fluitschip houthaler

om dit scheepje zomaar te bouwen uit nicolas zijn boek is mijn kennis van fluitschepen echt niet goed genoeg .
ik heb de laatste weken dan ook heel wat met ab hoving gemaild en hij heeft me echt wel van veel info voorzien om deze fluit te maken, anders had ik het zeker ook niet aangedurft.

En al doende leert men. Ik ben benieuwd. :) Wat ik nooit heb begrepen van die afbeelding is het verschil in vorm van de spanten die in aanzicht op de romp zijn aangegeven en de halve doorsnede. De rompspanten lijken veel ronder te lopen dan de doorsnede weergeeft.

OHR01_0045_V.JPG

de lijnen zijn het vlak dan het boeisel der kimmen ,scheerstrook, verdek, einde van de spanten.

dan moet je dus wel weten hoe een schip in die tijt gebouwt werd erik anders zijn het maar lijnen waar je niet veel mee kunt

ik hoop maar dat ik er aan uit kan en dan weten jullie het ook

het voor achtersteven en de kiel en heb al wel gemerkt dat je op deze schaal niet veel met machienes bent , de sleuf in de kiel frezen dat ging nog wel maar het voor en achtersteven heb ik met een snijmes moeten uitsnijden want ben nog niet van plan om mijn vingers kwijt te geraken in een machiene.

DSC03172_zps8a9e33eb.jpg

de bouwplank staat er achter deze gemaakt dat het voor en achtersteven goed recht gehouden kan worden door er langs 2 kanten een driehoekje tegen te maken waar je een klemmetje op kunt zetten. ook maak ik de bouwplank redelijk smal omdat je met je klemmetjes op de kiel moet kunnen geraken, de kiel zit tussen 2 plankjes zodat hij recht blijft

de eerste planken die er ingaan zullen de zandstroken zijn langs elke kant 1

Ziet er goed uit. Ik heb het ook al gemerkt met de schaal dat het veel handwerk is. Ben al bijna een hele dag bezig met het in elkaar prutsen van de braadspil.

en ik moet voor alles wat ik maak mijn grote loep gebruiken erik want mijn ogen zijn behoorlijk achteruit aan het gaan.

de zandstrook op 3 plaatsen

DSC03175_zps8b025dd3.jpg

DSC03174_zpsb9e7934c.jpg

DSC03173_zps93a172a9.jpg

de verandering achteraan

2_zps8ef818fc.jpg

mischien lijkt het niet veel maar het is het wel , waar de pijl staat heb ik de huidgang getordeerd , dit zal bij de eerste 3 huidgangen gebeuren zodat de 4 huidgang die in de sleuf van het achtersteven komt te zitten goed aansluit op deze huidgangen. anders als je dat niet doed ga je ineens van een rechtstaande plank naar een kromme plank en dit kan je nooit dicht gebreewt krijgen in een echt schip en ook krijg je een spleet van meer dan 1 mm op het model wat niet de bedoeling kan zijn. ik vermoed dat dit het uitbreken van de huidgangen is waar witsen het over heeft in zijn boek bij een fluitschip .

als ik wat verder ben zal het wel duidelijker worden zeker als de 4 de huidgang er op zit ga je zien waarom ik nu denk dat de plank getordeerd moet zijn.
( het is dus nu nog teorie maar hoop die tog te kunnen overzetten op het model.

De zandstrook lijkt me zo'n beetje de belangrijkste en meest tijdrovende plank. Ik ben benieuwd naar het vervolg. Met name naar hoe het bij de voorsteven gaat. Da's mij nog niet helemaal duidelijk.

bij een fluit is het wel anders dan bij een gewoon schip erik. daar stopt de zandstrook waar het voorsteven begint

Ik heb de schepen van Abel Tasman er nog even op nageslagen en het is me nu duidelijker. Ik ben wel verkeerd bezig bij de walvisvaarder, maar da's niet zo'n probleem. Daar komt de verdubbeling nog overheen. Bij de sint Laurens moet ik nog beginnen dus daar kan ik jou volgen :)

np erik denk niet dat er veel mensen weten dat het vlak van een fluit anders gelegt word als van een pinas . de planken zitten aan de boeg 2 voet hoger als het boeisel aan het grootspant. ik zal hier later op terug komen als het boeisel gelegt is dan weet je ook ineens hoe hoog je de huidplanken naar boven moet laten schieten aan de boeg want dit is niet zo maar willekeurig.

1 ste huidgang naast de zandstrook

huidgangen 5 mm breed als ook de zandstrook
DSC03177_zps98269892.jpg

DSC03178_zpsd7a1e063.jpg

thx chris ;)

nog wat fotos

001_zpse3b077fc.jpg

002_zpsce8bce8b.jpg

003_zps3a6d027e.jpg

004_zps3e1bc7e2.jpg

dan de 3 onderste planken die vertikaal tegen het achtersteven zitten en aan de rode pijl een knik kregen.
dit om de 4de plank die wel in de sleuf moet anders krijg je een gat tussen de 2 planken. ik hoop dat het nu duidelijk is waarom de knik daar zit

ggg_zpsefe9b163.jpg

Dirk doet dit wel vaker zo, inderdaad een héél andere manier, maar weet zeker dat het goed komt:D

ja het is anders maar dit is hoe ik het liefst bouw.
iedereen zal zo wel zijn ijgen bouwstijl hebben zeker, en je moet doen wat je graag doed natuurlijk dat is ook zo leuk aan deze hobby. als het af is is en blijft het tog een schip

nog meer van het zelvde .

het vlak is klaar

DSC03183_zps987161f6.jpg

DSC03184_zps0d3aa0c9.jpg

nu moet het boeisel der kimmen nog gedaan worden , dit zijn 3 planken die de ronding vormen onder aan het schip.
als ik naar witsen zijn tekening kijk is het de lijn waar de pijl bij staat

OHR01_0045_V_zps517a7740.jpg

als je deze lijn opmeet naar het model zit ik aan het achtersteven al breed genoeg en hoef niet meer breder te gaan.
de rest moet nog wel breder worden maar dat kan nog makelijk aangezien ik nog 3 planken moet leggen.

Ik kan er niks van zeggen omdat ik er TOTAAL géén verstand van heb, dus ik volg in stilte met véél interesse:cool:

Back