fluitschip houthaler

het voordeel om zo te bouwen is dat je na een tijtje goed weet hoe een beplanking moet lopen en als je dan een spanten bouw pakt weet je ook waar de knelpunten liggen voor je begint. dat zie je dan gewoon

het is ook helemaal niet zo moeilijk hoor erik er komt gewoon wat meer meet werk aan te pas.

en ik houw je zeker niet tegen :)

allee ik heb alles terug afgebroken tot aan de kiel en ben terug op nieuw begonnen.

maar heb vandaag wel het ei van columbus gevonden ;)

het gaat dus helemaal goed komen ( hoop ik ) volgende week staan we weer terug tot waar ik nu gekomen ben dus het is allemaal nog niet zo erg

ik kwam nooit aan de opgelegde brete boven.
het plan waar de pijl bij staat , de pijl staat niet juist deze moet op de tweede buitenste lijn staan , dat zou de brete moeten zijn die ik moet bekomen als ook de ronding en daar geraakte ik dus helemaal niet zoals ik nu bezig was. maar heb nu wel gevonden hoe ik het moet doen en dus ben ik maar opnieuw begonnen, nu is het nog niet zoveel werk en dan krijg ik het tenminste tog goed.

dit is al mijn 4 de fluit en de 3 andere heb ik ook vroegtijdig moeten stoppen wegens geen goed achterstuk. nu ik hopelijk weet hoe het moet wil ik dat dan ook wel proberen dan kan ik tog een fluitschip maken in vlakbouw. iets dat me nog nooit gelukt is

Oké, duidelijk.
Is dan wél een echte uitdaging na 3 eerdere pogingen;)

ja zeker wel ik wil al zolang een fluitschip maken maar is me nog niet één keer gelukt vanuit de vlakbouw

het vlak + het boeiselderkimmen.

005_zpsf7d8a139.jpg

006_zpsef51910d.jpg

007_zpsdc9f61c7.jpg

nu ga ik eerst alle buikstukken plaatsen + de knieén daarna = de scheerstrook aan de beurt

op het boven aanzicht van witsen waar ik de pijl bijgezet heb is het dus het 2 buitenste lijn die ik moest hebben en niet degene waar de pijl bij stond, dus dat was een foutje van mij

Ziet er weer goed uit :) Klein vraagje. Heb je instekers nodig gehad bij de achtersteven of kon je de planken zo op z'n plek krijgen?

ik kreeg alles makelijk op zijn plaats erik dus niets verjongt of instekers moeten gebruiken,hoe het nu verder naar boven toe gaat weet ik niet juist en dat gaat nog ff duren voor ik daar verder kan doen. ik vermoed elke plank een beetje verjongen maar weet het niet echt dat ga ik moeten zien als ik daar aan begin. ik zit nu halverwege het achtersteven ( hoogte )

Hele onderneming om het echt goed te krijgen, maar de vorm lijkt er nu goed in te zitten. Ik kan op jouw foto's de 'moeilijke overgang' op het achtersteven tussen spant 3 en 4 niet goed zien, zou je hier een detail foto van kunnen tonen :rolleyes:?
Ik zou zelf geneigd zijn wat hulpspanten te gebruiken als pasmiddel tijdens het vormen van de romp. Volgens mij hoeven dit niet volledige spanten te zijn, maar meer een mal van de ronding. Volgens de bevindingen van Lemée zouden 3/4 van de spanten volgens één mal te maken moeten zijn (zowel bij Pinas als Fluit).

full

Laatst bewerkt door een moderator:
dat komt omdat je een foto van een pinas laat zien en die is helemaal anders aan het achtersteven diederik. daar lopen het vlak en boeisel aan het achtersteven gewoon vertikaal om hoog en krijg je ook een scherper achterstuk onder water.

wat je tussen het 3 en 4 spant ziet is er wel maar niet zo scherp.
zal straks wel eens een foto maken

Klopt, de foto leek mij ook meer bij een Pinas passen, hoewel de tekst erlangs dit tegenspreekt. Maar dit neemt niet weg dat Lemée voor zowel Pinas als Fluit dezelfde bevindingen had: met name dat het grootste deel van de romp met één en dezelfde mal gevormd kon worden. Lijkt me een redelijk efficiënte manier van bouwen, iets waar de Hollanders vast oor naar hadden.

Blijft mijn vraag: ga je zelf op één of andere manier gebruik maken van een mal bij het vormen van de romp? Ik kan me voorstellen dat de lijnen op de tekening van Witsen hier goed bruikbaar voor zijn.

witsen maakt geen gebruik van mallen, maar om te brete uit te zetten word de scheerstrook gebruikt. daar worden dan de spantstukken tegen gezet. dat is dus ook bij een pinas het geval.

ik zal dat zeker laten zien diederik hoe dat in zijn werk gaat , de lijnen op witsen zijn plan komen dan zeker goed van pas net zoals nu met het maken van het vlak heb ik ook naar de lijnen gewerkt , maar je moet er geen mallen voor maken

Dirk, bedankt voor de uitleg. Ik ben inderdaad heel benieuwd hoe je het gaat aanpakken. Ik heb je verslag op modelbrouwers van het diorama van de Pinas van Witsen nog eens nagelezen, ga je op dezelfde manier tewerk bij het plaatsen van de scheerstrook?
In elk geval een heel leerzaam project: ik kijk met argusogen toe 8O.

Back