Finse ijsbreker KARHU 1958

Dag forum,

We zijn weer wat verder:Gestart met het maken van circa 140 stuks 4 gats scepters.(het zijn 3 gaten , de bovenste reling komt erboven op te liggen. Vandaar dat ik het 4 gats noem.)
Deze zijn niet te koop , dus maar zelf makenvan 0,5 mm plastic.
Er zijn al veertig klaar.

09-03-2025 4 gats scepters.jpg

De benodigde 3 gats scepters had ik nog liggen, ergens jaren terug gekocht. Ook hiervan circa 140 stuks nodig.

09-03-2025 3 gats scepters.jpg

De verschansing op het voordek is ook aangebracht:

09-03-2025 Verschansing voor.jpg

Intussen ook gestart met de opbouw.
Het kapteinsdek met de schotten eronder liggen klaar om in elkaar gelijmd te worden:

09-03-2025 Kapteins-dek.jpg

Vervolgens is het brugdek aan de beurt:

09-03-2025 Brug-dek.jpg

Gestaag komen we verder.

Gr. Menne Osinga

Gaat toch lekker zo, Menne! Voor mijn Smit Finland ook relingscepters gemaakt van 0,7 mm styreen plaat. 3 mm strippen gesneden en daarin 1 mm gaatjes geboord. Boortje in een houder en met hand gedraaid. Aan de bovenkant een keepje. Bij mij waren het er maar een stuk of 40. 1 mm RVS rond in model gebogen, daaraan de scepters geregen. Aan de onderkant 1 mm RVS ronde pootjes geplakt en die in voorgeboorde gaatjes gestoken. Over de bovenkant 1,5 mm koperdraad gelijmd met CA-lijm. De verf werkt ook als lijm. Maar bij jouw model is het allemaal veel fragieler. 1:33 is heel anders dan 1:75. Wordt dit qua gewicht ook zo kritisch als William? Succes verder! Gr. Klaas.

Dag forum,

Brug en brugvleugels zijn ook gemaakt. (Dank je Bootjebouwer 2 , voor correctie )
Er komen rechthoekige ramen in de brug en brugvleugels, dus deze ronde gaten worden nog groter gevijld.
Ook kun je zien dat het soms niet goed gaat met het boren : de boor gaat vreten, zie B-dek , BB raam.
Maar dit wordt later wel gerepareerd.

09-04-2025 brug.jpg

Ook is de schoorsteen deels gemaakt, het binnenwerk is gereed.
De "beplating " moet nog worden aangebracht , deze wordt van 0,5 mm dik polystyrol plaat gemaakt.
En de kap moet nog worden gemaakt me de diverse uitlaatpijpen.

09-04-2025 funnel.jpg

Op de foto's kun je zien dat rondom de romp een 5 mm brede en 0,5 mm dikke rand is gelijmd.
Hier tegen aan word de epoxy plamuur gesmeerd , heb ik een mooie strakke overgang van huid naar dek.
En is tevens de lekrand rondom het bakdek en het hoofddek.

Tot zover, groeten Menne.

Dag forum,

Laatste tijd bezig geweest met onderdelen opbouw.
De MK kappen gemaakt , zowel voor als achter.
komen later nog patrijspoorten in.
20-04-2025 MK kap achter.jpg

20-04-2025 MK kap voor.jpg

Ook is de schoorsteen nu " beplaat".

20-04-2025 opbouw PS.jpg

En is er een potdeksel op de verschansing , voor , gelijmd:

20-04-2025 boeg.jpg

Gaat langzaam , maar gestaag.

Gr. Menne .

Back