuiven maat met maar 45% brandstof nog aan boord en het probleem wat verholpen moet worden niet meer de lucht in gegaan.

Het was mooi zo.
Gloster-Meteor-F-MK-4-272.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-273.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-274.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-275.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-276.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-277.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-278.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-279.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-281.jpg


Jeti studio geeft wel veel inzicht, moet nog even secuur kijken maar m`n startsnelheid waarbij ik de kist lostrok de laatste vlucht lag op ongeveer 70-75km/uur.

Voor de landing probeer ik in de laatste bocht naar final op 100km/uur te zitten om deze langzaam te laten zakken naar 90.
Het laatste stuk richting de 80 en dan moet ie ook wel ongeveer gaan zitten.

Kan met de Kingtech`s wel heel lekker de snelheid regelen, alleen dat was de hele ombouw al waard.
 
Mooi man, ziet er weer strak en beheerst uit.
Koppie erbij houden en alles komt goed.
Nu iets met een veer uitdenken of zo om de kappen te zekeren?
 
Laatst bewerkt:
Zo weer 3 vluchten op de teller en de IAS is goed bevallen.
Heb de snelheid waaronder hij gaat afroepen verhoogd naar 100km/uur, heb ik iets meer controle over de snelheid.

Dat werkt best goed ! Welke sensor heb je daar nu ingebouwd? Kon het niet zo gauw terugvinden in dit verslag.
Van Jeti neem ik aan en denk dat in de Mossie zeker eentje verstandig zal zijn.
 
Laatste update is al weer even geleden, de Meteor z`n laatst vlucht was ook op Horst, daarna is die niet meer buiten geweest.
Oorzaak? Einde seizoen en het is niet een kist die je even snel pakt, daarnaast van de winter ook zelf amper op het veld geweest.
En toen het weer vliegweer werd zaten we door de droogte al snel weer in fase 2 dus en dan is turbinevliegen bij ons niet toegestaan.

Maar het seizoen was al wel weer begonnen en de PHantasy in Blue activiteiten ook weer.

Zo heeft de Meteor statisch gestaan bij museum Bevrijdende Vleugels in Best en op het evenement Historic Heroes op Hoogeveen.

Vorig weekend hadden we onze eerste vliegmeeting bij mvc de Valken in Someren, de wind stond best cross en daar ik al een half jaar nog helemaal niet gevlogen had met de Meteor zou ik hem aan de grond houden.

Echter `s middags werd de wind gunstiger dus toch maar alles klaar gezet, kleine liter minder peut mee en eens kijken wat de motoren doen.

De linker motor had iets meer tijd nodig om door te starten maar liep prima en rechts kwam meteen (ik starts ze apart van elkaar), even full power gedaan (doe ik normaal niet) en een kleine startrun om te de weerstand van het gras te voelen, dat zag er allemaal goed uit.

Dus aan de rand van het veld zetten, gas er op en gaan.............

O wat vliegt die kist toch weer lekker, wel wat last van turbulente lucht boven door de bomenrij een eindje verder maar hij vloog weer heerlijk.

1 vluchtje gemaakt maar, maar alles deed het zoals het zou moeten doen.

Zal de data en GPS track nog eens uitlezen.

Zoals het er nu naar uitziet zal die ook op Flightine 2025 bij de HLC aanwezig zijn.
 
Gisteren 2 lekkere vluchten gemaakt op Flightline 2025, de wind was niet heel erg je van het, de eerste vlucht zuidoost diagonaal gestart en geland. Bij de 2de vlucht was de meer westelijk gedraaid en kon er over de lange baan gevlogen worden.

De Meteor deed zoals er verwacht wordt en hierbij een filmpje van de eerste vlucht:
 
Dat was precies uitgemeten bij de landing.
Als je de schaduw over het hogere gras ziet, was het spot on. Daar zat niet veel marge in, bij 6min10 in het filmpje
 
Back
Top