Flaps koppelen met retracts.

Hallo iedereen.

Heb hier een vraagje.
Mits ik maar beschik over een 5 kanaals zender dacht ik dat het misschien mogelijk is om flaps te koppelen aan het intrekbaar landingsgestel.
Dacht eerst voor mijn in bouw zijnde Me 109 enkel flaps toe te passen en een vast landingsgestel, maar het zou mooier zijn met een intrekbaar.
Vandaar mijn vraag, heeft er al iemand dit ooit toegepast.
Of is het beter van al flaps te voorzien en deze vast te laten tot ik een 6 kanaals zender heb.
Bedankt alvast voor reacties.

Johan.

Dan zou ik de flaps eerder mixsen met je gas
Dat was bij de echte me 109 het geval
Ik ga daar met de D21 ook mee aan de gang
je kunt dan nagelang de windkracht meer of minder flap mixsen
over het algemeen is 30 graden genoeg

Mits ik maar beschik over een 5 kanaals zender dacht ik dat het misschien mogelijk is om flaps te koppelen aan het intrekbaar landingsgestel.
Je hebt flaps die de lift-off snelheid moeten verlagen (bij de start), en flaps die de daalsnelheid moeten vergroten (bij de landing). Maakt nogal een verschil en allebei tegelijk zal niet gaan... je moet dus kiezen.
Verder: nog afgezien van retracts, als je maar 1 kanaal hebt voor flaps, denk er dan aan dat je de servo's t.o.v. elkaar spiegelverkeerd moet plaatsen anders gaat er ééntje de verkeerde kant op. (Tenzij het een klein toestel is en je beide flaps met één servo kan bedienen natuurlijk, maar in dat geval kan je misschien ook beter de ailerons met 1 servo bedienen...)

Bart bedankt.

Daar was ik ook een beetje bang voor, vandaar mijn vraag.
Wat J Weel voorsteld lijkt mij meer mogelijkheden te geven, bij volgas geen flaps die afremmen, en 30° lijkt mij inderdaad meer als genoeg.
Wat de servo's betreft is er geen probleem, weet dat ik de servo's in spiegelbeeld moet plaatsen.
Ik gebruikte vroeger voor het sturen met V staart 1 vaste servo en een tweede geplaatst op een schuif, zo werd up en down met de vaststaandse bedient door de andere te verschuiven en richting door de verschuifbare.

Jorre.

Persoonlijk werk ik met balsa, maar het kan ook met depron.
Dit hangt af van het toestel dat je wenst te bouwen.

messerschmitt-bf-109-a
Dit is mijn draadje, zou zeggen bekijk het eens.

J Weel.

Bedankt voor je tip, daar zie ik wel wat in.

Groetjes.
Johan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Jorre, RVS en koper geven goede resultaten! Of vraag het even in een bouwdraadje of start er zelf een...

OT: Persoonlijk zou ik dan nog eerder een nieuwe zender kopen (bijvoorbeeld een tweedehands MX12 ofzo, hoeft niet de wereld te kosten) en gewoon je kanalen gebruiken zoals dat hoort. Flaps in gas meemixen lijkt me niet altijd verkiesbaar, bijvoorbeeld als je vliegt met veel wind of stel dat je vliegaccu leegraakt, de normale reactie zal dan zijn "gas dicht en zo snel mogelijk heel neer proberen te zetten" maar als je dan 30 graden flaps hebt ben je sneller bij de grond dan je wenst..

beste,

Welk materiaal gebruik ik best om een elektro vliegtuig te bouwen?

MVG Jorre,
Beste Jorre.
Het lijkt er op dat je nog niet weet hoe een forum werkt.
Als je vragen hebt zoek de antwoorden dan in de diverse onder werpen en lees je goed in.
Kom je er niet uit stel dan vragen in een zelf opgestart draadje op de desbetreffende locatie.
De vragen die je nu stelt zijn niet terzake in het draadje dus of topic en zijn bovendien al tientallen malen beantwoord in dit forum.
Sucses.:);)

Back