fluitschip houthaler

ik kreeg alles makelijk op zijn plaats erik dus niets verjongt of instekers moeten gebruiken,hoe het nu verder naar boven toe gaat weet ik niet juist en dat gaat nog ff duren voor ik daar verder kan doen. ik vermoed elke plank een beetje verjongen maar weet het niet echt dat ga ik moeten zien als ik daar aan begin. ik zit nu halverwege het achtersteven ( hoogte )

Ik had zelf de neiging een insteker te gaan gebruiken bij de achtersteven, maar daar heb ik van afgezien zodat ik ongeveer dezelfde loop hou als jou. Dan kan ik vanaf daar verder proberen te gaan. Met de hulp van de valse spanten en de afbeelding op blz. 98 van de schepen van Abel Tasman hoop ik daar uit te kunnen komen en misschien geeft het jou ideeën voor het verdere verloop van jouw beplanking.

hoi diederik het gaat ongeveer op de zelvde manier gebeuren. enkel geeft witsen wel maten voor zijn pinas en niet voor de fluit maar ik kan de tekening gebruiken om de brete van de scheerstrook te zetten.

erik ik zal het zeker in het oog houden en denk wel dat er van af nu moet gaan verjongt worden , hoewel het mischien niet veel is. ik probeer daarom altijt zo laag mogelijk te blijven met het vlak als ik enig sins kan. bij de pinas is dit volgens witsen achteraan tot aan de uitwatering, bij een fluit weet ik het niet maar heb tog geprobeert deze maat ook aan te houden en dat is dan +/- halverwege het achter steven.

de buikstukken en knieén

001_zps389748e1.jpg

002_zpsa745c466.jpg

004_zpsd84590b3.jpg

005_zps7d27810e.jpg

en nu moet ik eerst terug gaan meten

Blijft me verbazen hoe snel je bouwt ;)
Ik volg je vorderingen met grote interesse. Vind het erg knap hoe je te werk gaat.

thx hans en ook plezierig om te doen je leert er enorm veel van zeker hoe een schip in elkaar steekt

scheerstrook ze is wel wat breder dan zou moeten maar nu kan ik ze laten hangen want er komt een berghout boven en 1 er onder.

DSC03223_zpsa7ffc262.jpg

DSC03224_zps80c0e8cd.jpg

DSC03226_zps6cde7f60.jpg

DSC03227_zpsd1d0814b.jpg

Lijkt goed te gaan. Ik was al aan het kijken of het bij jou beter gaat dan bij mij. Ik moet nog 3 plankjes tot het eerste berghout. Maar bij de achtersteven zit ik nu al op die hoogte. Nog niet zo'n probleem bij mij omdat het de eerste laag is. Kan ik Bij de tweede laag op letten.

ja moeilijk in te schatten hoe hoog je moet gaan erik met het boeisel omdat ik ook nog nooit zover geraakt ben. bij mij zal de tweede laag waarschijnlijk ook iets anders lopen dan de eerste maar dan weet ik wel hoe hoog het boeisel achteraan het steven hoe hoog het moet komen

ik kan ze zeker wel mee brengen hoor

was redelijk druk deze week met van alles wat en dan vergeet je al eens een foto te trekken.
de spanten staan er dus in en was begonnen aan de binnen beplanking.
zal morgen wel eens een overzicht trekken.

DSC03240_zpsac5af9c2.jpg

het heeft ff geduurt :mrgreen: maar heb het ook redelijk druk gehad en beplanken is een werkje van lange adem

de binnenkant en langs buiten zit de eerste laag er op. buiten komt er nog een peren fineertje over als 2 de laag

DSC03263_zpsd5b0082f.jpg

DSC03262_zpse50d4cc7.jpg

nu komt er eerst het koedek op en dan kan ik verder met de spanten te zetten.

Als ik het goed zie is zijn de berghouten en de planken ertussen de tweede laag met daaronder eerste laag nog zichtbaar. Dus als het goed is loopt je onderste berghout wat ronder dan de eerste beplanking. Daar liep ik ook tegenop. Ik heb er gisteren een laag of twee afgesloopt. Stukje onder de helmstok ging niet naar m'n zin. Ik blijf het op de voet volgen. Ook vanwege de bouwmethode. Die begint steeds meer te kriebelen.

thx

tussen de berghouten zit al de tweede laag zoals je al zij erik dit probeer ik altijt te doen anders moet je die er later tussen zitten prutsen en dan krijg je kieren en dingen die je liever niet ziet.

ga morgen het dekje leggen ( koedek ) en zal ik nog proberen een 8 tal spanten proberen te zetten om het bovenste deel te kunnen uitscheren. werkt op de zelvde manier als de spanten van oprichting.

het word nu voor mij vreselijk spannend want ben nog nooit zover geraakt met een fluitschip :)

Ik vindt het allemaal best leerzaam, en kijk met plezier toe.
Verder kan ik er helaas geen zinnig woord over zeggen omdat voor mij totaal nieuw is:cool:

Back