fluitschip houthaler

thx hans weer een mooie foto.

ik heb de hut er inzitten en ben nu aan het campanjedekbegonnen het is wel friemelen tussen de smalle achterkant maar het lukt wel , ook al moet je alles met een pinset doen want kan er met mijn vingers niet meer tussen.

moregen het bovenste hutje nog op zetten en dan kan ik weer verder met de eerste beplanking van de romp

de hut zit er in en het campanje dek licht er ook in .
morgen de binnenkant nog beplanken en de bovenste hut er op zetten .
daarna alles schuren en dan terug verder spantjes zetten en het verdek er in leggen.
en dan kan ik beginnen met afwerken, ook de schotjes zet ik er later in want daar kan ik dan nog wel aan. maar dan ben ik weer wel een paar weken verder want van af woensdag is het gedaan met heel de dag bouwen want dan ga ik naar de les voor 6 maanden en kan ik waarschijnlijk nog maar een 2 uurtjes savons bouwen, als ik niet te moe ben :mrgreen:

DSC03325_zpsefba0fe9.jpg

Gaat het wel goed boven het berghout? Daar lijkt nu eerder een vouw te zitten dan een ronding. Kan natuurlijk camerastandpunt zijn .

het is wel degelijk een ronding hoor erik
geeft een raar beeld nu je het zegt zit er presies een knik in maar is zeker niet zo

eerste beplanking langs buiten zit er tegen
de potloodlijn is het raahout en daar moet ook nog een berghout onder ( volgende werkje )
daarna kan de overloop er in.

DSC03329_zps51624afc.jpg

DSC03330_zpsea40297e.jpg

DSC03331_zps236d29eb.jpg

Ziet er goed uit. Ik wil het rahout ook zo goed mogelijk bepalen en vanaf daar een stuk naar beneden beplanken. Bovendeks komt bij mij een enkele beplanking dus dat wordt extra opletten.

om het raahout achteraan goed te zetten moet je de zelvde afstand berghout raahout op het grootspant , deze afstand is aan het achtersteven recht omhoog het zelvde erik.

dus het berghout dat evenhoog komt met de achtersteven daar moet je op meten.
de afstand grootspant en recht omhoog aan het achtersteven moet +/- het zelvde zijn dan krijg je een mooi verloop op het oog, de rest moet je dan zien hoe je het dicht plankt want achteraan kruipen bijna dubbel zoveel planken in dan midscheeps.

dat gaat voor mij ook nog een hele puzzel worden ;)

moest je het niet snappen teken ik het wel ff maar denk wel dat het verstaanbaar is

milj*** ken je dat gevoel dat er presies iets fout is en je kan het niet achterhalen :twisted:

al mijn werk dat ik vandaag gedaan heb heb ik juist terug afgebroken en daar houd het niet bij op.

ik kan me zelf wel voor mijn kop slaan :mrgreen: hoe dikwijls zegt men meten is weten en tog meet ik nog verkeert.
morgen ga ik nog wat afbreken want er moet flink de zaag ingezet worden.

erik vergeet wat ik van het raahout zij ,hoe het van achter te meten want heb net de boel kunnen slopen. ik zal jullie de fotos besparen want het is geen mooi zicht nu, gelukkig heb ik er wel wat uitgeleert

???????

Wij staan ons te vergapen aan wat jij presteert - en daarna gewoon de zaag erin???:schrik:

ik ga ze niet half doorzagen hoor hans maar er moet in de hoogte een flink stuk af.

een fluitschip is echt een schip om u verschillende keren de haren uit het hoofd te trekken :)

maar ooit als ik oud en grijs ben zal het me tog eens lukken om dit schip te maken zonder de zaag er in te moeten zetten .

aangezien ik lessen aan het volgen ben en 11 uur van huis ben heb ik maar 1 of 2 uurtjes tijt per dag dus het gaat ff duren voor ze weer presentabel word, maar weet dat ik er hard aan het werken ben als ik tijt heb

milj*** ken je dat gevoel dat er presies iets fout is en je kan het niet achterhalen :twisted:

al mijn werk dat ik vandaag gedaan heb heb ik juist terug afgebroken en daar houd het niet bij op.

ik kan me zelf wel voor mijn kop slaan :mrgreen: hoe dikwijls zegt men meten is weten en tog meet ik nog verkeert.
morgen ga ik nog wat afbreken want er moet flink de zaag ingezet worden.

erik vergeet wat ik van het raahout zij ,hoe het van achter te meten want heb net de boel kunnen slopen. ik zal jullie de fotos besparen want het is geen mooi zicht nu, gelukkig heb ik er wel wat uitgeleert

Ik had het nog niet aangepast. Wilde het eerst nog nalopen omdat ik me meende te herinneren dat het rahout bij de spiegel hoger zat t.o.v. de berghouten vergeleken met midschips. Het is zeker een puzzel en ik heb ook al wat gesloopt omdat het resultaat me niet beviel. Maar we komen er wel uit op één of andere manier.

werk van deze week niet veel :mrgreen: maar tog nog iets gedaan.
alle berghouten en raahout zit er op en de beplanking daar tussen.ook achteraan de nodige aanpassingen gedaan die moesten gebueren
morgen de balken van het verdek proberen te maken en leggen.

DSC03335_zps888206e7.jpg

DSC03336_zps610a3c0d.jpg

Mooi Dirk, ik moet wel wennen aan het feit dat je er nu niet met raketvaart doorheen vliegt. Ik zie wel dat je intussen tijd hebt gehad je werkplaats op te ruimen ;)

ja het zal gaan zoals bij de meeste nu 1 of 2 plankjes per dag en daar houd het dan mee op maar dat gaat natuurlijk ook.

en de werkbank was zo goed opgerommeld dat ik nog geen plaatje vond om het schip plat op te leggen.

Hehehe. Je bent niet de enige hoor Dirk.

SAM_2069_zpsd026f470.jpg

Andere schip staat op het moment op de grond en wordt daar gebouwd.

Mooi sfeerplaatje:cool:
Ik heb ooit Dirk zijn "werkkot" gezien, en viel best mee hoor:wink:

We moeten maar eens een draadje open op het andere deel;
"Toon ons je werkplek":rolleyes:

De sterveling kent orde
Het genie beheerst chaos

Ik maak ook nog wel eens een beetje rotzooi (tot ongenoegen van anderen hier in huis) - en verschool me wel eens achter deze kreet.

Dit werd me niet altijd in dank afgenomen :rolleyes:

(Dit heet overigens cognitieve dissonantie - je verschuilen achter redenen en verklaringen van buitenaf om je eigen gedrag schoon te praten :???: ).

ik kan gewoon niet op een nette werkbank werken hans dan moed ik veel te veel op en neer lopen om alles bij mij te hebben.

waar gewerkt word ligt rommel anders word er niet gewerkt. buiten een bureau job dan

Back