Geluid wanneer je een plastic spur vervangt voor een steel spur

Mijn Big Rock en Vorteks begonnen allebei echt harder te janken, en dat lijkt me ook normaal met metaal op metaal (pinion en spur) en ik heb alles nagechecked en alles is in orde. Is dit ook jullie ervaring? Ik ben wel tevreden met de verandering want het is echt veel steviger; ik ben redelijk conservatief in hoe ik rij omdat het als je conservatief rijdt je nog steeds met allerlei breaking shit te dealen hebt laat staan als je hem over een skatebaan haalt :)

Maar heeft een ander dezelfde ervaring? Gewoon luider gejank, maar alles lijkt echt gewoon fine na meerdere inspecties.
 
Hoelang rij je al met de stalen spur? Gearmesh goed afgesteld? (speling tussen beide tandwielen niet te strak?)
 
Ja, ik heb het echt drie keer nagelopen. Een vraag ik wel mee zit, maar waarvan ik denk dat het niet echt helpt of zelfs gaat slippen, is er wat silicon oil tussen stoppen. Ik heb hard gereden (ik ben geen basher, te duur al die shit voor me) en niks gaat stuk. Belde met Robert van RCMOTORSPORTS en die zei ook van ja, metaal op metaal is gewoon meer herrie. En ik heb m'n spur redelijk wat ingedraaid, niet helemaal, om wat meer wheelie action te krijgen en nouja, niks aan de hand. Maar gewoon luider. Vroeg me af of anderen ook die ervaring hebben.
 
Denk dat ik nét om die reden, de spurs altijd kunststof heb gelaten... en steentje ertussen is terug goedkoop vervangen.

Zou het in de gaten houden, als je bij beide auto's meer geluid ervaart dan bij kunststof spur, maar dat geluid blijft hetzelfde na x keer rijden, en je ziet geen overmatige slijtage, zou ik het maar aanvaarden...
 
Dankjewel. Nu ik toch een ervaren iemand heb - waar ik echt niet helemaal duidelijkheid over heb is hoe belangrijk het is en wanneer ik bijvorbeeld shock fluid enzo vervang. Ik zag bijvoorbeeld bij m'n Armma's dat het differentieel echt behoorlijk droog was dus ik was blij dat ik dat open gemaakt heb en van wat silicon oil kon voorzien. Verder als beginner nog dingen waar ik echt op moet letten?
 
De handleiding erbij nemen, dan zie je best waar aangeraden wordt om te smeren of niet.

En zaken waarop je moet letten... Het voltage van je lipo batterijen, zeer belangrijk.
 
De handleiding erbij nemen, dan zie je best waar aangeraden wordt om te smeren of niet.

En zaken waarop je moet letten... Het voltage van je lipo batterijen, zeer belangrijk.

Ik ben (o.a) elektricien dus dat zit wel goed, heb een goeie Voltcraft en lipo bags en ik weet wel goed wat ik daar mee doe. Maar desalniettemin bedankt voor de tip/waarschuwing.
 
ok, maar wat veel mensen vergeten is een afslag of lipo alarm
dat wanneer de lipo een vastgezette onderwaarde bereikt, de regelaar stopt.
of bij een alarm, dat het alarm af gaat

lipo's zijn geweldig, maar wel wat gevoeliger voor onderspanning en zo
 
Staal op staal maakt altijd geluid.
Staal op staal hoort ook gesmeerd te worden, dat is het voordeel van kunstof dat heeft geen smering nodig (valt ook over te speculeren overigens).
Het nadeel van smeren van open tandwielen is dat het meeste vet ook kleeft, dus ook vuil vast houd, dan word je smeer middel dus een soort schuur pasta...
Met open stalen tandwielen is het dus kiezen tussen 2 kwade, niet smeren, of smeren maar dan oppassen dat het geen schuurpasta word.

