Flottieljeleider Hr.Ms.Tromp 1937

Hallo allen,

Na ik aanvankelijk eerst was begonnen met de LPD Rotterdam,en ook goed op weg was met haar(60 % klaar)ging het hier met de vereniging waar ik bij was niet zo goed.De jongens waren toch op de een of andere manier een beetje jaloers op het feit dat wij als Nederland hele mooie en goede schepen bouwen kunnen.Dit gaf mij een gevoel dat deze vereniging voor mij niks was,en ik geen interesse meer had in het verder bouwen van de Rotterdam.

Daar kwam het idee weer gewoon een schip te bouwen wat mij persoonlijk goed bevalt,oude oorlogschepen.
Gesnuffeld op het Internet en volgend schip gevonden;

De Hr.Ms Flottieljeleider Tromp,een schip te water gelaten in 1937,de oorlog meegemaakt en na een ombouw in 1969 van de sterkte afgevoerd.
Hier een foto;

Uploaded with ImageShack.us

Hier een paar gegevens;
Lengte-132 mtr
breedte-12,4 mtr.
Diepgang-4,8 mtr.
Waterverplaatsing-4000 ton
aandrijving-4 Parsons turbines-4 ketels-2 propellers
Snelheid 32,5 knopen
Bemanning-449 koppen

Bewapening;
6x150 mm(5.9)3x2
4x75 mm
8x40 mm (4x2)
2x20 mm
6x533 mm torpedos in 2 drielinglafetten

Plus een watervliegtuig van het Typ;Fokker CXI(W)

De schaal is 1/100 dus lang en smal.
De motoriesering zal worden 6 Volt met een driebladschroeven van 35 of 38 mm doorsnede,maar over de motoren ben ik er nog niet uit welke het nu gaan worden.

Ik zal voortlopend een update doen als het dan zover is,en hoop dat ze jullie bevalt.

Groeten John

Hallo John,

Jammer van je club. Wilde je de Rotterdam voor de club of in clubverband bouwen, omdat je nu weer kiest wat je persoonlijk mooi vindt? Hoe dan ook dit is een mooi schip!

Succes met de bouw.

Groeten Paul

Hi Paul en Koen,

Tja eigenlijk was het zo;de club als zich was een Interessengemeenschap van Modelbouwers hier in de buurt,die ik opzich goed vond,daar geen komplikaties voorhanden zijn als bij een Vereniging.
Aangezien deze jongens geen Oorlogsschepen bouwen,maar daarvoor slepers,reddingskruisers enz.voelde ik mij altijd het"buitenbeentje".
Zo besloot ik de Rotterdam te bouwen om er toch op mijn manier"bij te horen en ik ook in staat ben mezelf aan te passen".De Rotterdam is een Marineschip oke,maar paste eigenlijk goed daar,omdat geen kanonnen enz.
Dan had ik problemen met het elektrische deel,en daar begon het eigenlijk,iedere keer er achteraan lopen,steeds vragen,iedere keer werd afgezegd door de de man met verstand van deze materie enz.enz.Jaja,rare jongens deze Duitsers.
Als je geen Bismarck bouwd dan deugd het niet,en als je bouwd en het ziet er beter uit als dat wat door hun gepresenteerd word dan leg je er uit.
Jammer.

Ja ik denk dat ik haar wel eens ten einde bouw,voorlopig staat ze op zolder.
Misschien verkoop ik haar ook,op het moment geen flauw idee.
Maar door de bouw van de Tromp kom ik weer in mijn element,en zal zo ook wel zo blijven.

groet John

Jammer! Bij een club mag je toch bouwen wat je wilt?

Ik wens in ieder geval wel bouw plezier met dit model!

Rare jonges die duitsers:p

Dag John;

Gewoon weer beginnen en de topic met up-dates bijhouden. Er zijn genoeg mensen die je met raad en daad kunnen bijstaan. Er is genoeg "know-how" op dit forum die het ook nog met je willen delen.

Groeten Sjaak

Hallo iedereen,

Zo het gaat eindelijk verder met de Tromp ;-)
De tekening is afgelopen week aangekomen in schaal 1:200,het spantenplan is gelukkig in 1:100 en enkele details ook in 1:100.
Verder is het altijd hetzelfde met de tekeningen van de NVM,echt weinig details,maar gelukkig hebben we het Internet,hoewel daar voor de Tromp ook niet echt veel aan gedetailleerde fotos te vinden is,jammer.

