Gewicht naar schaal

Hallo iedereen,

Vraag: 1 kilo mdel = hoeveel kilo/ton in real life?!
Ik zit mijn hersens hier behoorlijk over te pijnigen maar wet het niet zeker.
Ik heb ergens gelezen dat bij 1:16 schaal 1 kilo = 4 ton.

Klopt dit?!
Waarom? Ik wil een weegbrug gaan maken voor op de baan in oudega.

Sjon

Iedere auto zal verschillend zijn denk ik?
Een auto compleet van messing is 10x zwaarder als een plastic cabine

Iedere auto zal verschillend zijn denk ik?
Een auto compleet van messing is 10x zwaarder als een plastic cabine

Dat snap ik ook. Het gaat mij erom: hoe is de verhouding in schaal.
Je hebt oko verschillende grootes in trucks. 1:12 / 1:14 / 1:16.
Mij gaat het erom: wat voor formule kan je (ongeveer) hanteren om gewicht om te rekenen naar schaal. Uitgaande van een "standaard" Tamiya formaat/gewicht.

daar is 1 cm in schaal 12.8 cm in het echt. dus 1 kilo in schaal = ............ kilo/ton in het echt.

oh ja, daarnaast kan natuurlijk een ieder voor z'n eigen truck een gewichts bepaling doen.
De weegbrug die ik wil gaan bouwen moet echter 'iets' als uitgangspunt hebben.
Ik had reeds een van max 5 kilo gekocht echter deze is te licht. Max 150 kilo (personenweegschalen) is weer teveel naar mijn mening.
Dus graag jullie mening.... ;)

heel simpel.

1 kilo in de schaal 1 op 14 = 1 * 14^3 = 2744 kilo.
2744 kilo in 1/14 = 2744 / 14^3 = 1 kilo

Of 15.000 kilo (10 ton)
15.000 / 14^3 = 5,46 kilo.

Nu zul je ook gelijk zien dat het zomaar omrekenen niet echt op gaat omdat je materiaal verhouding gewijs dikker is.

Verschaling in maat = 1 dimensie
Verschaling in gewicht = 3 dimensies.

Dat is nog niet zo eenvoudig.

als je een vierkant vlak van 1 bij 1 m (=1 m2) schaal 1:2 maakt wordt het 0,5 bij 05 m , het oppervlak wordt dan 0,25 m2. Dus 4x zo klein

Neem je een kubus van 1x1x1 m (=1 m3) schaal 1:2, wordt 0,5x0,5x05m, en dus 0,125 m3. Zou die kubus eerst 1 kilo wegen dan wordt hij bij schaal 1:2 nog maar 250 gram.

Bij schaal 1:10 zou de kubus nog maar 1 gram wegen.....ofwel het originele gewicht gedeeld door 10 tot de macht 3.

Een vrachtwagen kun je misschien nog het meest met een kubus vergelijken dus zou het "schaalgewicht" moeten zijn:
Het originele gewicht gedeeld door de schaal tot de derde. Maar als je gaat rekenen zul je zien dat dat nergens op slaat.
Een vrachtwagen van 5000 kg, schaal 1:10, zou dan 5 kg moeten wegen. En dat wegen ze niet.

elk voorwerp kun je verschalen in gewicht hoor? de afmetingen en vorm zijn niet relevant.

Je hebt genoeg aan het orginele gewicht en de schaalmaat.

Of het nou een kubus voetbal of wat dan ook is.
Echter om iets realistisch op gewicht na te bouwen is erg lastig. en daarnaast ook niet echt relevant.

ik zou voor de weegschaal geen omreken elektronica toepassen maar het lekker op kilos houden. of ga je hem helemaal zelfbouwen met veren en analoog?

elk voorwerp kun je verschalen in gewicht hoor? de afmetingen en vorm zijn niet relevant.

Nou, een beetje wel als het model ook nog functioneel moet zijn. Ik zit zelf natuurlijk in de vliegtuigen. Stel een zweefvliegtuig heeft een spanwijdte van 18 met en weegt 200 kg. Een 1:4 model van die zwever (dus ongeveer 4,5 meter) zou rond de 50 kilo moeten wegen als je gewoon de schaal aanhoudt; als je uitgaat van 4 tot de 3e macht zou hij 3 kilo moeten wegen.
Beide waardes zijn niet te halen. Met 50 kg vliegt het niet, een 4 meter schaalzwever van 3 kg is ook een lastige opgave én vliegt niet meer omdat hij te licht is. In schaal 1:6 (3 meter spanwijdte) zou hij nog maar 900 gram mogen wegen.

