fluitschip houthaler

heb maar een hoop fotos gemaakt want het is een raar ding de bovenbouw van een fluit, of het allemaal helemaal juist is weet ik niet. op de strooklatten zit geen zeeg hou daar dus rekening mee. dit is nog een dry fit

DSC03273_zps7cdadb8a.jpg

DSC03274_zps0febdcd5.jpg

DSC03275_zpsf5fbaa44.jpg

DSC03276_zps67b8b820.jpg

DSC03277_zps9bdc6e78.jpg

DSC03278_zps72421d68.jpg

DSC03279_zps1a72ebc5.jpg

DSC03280_zps9cdec737.jpg

DSC03281_zps0f2bb514.jpg

de tweede spant van achter is waar het campanje dek begint en is de helft smaller dan de breedste brete , het hakkebord is nog eens de helft van de brete van het campanje dek.

het dek dat je nu ziet liggen is het bakdek en achteraan de hut van de kapitein.

pruts pruts heb een vraagje

als je een fluitschip van het zijzicht bekijkt is er een ronding waar de helmstok door gaat, ook het achter aanzicht heeft dit.

voor het achter zicht denk ik wel redelijk goed te zitten want deze ronding komt er van zelf met de spanten. maar hoe zit dat dan in het zij zicht ? komt dit van zelf of moet daar nog iets aan gedaan worden om dit te verkrijgen.

achter zicht zoals je ziet komt dit wel goed denk ik

DSC03284_zps9438231b.jpg

DSC03283_zpsd3edbe8a.jpg

dan het zij zicht en daar zie ik niet goed hoe het moet

DSC03282_zps8aadf185.jpg

is er iemand die raad kan brengen ?

full

full

full

Hier komt nog 1 plankje voor de ronding boven en de daaropvolgende steekt door naar de spiegel.

Laatst bewerkt door een moderator:
ok thx erik ik denk dat ik er te veel bij na denk en van wat ik kan zien komt de ronding er bijna van zelv in.

Mooie reeks foto's Dirk! Ik geniet ervan :cool:

Wat betreft de opening voor de helmstok lijkt deze de natuurlijk ronding van de druppelvorm te volgen zoals ook bij Erik de lijnen natuurlijk uitkomen.
Ook lijken de rondingen mooi samen te vallen als je kijkt naar de tekeningen van Witsen en de schetsen van Van de Velde. De opening zelf lijkt voor mijn gevoel een beetje op een vissebek, zeker als je het model De Paerel bekijkt.

full

Ik begreep op een ander forum de discussie niet helemaal over het lossen en laden van hout en het verzwakken van de constructie door een groot gat 'te maken' in de achterkant van de romp. Dit lijk me een hele natuurlijke doorgang om lange stukken hout naar binnen te schuiven (zonder de stevigheid van de constructie in het gedrang te brengen) en er lijkt ruimte genoeg aan weerszijden van de helmstok om dit te doen.

ja diederik ik weet het en het verzwakt denk helemaal niet het schip.
zoals ik de spanten heb staan komt het gat gewoon tussen 2 spanten te zitten omdat ze achteraan wat breder uit elkaar staan.

en thx ik ga morgen verder met spanten zetten en het gat achteraan zal denk wel goed komen

Laatst bewerkt:
De opening is zeker riant. Maar dan wordt het lastiger. Onder en boven de helmstok is weinig ruimte en dan kom je uit op koedek niveau. Van daar moet je het hout nog in het ruim zien te krijgen. Tenzij de houthalers een andere indeling hadden.

Wat dat betreft lijkt het me handiger om zijdelings te laden. Hout moet minder hoog opgetild worden (het zijn tenslotte geen 3,6m balkjes van de praxis) om het helmstokgat te kunnen bereiken en je zit direct in het ruim.

3488823_3_org.jpg

Dit is een vrij vroege momentopname (ca. 1600) en het zal wel constant in ontwikkeling zijn geweest, maar het puzzelen en speuren blijft leuk :)

Dit schilderij lijkt wel het enige voorbeeld te zijn waarbij daadwerkelijk hout ingeladen wordt. Het spreekt de theorie van de 'helmstokdoorgang' wel tegen, maar deze zijpoort lijkt me wél een inbreuk op de stevigheid van de romp (tenminste als deze wat groter is dan een gemiddelde geschutspoort, het gat aan weerszijden van de helmstok daartegen is ruim drie geschutspoorten breed). Ook kan ik me moeilijk voorstellen dat langere stukken makkelijker op deze wijze (schuin?) naar binnen te manoeuvreren waren. Korte stukjes zoals op het schilderij natuurlijk wel. Dat je direct in het ruim uitkomt is ook wel weer handiger.

de poorten die bedoeld worden staan nog onder de berghouten en staan net onder de vloer van de hut van de kapitein. dus nog onder die raampjes die je achteraan ziet.

ik heb op mijn model eens gekeken wat ze van lengte kan laden en er ging iets meer dan 85 voet in. aangezien dat de grote masten op de hollandse schepen rond de 80 voet waren is dit de juiste lengte om stammen van 80 voet te laden.
en dat kan enkel maar langs achter .
ik ga deze fluit dan ook hout laten lossen op het dio ze gaan er een hele boomstam uit trekken die moet dienen om masten van te maken ;)

de poorten van houthales werden als het hout geladen was terug dicht gedaan en opniew gebreeuwt , het is dan ook maar een gewoon deksel dat ze er uit kunnen nemen en niet een poort zoals wij kennen van de geschutsluiken met scharnieren

ab hoving heeft net op mijn draadje gereageert ( op beagle forum ) en volgens hem zitten de spanten achteraan goed dus kan ik weer met een gerust hart verder bouwen :)

DSC03319_zps84baac17.jpg

DSC03320_zps1572760c.jpg

ik ben bezig aan het achterste stuk van buiten te beplanken.
je zult je afvragen waarom niet eerst alle spanten zetten en helemaal beplanken.
de buiten beplanking moet dienen voor stevigheid om de binnenkant te kunnen afwerken anders is het allemaal te slap.
nu hoop ik als de buitenkant klaar is langs binnen alles nog te kunnen maken want ik kan er erg slecht aan vanwege de kleine schaal, nu maak ik mischien nog een kans om er redelijk bij te kunnen maar als heel het schip vol zou staan met spanten kan ik het wel vergeten om de binnen kant aan te kleden.
dus op hoop van zegen kan ik volgende week aan de hut en het campanje dek beginnen.

Ik ben benieuwd. Ik ben aan het worstrelen met de overgang en zie dat jij de planken van hoek laat verspringen. Gaat dat bij de tweede laag ook zo of komt er dan de buiging in?

nee dicht is dicht erik, ik hecht nu echt geen belang of het nu juist is of niet er komt tog een tweede laag over nu moet ik enkel een goede basis hebben.

ik neem nu de makelijkste weg en later bij de tweede laag zal ik me wel zorgen maken hoe het juist moet gaan worden.

Duidelijk. Het geeft een betere ondergrond voor de tweede beplanking. Ik heb het geprobeerd met de buiging, maar met alleen spanten krijg ik wat knikken die ik moet bijplamuren. Hat met wat balsa ook ondervangen kunnen worden. Maar ik had niet verwacht het op bepaalde plekken nodig te hebben. Weer een les voor de volgende keer.

Dirk,

Wij waren laatst in het Dordrechts Museum, daar vond ik een klein schilderijtje waarop ook een houthaler stond:

full

De grote opening in de achterkant is daarop goed te zien:

full

Back