Beste lezer en forumgenoot Ik ben op zoek naar een lipolader die 20s accu's kan opladen. De bedoeling is om een 74V (20s) lipo accu van + 23Ah op te laden in een tijdsbestek van ongeveer een 6 tot 8 uur. Natuurlijk is 20s een hele hoge spanning. 2 10s accu's in serie is eigenlijk hetzelfde. Met andere woorden, een lader voor 10s accu's zal waarschijnlijk beter gaan. Om 23Ah te behalen zullen er meerdere accu's parallel geschakeld staan. Ik zoek dus een lader die al deze accu's in 1 keer kan opladen. Nu zoek ik ook natuurlijk de lipo's. Graag een beetje rekening met het budget houden. Ongeveer een 700 euro... Alvast bedankt voor je hulp! *edit* De batterijen moeten geen zeer hoge c rating hebben. De maximale stroom die continue uit de accu gevraagd wordt zal rond de 50A zijn. Dus 2-3C. Piekstromen zullen rond de 200-300A zijn (10-15C).
Deze jongen zou de truuk moeten kunnen: Junsi Fachhändler Welke 10S lipo's je moet hebben zou ik niet weten. Gezien er bij de lader ook nog een dikke voeding moet, houd je volgens mij wel weining budget over voor je accu's.
Erg dike voedingen [test] 1200watt voedingen, Chargery/Junsi Power S1200 en SKYRC-eFuel Power 1200W iCharger = Junsi icharger 208b en 350W Icharger 208B en logviewer Cellpro PowerLab 8 1kw naar 1344 W Handig tooltjes voor kiezen van lader en voeding: www.scriptasylum.com -> RC calculations -> electrical menu -> Lithium battery chargers en -> Charger calculator Zeer handige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-items. Toevoegen aan favorieten?
Alleen aan accu's zal je ruim boven je budget uit komen ben ik bang. Je hebt nogal wat nodig! Ergens heb ik pakketten gevonden van 10S 5000mAh 35C. Dat komt al in de buurt. Je hebt dus twee van deze pakketten nodig om aan 74V te komen. Helaas ben je dan nog maar aan de 5Ah dus nog veel te weinig. Je zal 5 van deze sets nodig hebben om aan (iets) meer dan 23Ah te komen. In totaal dus 10 pakketten! En dan de prijs, schrik niet! Één 10S 500mAh 35C pakket kost €342,50. Dat maakt in totaal €3425, en dat is geen kattenpis. Het kan goedkoper want we kunnen cellen met een lagere C rating gebruiken welke goedkoper zijn. Doordat je zoveel parallel zet kan het pakket toch voldoende stroom leveren. We gaan dan bijvoorbeeld uit van 10C pakketten. Oei die kan ik zowat al nergens meer vinden. Oke dan nemen we 25C, die zijn heel gangbaar en daardoor betaalbaar. Pakketten van 10S kon ik zo snel niet vinden maar wel 5S en 6S. Een 5S 5000mAh pakket lijkt me het makkelijkst. Even rekenen leert dat we hiervan 20 pakketten nodig hebben. Deze pakketten kosten €137,90 per stuk dus dan kom je aan een totaal van €2758. Dat is duidelijk minder maar nog steeds een zeer pittig bedrag. Voor deze berekeningen ben ik wel van goede merk accu's uitgegaan en niet van die goedkope (en vaak duurkoop) prul dingen. Als je alleen al voor de accu(s) zoveel geld kwijt bent dan blijft er niets voor de lader en voeding over.
Tikkie zwaar, maar wel goede suggesties qua merken, om eens te zoeken op hun sites: krachtige Laders - MBF High-end laders - MBF Waar is het accu-pakket eigenlijk voor bedoeld Tim?
Twee laders koppelen. 16S High Amp lipo lader e.v. Kan ook met aantal Hyperion laders, deze zelfs tot 28s! www.hyperion-eu.com/products/product/HP-EOS1420iNET3 Laagspanning - Wikipedia
Eerst eens kijken welke lader er nodig is. - In 6 uur laden. - 20S = 82V (We nemen 4.1/cel aangezien de lader dan nog de max laadstroom toepast). - 23Ah. Dus een vermogen van 82V*23Ah= 1886Wh, als je in 6 uur laad heb je maar een 314W lader nodig. Dus 2x een 5S duo lader van 200W is al voldoende. Dan zit je al stukken goedkoper dan met die 1kW laders. - - - - - Lipo's; Neem je 5S lipo's die je met 2 duo laders in 1 keer je 20S combo laat laden. Dan kan je bijvoorbeeld gaan voor Zippy Flightmax vanuit Duitsland. 5S1P 5000mAh 20C [46.81$ / +-35€] - 4 hiervan in serie voor 20S1P +-140€ - 4 20S1P in parallel tot 20S4P is een 72V20'000mAh voor +-560€ voor lipo's alleen (16 in totaal). Je hebt ook wat kabels nodig om 4P parallel te kunnen laden. Met wat soldeerkunsten en wat JST-XH balancerverlengkabels van 3$/st heb je je lipo's en alle laadkabels onder de 600€. - - - - - Lader; 2x een Duo lader (200W+/st) of 4x een single lader (100W+/st) Single laders 100-200W range zijn er voor onder 40$ te koop 4x is zo'n +-120€ en dan een voeding van 600W voor 84$ (+-63€). Alles samen dus voor een kleine 800€ te doen, laders, kabels, lipo's en buiten de laders is alles via NL/DE verkrijgbaar, en net was alles nog in stock dus ook nog in ongeveer een week binnen. Gz Jos