Foam/abachi vleugel recht maken

Kan iemand me zeggen hoe ik een vleugel die in foam/abachi-beplankt gemaakt is en die met Oracover bespannen is, terug recht krijg? De lengte van de vleugelhelft is +- 2 meter en de vleugel is behoorlijk stijf, wat het tegentorsen nogal moeilijk maakt.

Ik haal de Oracover er liever niet af, anders had ik er eventueel wat heet water over gegoten en in de tegenovergestelde richting getorst, maar met de oracover heeft dat waarschijnlijk geen zin...

Kan iemand me zeggen hoe ik een vleugel die in foam/abachi-beplankt gemaakt is en die met Oracover bespannen is, terug recht krijg? De lengte van de vleugelhelft is +- 2 meter en de vleugel is behoorlijk stijf, wat het tegentorsen nogal moeilijk maakt.

Ik haal de Oracover er liever niet af, anders had ik er eventueel wat heet water over gegoten en in de tegenovergestelde richting getorst, maar met de oracover heeft dat waarschijnlijk geen zin...

Beste Bartdr1,

Een ribbenvleugel kun je met stoom en een foliebout redelijk recht krijgen. Een abachi foam vleugel is erg stijf, waarschijnlijk is deze tijdens het beplanken of het snijden van de vleugel al krom geraakt. Hier kun je eigenlijk weinig / niets aan doen.

Mijn advies : Maak een nieuwe vleugel.

Grt,

Arnoud.

Arnoud, het tegendeel is waar. Is in de martelkamer recht te krijgen. Wel hoe groter, des te lastiger... Ten principale kan het.
Zonder folie en servo's onder de hete douche en op een geprepareerde richtplank tapen en overnacht laten drogen...
Dan is er nog de rigoureuze methode een x in de vleugel onder en boven te snijden, uithoek naar uithoek en de stijfheid is weg. Daarna de x-wond weer te verlijmen. Jahhh.... hard middel. Maar het kén :-)
Gr Bas

Back