Flatcable gebruiken voor naar voorschip?

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met ons eigen binnenvaartschip in 1:87 na te bouwen. Nu wil ik de bekabeling naar het voorschip tussen het vlak en de buikdenning leggen. Dus ruimte hiertussen is maar 2,5mm. Ook wil ik er nog wat versterking in de breedte in maken. Ik zou dan een flatcable met aders van 0.08mm2 willen gebruiken.
Eventueel voor de motor van de boegschroef 2 messing strips er tussen lijmen.
Maar zelfs de motor kan misschien wel via de flatcable. De schroef wordt maar 12mm en voor de richting een micro servo.
Verder komt er voor nog wat verlichting en kijken wat er verder haalbaar is zoals mast, radar en anker/touwliertje. Ik wil sowieso genoeg aders naar voren hebben omdat als de vloer dicht is, ik er niet meer bij kan.
De lengte van de flatcable zal zo'n 70/75 cm lang zijn. Zou dat storingen geven als ook de servo besturing er doorheen loopt?
En de messing strips voor de voeding van de boegschroef aan beide zijden en de flatcable er tussen ook kans op storing?
Iemand een antwoord of tips?

Groeten Ruurd

Hallo Ruud, Of ik de oplossing voor jouw uitdaging heb weet ik niet, maar men raad(de) aan om motor- en servobedrading zo ver mogelijk bij elkaar vandaan te houden. Ook wordt aangeraden om bij storing de servodraden te twisten. Het zou best kunnen dan dit bij 2,4 Ghz dit fenomeen niet of minder optreedt. Zelf heb ik wel gemerkt dat 2,4 Ghz veel minder storingsgevoelig is dan 40 Mhz. Bij 40 Mhz wel gehad dat de schakelfrequentie van de ESC het stuursignaal uit de ontvanger beïnvloedde. Kon in mijn geval worden opgelost met een ferrietring in de ontvangerkabel. Later op 2,4 Ghz was het probleem weg. Vind de flatcable die jij noemt wel erg dunne aders hebben. Voor ledverlichting werkt dat wel, maar denk dat het te dun is voor je motor. Heb je gegevens van dat motortje? Zou gewoon eens een testopstelling maken en kijken wat er gebeurt. Heb je al een zender/ontvanger? Is er eventueel in de kimmen (trimvullingen) iets meer ruimte voor wat dikker draad? Al is het maar voor de motor. Kijk eens of je een eind 4 aderig telefoonkabel kunt slopen en de aders daaruit te gebruiken. Je hebt ook nog iets nodig voor verlichting denk ik. Hoop dat je iets met deze info kunt. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Borstelmotoren staan er om bekent dat ze erg veel stoorsignalen produceren. Zoals Klaas al aangeeft is het daarom verstandig om de draden naar die motor goed gescheiden te houden van de servo draden. De servo zelf zal maar weinig problemen hebben met die stoorsignalen maar het probleem is dat die signalen via de kabel naar de ontvanger terug gaan. De ontvanger kan er wel (flinke) problemen mee hebben. Het klopt dat de moderne 2,4GHz apparatuur hier minder gevoelig voor zijn maar niet helemaal ongevoelig. Als echt flinke stoorsignalen door weten te dringen tot de ontvanger kunnen er echt nog steeds vreemde dingen gebeuren.

Als het mogelijk is zou ik twee flatcables gebruiken. Door de ene voer je de servo signalen en de stroom voor de lampjes (ledjes?). De tweede is alleen voor de stroom naar de motor. Die twee kabels moet je dan zo ver mogelijk bij elkaar vandaan proberen te monteren. Het kan ook wat helpen als je de kabel waar de motorstroom door gaat in aluminiumfolie inpakt. Dit houdt de meeste storingen "binnen" waardoor ze minder makkelijk bij de ontvanger kunnen komen.
Natuurlijk moet je de motor zelf ook goed ontstoren met 3 keramische condensatoren en als het even kan ook een spoeltje aan elke motoraansluiting. Die spoeltjes zijn geen bijzondere dingen, je kan ze vrij makkelijk zelf maken.

Naast alles wat Ernst hierboven schrijft is het ook altijd aan te raden de motor kabels én servo kabels, ieder apart te twisten. Dat levert ook al minder storingsoverdracht van de ene verbruiker naar de andere op.

0,08mm is wel érg weinig voor welke motor dan ook. Ook al is het een motortje voor de radar. Kun je niet beter wat 'smokkelen' door de hoogte tussen vlak en buikdenning iets hoger te maken? Dat hoeft maar een paar millimeter te zijn en dan kun je tenminste 'normale' draad gebruiken...
Messing strip voor de boegschroef is een prima optie; andere draden twisten. Omdat ze zo lang zijn, kunnen die draden best wel wat storing oppikken.
Oh ja: ook dat radarmotortje goed ontstoren, ook al is het priegelwerk.

Als plaats genoeg hebt voor meerdere flatcables, neem dan gewoon 2-3-4 of meer aders samen voor 1 motorlead? Dergelijks ook nog wel gedaan als je dan net geen gesckte kabel liggen hebt maar wel ene met meer dunne adertjes..

Meer draden gebruiken werkt heel goed. Als je dan om en om een + en een - gebruikt creëer je een beetje het zelfde effect als twisten en zorgt het voor een beetje extra storingsonderdrukking. Het zal niet veel zijn maar alle beetjes helpen.

Bedankt voor het meedenken.
Ik heb nog geen gegevens van het motortje, want die heb ik nog niet. Weet wel dat die echt klein kan zijn. Wordt geen speedboot.
Als zender heb ik nog een F14, al krijg ik die momenteel niet aan de praat. Zal hem weer even voor de dag halen en kijken hoeveel hertz deze is.
De draden twisten dat kost gewoon te veel ruimte. In de trimvulling is geen ruimte. Trimvulling en kim is gemaakt van een massief hoeklijn om sterkte in het schip te krijgen.
Wat misschien nog wel een optie is om de handrail langs beide zijden van de den te gebruiken als stroomgeleider. Alleen is dat misschien weer te storingsgevoelig.
Meerdere aders om en om gebruiken voor één gebruiker is ook een optie.
De flatcables inpakken in aluminiumfolie is ook een goed idee, dit hoeft niet veel extra ruimte te kosten.
Ook zal ik dus alles goed moeten ontstoren.
Smokkelen met de ruimte heb ik al gedaan, zou misschien nog iets kunnen maar geen millimeters. Meer is niet mooi, de diepgang is ook echt op schaal. Veel modellen van binnenvaartschepen zijn veel te diep. Als ik de vloer omhoog laat komen is te trimvulling niet hoog genoeg meer.

Ruurd, Die hoeklijn in de trimvulling, wat voor materiaal is dat? Indien metaal een gaatje in boren, draad in tappen en je hebt twee geleiders, waaraan je kabels kunt schroeven. Is maar een idee natuurlijk. Langs de den liep ook vaak een dekwasleiding. Is iets dikker dan een reling en verstoort het beeld niet zo. Gr. Klaas.

Ruurd, Nu het vlak nog open is zou je onder de gangboorden in de hoek tegen de spanten ook een paar koperen geleiders kunnen bevestigen. Door de eindschotten naar machinekamer en vooronder. Daar liggen ze lekker droog en zijn onzichtbaar. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Back