Maar goed,eerst materiaal gekocht en dan begonnen met het spantenplan te kopieren en vele male te printen om deze vervolgens op het materiaal voor de spanten te lijmen.(zonder foto,daar een ieder wel weet hoe zoiets gaat)
Deze spanten zijn van Multiplexhout en zijn 6 mm dik.Deze vervolgens uitgezaagd en op een hellingplank uitgelijnd op een langsligger uit hetzelfde materiaal.
Dit geheel werd dan versterkt door lijsten 6x3mm.

zie foto`s

ups,te vroeg weggestuurd,sorry!
Verder gaat het alsnog,zo nu dit geheel goed droog was en door de liojsten aan de zijkanten genoeg stabiliteit gebracht hadden ging het verder met de huid van de romp.
Ik koos net zoals bij" De 7 Provincien 1909"(zie bouwbericht)voor huidplaten alleen deze keer uit 1mm dikkes vliegtuigtriplex.Bij de 7 provincien was dit uit 3 mm dikkes balsahout geharsd met keperdoek.
Bij de Rotterdam en bij nu ook de Tromp wordt naderhand met 2K-Polyesterplamuur de romp geplamuurd,en voorop de boeg zelfs 2K-metaalplamuur.

hier zien we het eerste veld,

Heb op het moment 6 velden klaar maar van de rest nog geen foto,maar bij het volgende update dan zeker.

Dit was het eerst maar even,groeten aan iedereen.

hey John,

Je moet ook niet in Duitsland gaan wonen als Hollander gek...dat gaat natuurlijk nooit goed komen:D
Hier op het forum zijn wel genoeg mensen die je goed kunnen helpen.

Leuk om te zien dat je ook de methode van huidplaten gebruikt net als ik. Is alleen bij slanke rompvormen te gebruiken maar het schiet wel lekker op!

Mooie werkplaats heb je ook trouwens, ben er jaloers op:D
Hoe ga je die mooie ankerkluizen erin maken want ik zie dat je al stringers op die plek hebt zitten?

Gr.
Pim

Hey Pim,

Tja daar kan je gelijk hebben met het wonen hier in Duitsland vooral als Hollander,maar er moet toch iemand op deze jochies oppassen;-)

Gelijk heb je ook dat hier op het forum genoeg vakbekwame mensen zijn met daad en raad,alleen was het jammer genoeg zo dat ik voor de Rotterdam geen bouwbericht had gepland.Oke wel op de website van onze interessegemeenschap.

Hier een link van de Lipper Modellbautage 2011,hier sta ik met mijn 7 Provincien toen ze voor de eerste keer water zag.
Modellbaufreunde-Lemgo

Hier ziet iedereen waarom ik bv.de Rotterdam ging bouwen,ik had het enigste echte oorlogsschip daar!

Dat met die huidplaten,ik hou er wel van als het opschiet,moet ook geen 5 jarenplan gaan worden.Ik kan me eigenlijk niet eraan herinneren het anders gedaan te hebben tot nu toe.
Ja je hebt gelijk met de ankerkluizen, de stringers zitten nu nog in de weg,maar als ik ga beginnen met de kluizen dan hoop ik dat de hele boel goed aan elkaar is vastgelijmt zodat ik gerust een gat op deze plekken kan snijden zonder dat de huidplaat me om de oren vliegt.Maar zal wel goed komen.overigens goed dat je het hebt gezien ;-)

Groet John

Overigens,op de fotos bij de link,ben ik op de eerste foto de tweede van rechts!
Een ieder kent me van het forum maar niet persoonlijk of however ;-)

Nogmaals grtz John

@ Koen,

Ja dankje,met de bouw zal wel lukken.Mooi slank is ze,de romp klopt,ze moet ook snel worden het origineel liep 32,5 knopen!

Ben er nog niet uit wat de motoren betreft,dus ben ik echt blij voor goede tips.
Hoofdzaak alles op 6 Volt.

grtz,John

Dag John;

Ikzelf heb gekozen, op advies, voor deze:
Igarashi elektromotor "SP3657-50" 12 V

Is inderdaad 12v en mij accu is 6v. Gaat als de brandweer en kosten niet veel. Wel motorsteunen bij bestellen.

full

Groeten Sjaak

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, die ankerkluizen zijn behoorlijk gezichtsbepalend bij dit schip dus we moeten er met z'n allen voor zorgen dat je dit wel goed voor elkaar krijgt natuurlijk:p

