Gapseal

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Lyckele, 17 mrt 2015.

1. Lyckele

Lyckele

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Heren Slingeraars,

Hoe maken jullie de gapseal bij de dlg's?

Foto's, linkjes,materiaal?

Gr Lyckele

2. Alex Hoekstra

Alex Hoekstra

Lid geworden:
    26 dec 2006
    Regenpijp in de lengte doorzagen. 25 grams glas in lamineren. Na uitharden er een 3mm dubbelzijdig tapje op plakken en dan afsnijden op maat en op de vleugel plakken.

3. Lyckele

Lyckele

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Helder Alex! Bedankt

4. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
    DAs een mooie oplossing idd. Ik gebruik tape van 3m, de helft van de tape beplak ik met dezelfde tape zodat het niet meer plakt. Afsnijden wat uitsteekt en op je gap plakken. Wel even pielen, maar met een paar keer proberen lukt het en is het een klusje van 10 minuten.

Wat ook goed werkt is gewoon 3m tape half over de gap plakken en dan wat nog rest (en dus plakt) met babypoeder insmeren. werkt ook top.

Ik merk overigens behoorlijk wat verschil zonder en met (en dus plak ik de gaps af ;-) )

Laatst bewerkt: 17 mrt 2015
  5. Frans Bal

Frans Bal PH-SAM

Lid geworden:
    16 apr 2005
    Kijk da's mooie info.
    Maar een vraagje, regenpijp voor een grote of kleine bui?

Diameter ergens rond de 80-90 mm ?

Frans

6. Alex Hoekstra

Alex Hoekstra

Lid geworden:
    26 dec 2006
    Zo iets. Het gaat er om dat door de voorspanning de tape mooi aan blijft liggen.

7. evdillen

evdillen

Lid geworden:
    14 nov 2012
    toevallig afgelopen weekend mee bezig geweest voor de tweagle;

3M blenderm tape
    talkpoeder
    accentueerpen watervast "lichtgroen"

de tape op een lange metalen rij geplakt en 4mm laten oversteken
    dat stukje van 4 mm met talkpoeder ingesmeerd

de tape (plakgedeelte) op 4 mm afgesneden, zodat de breedte van de sealing totaal8mm is.

draadje gespannen op de flap 4mm van de scharnierlijn en de tape daar "gepannen" langs geplakt (met een hand extra lukt dat).

Het stukje van de tape op de flap 4mm(onderkant talkpoeder) met een accentueerden groen gemaakt. Niet perse noodzakelijk.[​IMG] [​IMG]

Ik ben best tevreden met het resultaat. Door de spanning blijft hij mooi de flap volgen, Zie foto's,

gr

etienne

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Ik heb het vroeger ook gedaan met tape en talkpoeder (of meel, of poedersuiker, of ...). Nadeel van de methode is dat ze niet blijvend is. Na verloop van tijd (maanden) verdwijnt het poeder (of 'zinkt' in de plaklaag), en op een dag plakt het toch vast aan de vleugel (altijd op de dag dat je het een keer niet controleert! ;-)). Met een beetje pech plakt het zo stevig dat de servo het niet meer los kan trekken, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Sindsdien doe ik het anders: ik plak de tape op een rechthoekige/vierkante alu-buis (schoon, stof en vetvrij!!!), waarbij ik net zoveel tape vrij laat oversteken (niet plakken dus) als straks bij het afdekken van de roerspleet. Dan keer ik het zaakje om. De plakzijde van de tape ligt nu naar boven en is vrij bereikbaar. Met een doekje met wasbenzine of thinner verwijder ik die lijmlaag.
    Even laten drogen. Daarna trek ik de tape los, en met de resterende strook lijm plak ik de tape op de vleugel.
    Dit dicht de spleet even goed en gaat nooit vast plakken! :)

9. crins

crins

Lid geworden:
    21 okt 2005
    Prima tip Dirk.
    Je maakt de tape er zelfs lichter mee! ;)

10. Bas B

Bas B

Lid geworden:
    30 apr 2007
    Dirk helemaal mee eens, grote kans dat je roeren vast gaan zitten. De talkpoeder methode werd gebruikt voor de afdichting volgens onderstaand plaatje, bij deze methode zitten je roeren niet vast als het taklpoeder verdwijnt.

