Gewicht snoep bij dropluik

Arnold 85

Vriend van modelbouwforum.nl
Goedenmiddag,

Ik wil een snoepdropluik maken onder of in mijn kist.
Hoeveel extra gewicht zou je zo kunnen toevoegen onder het cg (dat wel natuurlijk) zonder dat er gekke dingen ontstaan? Welke vleugelbelasting is kritisch bij een "normaal" vliegtuig?

Specs:
2200mm span
Weegt nu 7500 gram
Vleugel oppervlakte is 91dm²
Vleugelbelasting is 83gr/dm²
Vleugelprofiel is een NACA0015

Het gaat eigenlijk erom om de grootte van het luik te bepalen. Kan ik zeg maar zonder problemen 2 kg aan snoep meenemen?

Arnold

Het hangt niet alleen af van de vleugelbelasting maar ook van het motorvermogen.
De minimale vliegsnelheid zal omhoog gaan, daar merk je waarschijnlijk weinig van omdat je het snoep bij de landing (meestal vlieg je dan het langzaamst) al kwijt bent.

Als het een elektro aandrijving is kun je met Ecalc wat zaken bekijken.

Grt,

Arnoud.

Een kilo of 5 zou ik wel durven maar het moet er dan wel uit.
Landen met zoveel extra gewicht lijkt me spannend.
Maar in de praktijk zal een halve kilo al aardig wat snoep zijn.
In 2 keer snoep droppen is ook leuker voor de jeugd denk ik.
Je moet eens kijken hoeveel snoepjes er in een halve kilo zitten.

Het hangt niet alleen af van de vleugelbelasting maar ook van het motorvermogen.
De minimale vliegsnelheid zal omhoog gaan, daar merk je waarschijnlijk weinig van omdat je het snoep bij de landing (meestal vlieg je dan het langzaamst) al kwijt bent.

Als het een elektro aandrijving is kun je met Ecalc wat zaken bekijken.

Grt,

Arnoud.
Ik heb wat sleepjes achter de rug, vermogen zit wel goed, alleen de prop mag iets meer pitch hebben.
Ik zit rond de 2200 watt aan vermogen.

Met ecalc gaat met 2 kilo extra gewicht de overtreksnelheid maar met 4 km/h omhoog.(van 44 naar 49 km/h )Dat is wel erg weinig toch?

Weet je al hoeveel volume 2 kilo snoep is?
Of heb je speciaal snoep in gedachte?

Weet je al hoeveel volume 2 kilo snoep is?
Of heb je speciaal snoep in gedachte?
Nee niet echt, ligt inderdaad ook aan het soort.

Dit was stap 1. Volgende stap is het volume ongeveer bepalen.

Het zullen we gewone verpakte snoepjes worden....toffees bijvoorbeeld

Ik heb wat sleepjes achter de rug, vermogen zit wel goed, alleen de prop mag iets meer pitch hebben.
Ik zit rond de 2200 watt aan vermogen.

Met ecalc gaat met 2 kilo extra gewicht de overtreksnelheid maar met 4 km/h omhoog.(van 44 naar 49 km/h )Dat is wel erg weinig toch?

Dat zou best kunnen kloppen. De vleugel kan vaak meer gewicht hebben dan dat je in eerste instantie zou denken.
Echter, met het snoep aan boord zou ik zelf de minimale vliegsnelheid niet op gaan zoeken. Dan zou je nog wel eens tegen verrassingen aan kunnen lopen.

Grt,

Arnoud.

Dat zou best kunnen kloppen. De vleugel kan vaak meer gewicht hebben dan dat je in eerste instantie zou denken.
Echter, met het snoep aan boord zou ik zelf de minimale vliegsnelheid niet op gaan zoeken. Dan zou je nog wel eens tegen verrassingen aan kunnen lopen.

Grt,

Arnoud.
Nee, dat lijkt me ook niet echt verstandig met publiek erbij. Het was meer om aan te geven dat de stall speed redelijk langzaam omhoog gaat.