Over je motoren, wat voor diameter schroef heb je? 3-blads neem ik aan?
12V is eigenlijk beter, efficienter stroomgebruik, geruislozere motoren en meteen een goede stroomvoorziening voor je eventueel toekomstige verlichting (LED-jes?). Maar als je gebruik maakt van een loodaccu geeft dit wel een aanzienlijk gewicht in de boot en zoveel speling heb je al niet volgens mij? 4 kg zeker? met een vrij zware romp... (houtbouw)

Laatst bewerkt:
@ Sjaak,

Ja he bedankt voor de tip met deze motoren,had ik al eens gezien bij Conrad op de website en was eigenlijk ook al aan het pijnzen geweest deze te bestellen toen voor de Rotterdam maar dan toch gekozen voor de Graupner speed 500 E.
Ik heb nog Johnsons liggen ook voor 12 volt maar lopen ook op 6 volt,ik geloof dat die Igarashis en Johnsons van deze baugrote de 600 na komen?
Zou ik ook kunnen nemen,oke op 6 volt draaien ze dan geen 18000 toeren meer geloof ik maar das ook niet zo erg.Maar als het zaakie bij jouw ook goed loopt dan proberen we het gewoon.
Thanks,groet John.

@ Hoegaarden,

Ja dat met die ankerkluizen word nog interessant maar gaat wel lukken.Het is goed dat jullie meekijken,dan gaat het vast wel lukken ;-)

Oke heb besloten de motoren op 12 volt te nemen,maar als spanning dan toch 6 volt,ik heb genoeg loodaccus van 12 volt maar die wegen echt niet weinig.Je zegt het,het gewicht is de clou.Hoe zwaar ze uiteindelijk gaat worden weet ik niet precies,ik bouw eigenlijk zo dat de romp nooit zo zwaar weegt,het gewicht komt eigenlijk van de loodbatterij en de motoren,oke plus messingdelen op de gehele boot.

Als ik het gewicht van de romp nu moest schatten lig ik bij 1,5-2 kilo.De loodbatterijen hebben gelukkig verschillende vormen en gewicht dus daar zoek ik waarscheinlijk eerder mijn speelruimte

De schroeven hebben een diameter van 38 mm,drieblad.De doorsnee van de motoren ook 38 mm.Maar met de 12 volt motoren hebben jullie gelijk,bij de 7 Provincien 1909, heb ik ze er ook in Graupner 720 BB Torque 12 volt met 65mm schroeven drieblad en ze loopt heel lekker.Maar ik moet nog wennen aan die spullen op 12 volt,bij mij ging tot de de bouw van de 7 provincien niks boven 6 volt.

Men ziet:je leert nooit uit"en dank jullie zal dit allemaal wel goed komen. :-)
Groet John

Hallo iedereen,

Zo hier gaat het even verder met de huidplaten van de romp.
Nadat het eerste veld zat volgde de rest,af en toe niet eenvoudig daar dit dunne Triplex toch niet zo gemakkelijk te buigen was en af en toe zeer stug bleek.Ook met damp bevochten was een optie maar dan weer lastig te lijmen,dus alles heel rustig aan.

Hierboven inzet van grof geschut,de grote lijmklemmen werden uit de kast gehaald :-)

zo ging het gelijdelijk aan naar de boeg van het schip,

Aan de boeg is goed te zien dat deze later zeer snel door het water zal snijden.
Zo ging het verder naar het achterschip,

Dit met inzet van sterkere lijmklemmen.

En hier een beplankte romp,de eerste blikken of alles goed vast zat,eerst het achterschip,

dan de voorste helft(sorry voor het niet zo scherpe foto)

In dit stadium begonnen met het wegsnijden van het overtollige materiaal en grof voorschuren van de onevenheden in de romp.

Let niet op het chaos op de achtergrond,alleen een genie beheerst het chaos ;-)

Vervolgens heb ik de romp uitgegoten met houtlijm inplaats van PUR-lak.Dit daar het reukloos is en bij deze romp voor meer stevigheid zorgt.De lak stinkt als de pest,en duurt 2 dagen langer om uit te harden.

Als volgendes word het dek over de gehele lengte gemaakt,aangepast,en op de romp gelijmd nadat de openingen in het dek zijn gemaakt voor de elektronika,akkus,motoren,roerservo enz.
Daarna word het geheel geplamuurd dus romp en het dek.
Het wachten is nu op de binnenkomst van de schroefassen en de schroeven die na het plamuren worden ingebouwd.

Zo peoples dit was het eerst maar weer van mij,en we zien elkaar weer bij het volgende update.

Groet,John

Back