Gewicht van een balsa vliegtuigje

Hallo

Ik heb nog een klein balsa vliegtuigje dat ik vliegende wil maken.
Het betreft een Focke Wulf van Guillow's
Dit was een vliegtuigje dat ik 20 jaar geleden in mekaar heb gestoken
Wingspan 42cm
Nu heb ik enkele vragen

Wat is het ideale gewicht/dm³ voor de vleugel
Ik heb de indruk naarmate ik verder vorder dat het gewicht toch zwaar wordt in vergelijking met het vroegere gewicht.
Ik heb er ailerons in gemaakt.

Nu heb ik oracover gebruikt voor de vleugel en heb gemerkt dat de vleugel een beetje getorst is (links voorkant wijst iets naar beneden, rechts omgekeerd)

Iemand tips?

bedankt

vleugel iets torderen naar de andere kant en even met een heet boutje over de folie strijken totdat het geheel recht is.

Het antwoord op de vraag wat de ideale verhouding gewicht per dm³ voor een vleugel is niet zo evident (en eigenlijk ook niet zo heel belangrijk).

Veel belangrijker is de vraag wat de vleugelbelasting van je toestel wordt, d.i het totaalgewicht gedeeld door het vleugeloppervlak, aangezien dit onmiddellijk verband houdt met de snelheid waarmee je dit vliegtuigje zal moeten vliegen. Hoe hoger de vleugelbelasting, hoe sneller je zal moeten vliegen om het in de lucht te houden.

Zie ook ontwerp-parkflyers voor wat achtergrond informatie.

Voor een half symmetrisch profiel (gebaseerd op Clark-Y profiel) moet je rekenen dat een vleugelbelasting van 5 gr/dm² een vliegsnelheid geeft van 4 m/s bij een invalshoek van +3° (en dat is heel traag!)
15 gr/dm² geeft een vliegsnelheid van 7 m/s bij een invalshoek van +3°
30 gr/m² geeft een vliegsnelheid van 10 m/s bij een invalshoek van +3°

Om een idee te geven: wil je dit toestel indoor vliegen, dan betekent dat je in een gymzaal van 45 m breed:
- ong. 10 seconden hebt tussen muur links en rechts bij 4 m/s
- ong. 6 seconden hebt tussen muur links en rechts bij 7 m/s
- ong. 4 seconden hebt tussen muur links en rechts bij 10 m/s

Hoe ga je concreet te werk:
1. Weeg de romp en noteer het gewicht
2. Bereken de oppervlakte van je vleugel in dm²
3. Bepaal welke vleugelbelasting je wil bereiken, bijv. 15 gr/dm²
4. Het gewicht dat je vleugel dan mag hebben is gelijk aan: (vleugelbelasting x vleugeloppervlak) - gewicht romp

Laatst bewerkt door een moderator:
@HansL:
Hier ga ik eens mee rekenen.
Maar keuze indoor/outdoor hangt dat ook niet een beetje af van het totale gewicht. (meer of minder invloed van wind?)
Het is natuurlijk wel een klein vliegtuigje maar ik wou er eigenlijk wel ook buiten mee kunnen vliegen.
Hij moet zeker niet snel gaan want dan denk ik dat ik ook sneller stukken zal hebben.

@Cajo:
In eerste instantie had ik dit gedaan maar ik krijg het toch niet volledig 100%

We zien wel. Ik houd jullie op de hoogte.

Maar keuze indoor/outdoor hangt dat ook niet een beetje af van het totale gewicht. (meer of minder invloed van wind?)
Het is natuurlijk wel een klein vliegtuigje maar ik wou er eigenlijk wel ook buiten mee kunnen vliegen.

Dat heeft alles te maken met het ontwerpproces: normaal gezien bepaal je de eisen waaraan je ontwerp moet voldoen. Een van die eisen is bijv. indoor of outdoor, omdat die keuze vele andere beslissingen in het verdere ontwerpproces bepaald. De omgekeerde wereld - het eindgewicht de toepassing laten bepalen - is meer achter de feiten aan lopen.

Indoor betekent zo licht mogelijk en dus minder sterk, maar dat kan aangezien er geen invloed van wind is. Lichter betekent ook minder snel vliegen en dat is dan weer interessant gezien de beperkte ruimte bij indoor

Outdoor betekent iets sterker (gezien de invloed van de wind), en als gevolg daarvan dus ook iets zwaarder, en dus ook sneller vliegen. Maar dat is buiten dan weer geen probleem.

Als ie bedoeld is voor buiten dan kan je inderdaad iets zwaarder, maar de snelheid neemt dan onvermijdellijk toe (dat is een fysische wetmatigheid).
Je zal dus ergens een compromis moeten vinden.

Licht/zwaar en sterk/minder sterk bepalen dan keuze van materialen, hardware, enz...

in ieder geval veel succes!

Hallo david,
Het gaat dus om deze?
Wil je hem als vrije vlucht model vliegen of zelfs met RC (vanwege de rolroeren)?

De kleinste Guillows die ik met RC heb gevlogen was de Cessna 180 met 50cm spanwijdte. Die vloog aardig snel, dus was voor indoor al veel te zwaar.

601box.jpg

Hallo david,
Het gaat dus om deze?
Wil je hem als vrije vlucht model vliegen of zelfs met RC (vanwege de rolroeren)?

De kleinste Guillows die ik met RC heb gevlogen was de Cessna 180 met 50cm spanwijdte. Die vloog aardig snel, dus was voor indoor al veel te zwaar.

601box.jpg

Ja dat is hem. Super dat je hem gevonden hebt.
En iemand dit ooit gedaan met dit type vliegtuigje?
Ik wil hem RC maken. Ben al aardig opgeschoten in de aanpassingen voor de servo's etc...
Alleen het zal wss niet allemaal volgens de regels van de kunst zijn maar ja het is ook een leerproces voor de bouw van vliegtuigen.

Back