(getordeerd) kielvlak rechtmaken?

Beste bouwers

Ik heb sinds kort een cermark yak ARF maar nu ik het kielvlak aan de romp wil verlijmen zie ik dat het kielvlak erg scheef is.

zo als het nu is:
full

ik heb het geprobeerd recht te strijken en het is al minder erg geworden (foto is van nu het was nog erger).
Maar hij is nog steeds niet helemaal recht, en als ik hem nu recht buig komen er ook geen rimpels meer in de folie.

Alleen als ik hem heel ver de andere kant op buig.

wat moet ik nu doen?

alvast bedankt
grtz paul

Laatst bewerkt door een moderator:
gewoon er mee vliegen gaan .

dat vooral niet doen paul .

je moet even wat gewichten opzoeken ( stenen , zware hamer enz ) en dan de romp op zijn zij leggen en er voorzichtig wat gewicht oplkeggen tot je ziet dat hij wat gaat buigen naar de goede positie , dan laat je dit een nachtje staan en de volgende dag leg je er voorzichtig wat gewicht bij .
dit herhalen tot het kielvlak recht geworden is .

nogmaals als je er mee gaat vliegen dan gaat de boel kapot omdat je scharnieren gaan wringen en je krijgt dat als je rudder geeft dat hij naar rechts gaat rollen .

suc6 als je het niet snapt moet je me maar effe bellen , je hebt \me nummer .

dat vooral niet doen paul .

je moet even wat gewichten opzoeken ( stenen , zware hamer enz ) en dan de romp op zijn zij leggen en er voorzichtig wat gewicht oplkeggen tot je ziet dat hij wat gaat buigen naar de goede positie , dan laat je dit een nachtje staan en de volgende dag leg je er voorzichtig wat gewicht bij .
dit herhalen tot het kielvlak recht geworden is .

nogmaals als je er mee gaat vliegen dan gaat de boel kapot omdat je scharnieren gaan wringen en je krijgt dat als je rudder geeft dat hij naar rechts gaat rollen .

suc6 als je het niet snapt moet je me maar effe bellen , je hebt \me nummer .

oke dat ga ik doen!

grtz

Waarschijnlijk is hij gefolied met oracover en dat is behoorlijk sterk. Je kunt hem zoals beschreven met de gewichten iets door buigen in tegenovergestelde richting en fixeren zodat hij niet verder kan doorbuigen. Vervolgens met een fohn (verfstripper) de oracover verwarmen tot deze weer aan beide zijden strak staat. Even laten afkoelen en de gewichten wegnemen. Klaar is kees eh... P@ul.

het heeft nu 2 nachten en een dag onder een zware stapel boeken gelegen maar nog steeds is er geen veschil te zien.

wat zou ik nog meer kunnen proberen?

grtz paul

Waarschijnlijk is hij gefolied met oracover en dat is behoorlijk ...... afkoelen en klaar is kees eh... P@ul.

Heb je de door mij beschreven methode al geprobeerd?, werkt bijna altijd.
Doordrukken in tegenovergestelde richting en met de verfstrippen de folie verwarmen. De folie houdt hem daarna vlak.

Heb je de door mij beschreven methode al geprobeerd?, werkt bijna altijd.
Doordrukken in tegenovergestelde richting en met de verfstrippen de folie verwarmen. De folie houdt hem daarna vlak.

ik heb hem idd gebogen en met de strijkbout de rimpels die erin kwamen eruit gestreken toen is het iets minder geworden.

Maar nu komen er alleen nog maar rimpels in als ik hem heel ver de andere kant op buig.
ik ben alleen bang dat als ik die eruit ga strijken dat het de andere kant op scheef gaat staan.

grtz paul

ik heb hem idd gebogen en met de strijkbout de rimpels die erin kwamen eruit gestreken toen is het iets minder geworden.

Maar nu komen er alleen nog maar rimpels in als ik hem heel ver de andere kant op buig.
ik ben alleen bang dat als ik die eruit ga strijken dat het de andere kant op scheef gaat staan.

grtz paul

Tja, dan weet ik geen oplossing meer. Ik ben het wel met Johan eens, en zou er gerust mee gaan vliegen want dat gaat echt niet gelijk kapot. Eerst maar eens kijken hoe hij het doet, een nieuw roer maken kan dan altijd nog. Uiteraard wel eerst aan beide zijden de rimpels eruit strijken. Succes.

Paul heeft het nog redelijk netjes weten te krijgen, hij is een week geleden al ingevlogen...

Back