Glasvezel gelcoat romp ontlakken

Hallo,
Ik heb een grote vliegtuigromp die ik zou willen herspuiten.
De vorige lak zit er dik op en de romp staat vol met panellines en andere details.
Op FB heb ik al meerdere keren foto's zien passeren van mensen die de verf van gelijkaardige modellen afbeitsen zonder problemen. Heeft iemand een idee wat ik hiervoor kan gebruiken?
Aceton en Cellulose Tinner heb ik al geprobeerd zonder succes.

Mvg A
 
Als oplosmiddelen niet helpen, en je vind dat de verf er toch af moet, zou ik voor schuren kiezen.
Dat gaat wel ten koste van de details, maar met liefde en aandacht kun je die ook weer in ere herstellen.
 
Hoi Antony,
Zoek een verfafbijtmiddel waar nog methyleenchloride in zit als ingrediënt. (handschoenen en adembescherming is geen overbodige luxe)
De slappe afbijtmiddeltjes die je her en der tegenkomt in bouwmarkten zijn te zwak, (dan kun je er bij wijze van spreken net zo goed groene zeep op smeren)
De oppervlakte eerst wat "breken" door wat te schuren en dan de afbijt er op smeren.
Na het aanbrengen kun je er folie overheen leggen dan werkt de afbijt nog wat sterker in.

Greetz,
Frank
 
Als je het nog kan kopen dan is methyleenchloride niet geschikt voor polyester en epoxy want dat lost het ook op.
Als aceton en thinner niets doet dan zal het schuren worden.

GJ
 
Bedoel je daar die caustic soda mee ? Een fout advies is ook een advies en ik wil niet dat iemand zijn model daardoor verkloot.
 
Caustic soda (natriumhydroxide of gootsteenontstopper) weet ik niet zeker, het wordt ook gebruikt om printplaten te ontwikkelen.
Printplaten zijn meestal ook epoxy en die blijven goed maar dan is het wel redelijk verdund.
Enige methode is een stukje materiaal nemen en kijken of het opgevreten word, dat moet je altijd doen.

GJ
 
Anthony, hoe erg is die romp er aan toe?
Je zegt dat ie groot is dus dan zijn er ook grote vlakken die je kan schuren.
En als hij zo groot is dan is opnieuw aanbrengen van de details na schuren toch wel goed te doen?
GFK rompen en chemische zooi is zo lastig.
Je kan eens een mailtje sturen naar een bedrijf dat Corvettes of Lotussen restaureert, die hebben polyester carrosserien, misschien hebben zij middeltjes?

GJ
 
Ik heb zo een pot van rust oleum besteld, voor 20€ thuisgeleverd. Ik ga het eerst eens op een stuk van een oude zweverromp testen en dan op een los stuk van mijn te behandelen romp. Ik vrees dat de verf op de romp dezelfde zooi is die ik, in het andere draadje, op de vleugels niet kon overspuiten zonder vervelende reactie. Dus als ik die tot het laatste beetje moet wegschuren ga ik wel nog een tijdje bezig zijn. Ook zitten er diepe louvres en luiken in de romp gemodelleerd uit de mal, wat ook niet makkelijk werkt. Mocht ik de romp chemisch blank krijgen zou ik gewoon een nieuwe romp hebben, maar ja, het moet eerst mogelijk zijn natuurlijk.
Op facebook heb ik enkele maanden geleden iemand op deze manier een grote sportjet zien ontlakken, spijtig dat ik niet meer vind wie dit was.

Grtz A
 
Net een stukje geprobeerd en zeer tevreden met het resultaat.
Even snel met korrel 60 het oppervlak opgeschuurd en de gel aangebracht, een uurtje laten inwerken en 2 minuutjes met een plamuurmes de verf eraf halen.
IMG_20200104_132835.jpg
IMG_20200104_133347.jpg
 
effe paar uurkes viezerikken en dan kan de heropbouw beginnen zou ik zeggen.

succes.
 
En de onderliggende gelcoat is niet zacht?
Dan is het inderdaad een paar uurtjes knoeien en hij is kaal.

GJ
 
Back
Top