11. robert14

robert14 Forum veteraan

Lid geworden:
    26 mrt 2006
    talkpoeder word ook weer plakkerig als er vocht bij komt, bijvoorbeeld met wisselvallig weer of in de vroege ochtend.

12. Huey

Huey

Lid geworden:
    15 dec 2011
    Ziet er kek uit maar ik zie niet zo goed hoe je dit idee op een dlg vleugel toepast.

De tape plakken volgens de "omgekeerde tape plak constructie" in het anti-flutter-tape-draadje werkt prima. Zeker als je 1 van de tapejes warm maakt met een föhn voordat je 'm op de andere plakt. Hierdoor onstaat ook een soort voorspanning zoals Alex beschrijft met de doorgezaagde pleebuis.

Wat ik nou zou willen weten is of de beginnende dlg-er zoals ik (nu net een jaartje aan t zwiepen) iets gaat merken van het afdichten van het spleetje bij de aileron. De laatste twee kisten die ik gebouwd heb hebben een spleet van een milimeter of twee. Ga ik met mijn nog immer brakke stuurkunsten hier langer van boven blijven ? Ik denk het niet. Wellicht dat de top 5 vliegers hiermee net het verschil kunnen maken hoor. Maar ik denk niet dat het afplakken van de aileronspleet (maf woord) mij taken laat winnen of verliezen ofzo. Gewoon beter leren sturen lijkt me. ( ik spreek voor mezelf) Maar als ik er naast zit hoor ik t graag ! :rolleyes:

13. Kcnarf

Kcnarf

Lid geworden:
    15 nov 2014
    Ik heb nu twee kisten voorzien van gap seal...(Niobe en leenalus) en ik vind het verschil bizar...t' meest bij de Niobe. Langere vliegtijden, langzamer vliegbeeld en veel minder WOOOSH bij het zwiepen en high speed fly by's!!

Laatst bewerkt: 19 mrt 2015
  14. Alex Hoekstra

Alex Hoekstra

Lid geworden:
    26 dec 2006
    Ik heb het nooit nagemeten maar alleen al het geluid dat een kist zonder spleetafdichting maakt klinkt als een berg weerstand.

15. Huey

Huey

Lid geworden:
    15 dec 2011
    Sja. Goed punt ! ;) Mijn laatste kist lanceert vrijwel geruisloos. Ik ga s kijken mbv het hoogte loggertje of het bij mij scheelt.

16. jorn

jorn

Lid geworden:
    6 nov 2008
    Dan gooi je niet hard genoeg:D

17. Loet Wakkerman

Loet Wakkerman

Lid geworden:
    8 jan 2006
    Ik heb op meerdere verschillende kisten spleetafdichting gehad. Of het hoger lanceerde heb ik nooit gemeten maar ik kan me dat wel voorstellen.

Mijn probleem met de spleetafdichting was dat ik in marginale omstandigheden, lees: zwakke thermiek, gewoon niet mee kon komen.
    Zonder spleetafdichting gaat het me beter af om te stijgen.

Geen idee waar dat aan zou kunnen liggen, iemand een idee?

18. Niels1275

Niels1275

Lid geworden:
    13 jul 2012

tape aan de aileron in plaats van aan de vleugel geplakt??? ;-)

19. robert14

robert14 Forum veteraan

Lid geworden:
    26 mrt 2006
    zou haast denken dat de spleet dan weer gaat functioneren als turbulator en weer gunstig kan zijn. Dan is het de vraag hoeveel de evt extra werphoogte oplevert als de vliegeigenschappen er weer mee achteruit gaan (gevoelsmatig)

20. crins

crins

Lid geworden:
    21 okt 2005
    Dat laaste zou pleiten voor een tape die niet mee naar beneden veert als je flaps omlaag gaan.
    Met het effect van een gladde vleugel bij lancering en turbulatie in thermiek-/ remstand...

Ik zag een dergelijk idee ooit bij een geflapte A-2 vleugel. Een schuin ingesneden scharnier (geen V zoals bij 'ons' meer /)
    Mooi dichte spleet bij lancering en een 'trapje' tijdens het zweven...

[pakt Tesatape en een alu profiel]

Deel Deze Pagina