Hoe je dat dan met vrachtwagens moet doen zou ik ook niet weten maar daar loop je tegen dezelfde problemen aan. Al is het daar natuurlijk dat je met idioot hoge "schaal" gewichten te maken krijgt.

Ik denk dat het nog wel meevalt met die verschillen als je echt alles op schaal zou bouwen.
Het is natuurlijk wel zo dat in modellen over het algemeen heel andere materialen worden gebruikt. Om het voorbeeld van de vrachtwagens aan te houden; hoeveel staal wordt er in een vrachtwagenmodel gebruikt (in vergelijking met een echte vrachtwagen)
En zelfs al gebruik je exact dezelfde materialen, dan wordt het nog lastig om dezelfde afmetingen te gebruiken.
Stel het chassis van een vrachtwagen is opgebouwd uit 2 kokerprofielen 200x100x8 (noem maar wat). In schaal 1:14 zou dat een profiel 14x7x0,5 worden.

vliegtuigen is een heel ander verhaal... we zitten hier in het modeltruck hoek.

Laatst bewerkt:
De schaal wordt aangegeven in lengte maten [meter].
Gewicht gaat met volume. [Kg/m^3]

Een kubus van 1x1x1 [meter] en 1 Kg
Wordt schaal 1:2 0,5x0,5x0.5 [meter] en 1/ 2^3 = 1/8= 0,125 Kg = 125 g

Dus het gewicht van een schaalmodel is :

Gewicht orgineel / schaal ^3 = gewicht schaalmodel

Echter is dit in de praktijk niet haalbaar.

Groet Arthur.

ik zou voor de weegschaal geen omreken elektronica toepassen maar het lekker op kilos houden. of ga je hem helemaal zelfbouwen met veren en analoog?

Dat was ik ook niet van plan ! Ik wil gewoon een digitale (keuken) weegschaal gebruiken als weegbrug. Die geeft dan in kilo's aan wat het gewicht is van de truck op dat moment.
Dat gewicht van de truck hoft niet omgerekend te worden naar origineel want hij weegt nu eenmaal dat wat hij weegt.
Eerst leeg wegen = zoveel kilo
laden
weer wegen = zoveel kilo
Verschil = ladinggewicht.
Stel mijn MB weegt leeg 3 kilo, ik laad 2 kilo = totaal 5 kilo.
In mijn rekenmodel (1 kilo = 4 ton schaal 1:16) weegt de truck leeg 12 ton, laad ik 8 ton bij en weegt de truck totaal 20 ton.
Zo kan een ieder voor z'n eigen model een verhouding bedenken/uitrekenen.
Ik was echter gewoon benieuwd of het makkelijk is om gewicht om te rekenen naar schaal.

Nee dus.....
Echter allemaal erg bedankt voor de feedback !
Die weegbrug komt er toch... ;)

weeg brug

halllo sjon

in een duits model bouw blad staat ook een item over een weegbrug

truck-details of truck modell ,wel de laatse uitgave

weet alleen niet welk blad dat was

heb het toevallig in een boekhandel gelezen

gr

Ik was echter gewoon benieuwd of het makkelijk is om gewicht om te rekenen naar schaal.
Nee dus.....
Dat het niet klopt met het gewicht van de modellen is wat anders, maar het is zeker eenvoudig uit te rekenen.
O.a. Alwin en anierip hebben de formule hiervoor gegeven.

halllo sjon

in een duits model bouw blad staat ook een item over een weegbrug

truck-details of truck modell ,wel de laatse uitgave

weet alleen niet welk blad dat was

heb het toevallig in een boekhandel gelezen

gr

Hoi Hans,

De trucks and details....Ik heb er een abonnement op, erg leuk blad !
Daar komt mijn idee/inspiratie ook vandaan. ;)

Sjon

Hallo Sjon,

Wat voor berekening je er ook op loslaat, het klopt van geen kant als je div. sooorten materiaal gebruikt.

