Friese Tjalk 1:36

• Topicstarter Topicstarter Job_dB
  • Startdatum Startdatum
kan me nog herinneren van mijn tjalkjacht dat dit een heel lastig deel was van de bouw om dat boeiboord er netjes op te krijgen

Dat heb ik ook meegemaakt ja. Steeds als ze vast leken te zitten, sprongen ze weer los.

komt er bij jou straks ook nog een messing rand aan de bovenzijde van het boeiboord?

Ik denk dat ik het zo hou. Ik vind het er prima uitzien zo.
Heb je misschien een voorbeeld hoe je het precies bedoelt?

Bovenop het boeisel hoort gewoon een potdeksel, ookal doe je er een heel dun latje langs de bovenzijde van het boeisel (en een beetje afronden).

Berghout/bergplaat...
Voor- en achterop is het echt een breed stuk, aan de zijde is het een bergplaat, daar is het niet echt dik/breed.

2014-02-0820200123.jpg

2014-02-0820200142.jpg

dit zijn enkele foto's van mijn Tjalkjacht waarbij je het messing randje kunt zien
(helaas wel even een beetje donker)

Vandaag wat tijd gevonden om de waterlijn af te tekenen en te verven.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Wil je het historisch correct doe, dan is de waterlijn de geladen last lijn.
Dwz voor de kop en kont. In de midden ligt t tegen de onderkant van de bergplaat/berghout aan.

groet Arjan

Wil je het historisch correct doe, dan is de waterlijn de geladen last lijn.
Dwz voor de kop en kont. In de midden ligt t tegen de onderkant van de bergplaat/berghout aan.

Ik heb nog eens gezocht op internet en daar zag ik 3 verschillende manieren van verven. De manier hoe ik het nu heb, de manier die jij me verteld en de laatste manier is de gehele romp verven tot aan de berghouten.
Ik denk dat jouw manier de correcte manier is maar het gaat ook een beetje om het zicht. Ik ga er dus nog even goed over na denken. Bedankt in ieder geval voor de tip!

De mast met mastvoet zijn vastgelijmd.

full

full

full

full

full

full

Hoi Job,

Mast ziet er superstrak uit. Heb je de voet eerst opgedikt om hem vierkant te krijgen?

Gr. Paul

Probleem bij mijn bottertje was dat dan de hele mast te dun werd. Zo te zien heb jij dat probleem niet.
Gr. Paul

De kajuit en luiken op het dek gelijmd

full

Weer wat priegelwerk gedaan.

full

full

Lijkt t op de foto zo of valt het boeisel naar binnen aan de zijden?

De foto geeft ietwat een vertekenend beeld. Ze vallen wel iets meer naar binnen als gebruikelijk maar het valt erg mee. Ik moet zeggen dat ik blij ben dat ze er zo opgekomen zijn want het was een erg lastig klusje..:) Het komt denk ik ook door de extra laag beplanking en het dek die er extra zijn opgekomen.

Back