Voor motor fiets kettingen is er vet wat speciaal ontwikkeld is om geen vuil vast te houden, maar denk dat dit vet veel weerstand gaat geven op tandwielen.
Er is een vorm van dry-lube, dat droogt op na aanbrengen en plakt dan ook vrijwel niet, dat gebruik ik nu af-en-toe, en dan ook met kunstof tandwielen.
Andere middeltjes, silicone vet of WD 40.... kan is ook discutabel, zolang het maar geen vuil vast houd.
 
Staal op staal hoeft niet zo gesmeerd te worden. Het is waar dat 2 tandwielen van hetzelfde materiaal ook snel slijten daarom is meestal de ene van kunststof en de ander van staal of aluminium. Waarom slijten 2 tandwielen van hetzelfde materiaal sneller omdat de oppervlakte structuur hetzelfde zijn en daardoor beter in elkaar grijpen, uiteraard betekent dat ook dat ze de oppervlaktes van elkaar kapot trekken.

Staal op staal daartegen praat je over een zeer hard materiaal dat op zichzelf moeilijk slijt. Je kunt een zgn droge smeermiddel gebruiken zoals grafiet spray dat een opdrogende laag achter laat maar ik vrees dat de druk op de tanden het toch vrij snel weg drukt.
 
Thanks. Ik hou regelmatig de stand van zaken in de gaten en het lijkt gewoon allemaal netjes te lopen. Het jankt alleen lekker, wat niet handig is als ik 's avonds laat (vanwege veiligheid, weinig mensen et cetera) nog even een rondje maak ;)
 
Terug naar kunststof dan? Of was die te snel versleten? Nochtans, als je de tussenafstand goed afstelt, en vuil kan weghouden, zou dat ook zijn levensduur moeten meegaan toch.
 
Nou ik loop wel eens te kloten met de slipper gear en heb redelijk wat te veel power er op dus als het mis gaat dan slijt het ook direct af dat plastic. Met die metal ones ben ik wel tevreden; slipper clutch blijft lekkerder op zijn plek, trek netjes op en remt goed, slijt niet; alleen wat meer herrie.
 
heb je wel speling voorzien tussen de tandwielen? Ze mogen niet helemaal strak op mekaar zitten. Hoe groter de modulus, hoe meer. Bv bij M1 de dikte van een papiertje. Op de duur weet je wel hoeveel speling er op moet zitten. Staal op staal maakt iets meer geluid, maar nu ook niet zo gigantisch. En open tandwielen niet smeren. Wanneer er voldoende maar niet te veel speling tussen zit, slijten deze normaal erg weinig.
 
heb je wel speling voorzien tussen de tandwielen? Ze mogen niet helemaal strak op mekaar zitten. Hoe groter de modulus, hoe meer. Bv bij M1 de dikte van een papiertje. Op de duur weet je wel hoeveel speling er op moet zitten. Staal op staal maakt iets meer geluid, maar nu ook niet zo gigantisch. En open tandwielen niet smeren. Wanneer er voldoende maar niet te veel speling tussen zit, slijten deze normaal erg weinig.

Yup, thanks, maar daar had ik al in voorzien. Alles lijkt gewoon dik in orde. It's just a little loud :)
 
Kun je misschien je pinion eens een fractie verder, en ook eens een fractie strakker tegen de spur zetten, en in beide gevallen eens heen en weer rijden? Misschien vind je wel de 'sweet spot', met een tikje minder lawaai, zonder dat het meer zou gaan slijten. Zomaar een idee...
 
Kun je misschien je pinion eens een fractie verder, en ook eens een fractie strakker tegen de spur zetten, en in beide gevallen eens heen en weer rijden? Misschien vind je wel de 'sweet spot', met een tikje minder lawaai, zonder dat het meer zou gaan slijten. Zomaar een idee...

Ga ik zeker even proberen. Moet sowieso bij 1 ARMMA de voorkant van de behuizing vervangen; toen het heel heet was buiten heeft de bearing vooraan zich in het plastic vast gevroten :')
 
Back
Top