Voorbeeld :

De Volvo F16 4 assige zwaartransporttrekker weegt ledig 1:1 13,500 kg

Dan zal mijn model : De Volvo 4 assige Zwaartransporttrekker 1:14.8 4,2 kg mogen wegen !!
Nou vergeet het maar !! Hij weegt nu al bijna 11 kg en hij is nog lang niet klaar, de aandrijving en het accupack moet er ook nog in, dus zal de Volvo straks meer dan 12 kg gaan wegen.
Omgerekend naar de 1:1 dan zou de Volvo Zwaartransporttrekker 38.571 kg wegen !!!
Lijkt me een beetje te zwaar !!! :cool:

Of je nu de Duitse of de Nederlandse berekening er op los laat het klopt echt van geen kant !! :( :(

Dus Sjon, gewoon vergeten en een weegschaal gebruiken met kg.

Dan moet iedere rijder zelf maar bepalen van zijn ledig gewicht is en wat zijn laadvermogen is van zijn truck !

Dan kan je daarna bekeuringen uitschrijven bij overbelading, hahahaha !! :) :cool: :D
Want dat is toch de beoeling hé ;) :rolling::rolling:

Als je toch persé het per model?truck wilt uitrekenen , dan moet je alle gebruikte materialen apart wegen en hiervan het sortelijk gewicht nemen en omrekenen naar de 1:1, dan kan je redelijk in de buurt komen van het "echte" gewicht wat een truck mag wegen en dan kan je ook het laadvermogen uitrekenen, maar ik denk dat dit heel erg moeilijk wordt om het exact uit te rekenen, want dan moet echt, maar dan ook echt alles wegen en berekenen !!

Sjon, ik zou zeggen : Doe een poging en succes, hahahaha :cool: ;)

Succes met de bouw van de weegbrug, maar let op he !!!!
Deze moet wel 110 kg kunnen wegen en 220 cm lang zijn, anders kan mijn combinatie de 4 Assige Volvo F16 met 2 assige jeepdolly en 6 assige smalbed dieplader met de CAT 385CL RE rupskraan niet gewogen worden !! :cool: ;)

Laatst bewerkt:
Deze moet wel 110 kg kunnen wegen en 220 cm lang zijn, anders kan mijn combinatie de 4 Assige Volvo F16 met 2 assige jeepdolly en 6 assige smalbed dieplader met de CAT 385CL RE rupskraan niet gewogen worden !! :cool: ;)

okee, duidelijke taal...... dat wordt dus een pesonenweegschaal geburiken. die kan tot 150 kilo aan.
Piet: do not dare me....... ;)
Ik ga een personenweegschaal kopen tot 150 kilo en kom jij maar op met je Volvo!!!

;) :) ;)

Sjon

Succes met de bouw van de weegbrug, maar let op he !!!!

In het echt moeten combinatie's van 20 meter of langer ook in 2 keer wegen.
En als ze boven het max van de weegbrug zitten ook.
:D:D:D

In het echt moeten combinatie's van 20 meter of langer ook in 2 keer wegen.
En als ze boven het max van de weegbrug zitten ook.
:D:D:D

Hallo Schots en Scheef,

Ik weet dat wel dat auto's die zwaarder zijn dan 70 ton en langer zijn dan 25 meter in 2 keer en soms in 3 keer worden gewogen, of per as worden gewogen !!!

Maar ik zat Sjon een beetje te stressen, hahaha !! ;) :cool:

okee, duidelijke taal...... dat wordt dus een pesonenweegschaal geburiken. die kan tot 150 kilo aan.
Piet: do not dare me....... ;)
Ik ga een personenweegschaal kopen tot 150 kilo en kom jij maar op met je Volvo!!!

;) :) ;)

Sjon

Hallo Sjon,

Ik probeerde jou even te stressen, hahaha !! :cool: ;)

Je moet een gewone weegbrug bouwen hoor !!! zoals bij 1:1
70 ton tot 100 ton en 25 meter lang.

Bijzondere combinaties worden toch in 2 of 3 keer gewogen of per as gewogen.

Bovendien zal het zeker nog 3 jaar duren voordat de hele combinatie klaar is !!!

Back