Ik kan evt. de flaps iets laten zakken. Helpt met een ruige baan met loskomen.
We gaan het meemaken.[emoji56]

Bij ons op de club hebben we heel veel snoep gedropt, doet het altijd enorm goed bij het publiek. Maar de vraag is hoeveel gewicht extra kan je mee nemen?
Zoals al eerder aangegeven hangt dat af van meerdere factoren. Een belangrijke factor die vaak wordt vergeten is het Reynolds getal. De Cl waarde (de lift coëfficiënt) is mede afhankelijk van dat Reynoldsgetal (Re). Hoe hoger het Re getal hoe hoger de Cl wordt. Dat kan een flinke invloed zijn zelfs. Het Reynolds getal wordt bepaald door de vleugelvorm. Een lange smalle vleugel heeft een hoger Re getal dan een korte brede vleugel.
Wij hebben heel veel jaren geleden geëxperimenteerd met twee modellen om eens te kijken hoe veel gewicht we mee konden nemen. Dat was omdat we luchtfoto's wilden gaan maken voor een project van de universiteit van Utrecht. Dit was voor de tijd dat digitale kamera's algemeen goed waren. Er werden dus kamera's gebruikt met een filmrolletje er in.
Voor zover ik me kan herinneren waren het een Snoopey II en een Big Lift. Beide hebben een Clarck Y profiel of een afgeleide er van.
We begonnen met zandzakjes van 250gram want we dachten dat het bij een kilo of zo wel op zou houden. Dat viel dus tegen. Of beter het viel mee. Met een kilo in het luik kwamen beide modellen probleemloos los en vlogen nauwelijks merkbaar anders. Ze vlogen wat logger maar dat vormde geen enkel probleem. Uiteindelijk konden we niet meer zandzakjes in het luik kwijt maar het model kon meer meenemen. Er zijn toen een paar stevige steeksleutels in de romp gelegd om nog meer gewicht te krijgen. Pas toen er iets van 4 kilo extra in de Snoopey II lag kwam het model nog maar net aan los. De Big Lift kon iets minder mee nemen Dat was gevaarlijk vliegen want we vlogen toen echt constant tegen overtrekken aan. Het liep goed af maar het was op het randje. We hebben toen "besloten" dat 3 kilo een veilig maximum was voor de Snoopey II en 2,5 kg voor de Big Lift. het zal duidelijk zijn dat je er dan geen "kunstjes" meer mee kunt doen. Uiteindelijk is er veel mee gevlogen voor de universiteit. Er zijn toen zelfs in Frankrijk foto's gemaakt van bepaalde projecten van de universiteit.
Volgens mij kan je dus het beste gaan experimenteren met je model om te kijken tot hoe ver je kan gaan, als je dat wilt weten. Als het alleen maar is om snoepjes te droppen dan moet je niet meer dan hooguit 500 gram meenemen. Dat kan elk flink model wel hebben. Je kan daar ook nog mee landen is onze ervaring. Twee of drie vluchten met 250 gram is veel leuker dan één vlucht met 750 gram!
Nog wel een waarschuwing. Drop de snoepjes niet op het vliegveld. Je wilt geen modellen in de lucht hebben als er mensen (kinderen) op het veld lopen om die snoepjes op te rapen. Is het veld de enige mogelijkheid dan eerst het model landen en dan pas de mensen het veld op! Bij ons droppen we op een veldje naast ons vliegveld. Het is ontzettend leuk maar het moet wel veilig blijven.

Nog even een veiligheids tip.
Dwing je na het lossen, naar je vliegtuig te blijven kijken.
Ik heb een keer een vliegtuig in de pits zien neer storten na het droppen.
Hij bleef kijken of de dropping op de juiste plek kwam.
Of nog beter laat iemand naast je staan die je informeert.

Ik heb met de para popen gemideld 4kg extra mee. T hangt af van je model en vermogen.
Op de grote decathlon gaan 4 popem mee is ca 8kg. Maar dan moet ik niet gek gek doen. Eventueel indien mogelijk iets flaps.
Op de paf230 heb ik plaats voor 2 popen. Maar vloog ruk tot ik de flaps 1 cm naar beneden deed, wereld vam verscheel

Back