Fei Bao Mirage 2000

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Berto, 21 sep 2012.

1. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Daar ben ik weer (was ik weg dan?), nu niet met een project voor mij zelf (misschien hierna, als......) maar ik mag deze jet voor iemand bouwen.

Zoals de titel al aangeeft gaat het om een Mirage 2000 van Fei Bao.

Een mooie grote delta met een spanwijdte van 1635mm en een lengte van 2460mm.

Als motor zal er een JetCat P160 gemonteerd worden wat het totale vlieggewicht zal brengen op waarschijnlijk een kilo of 17 a 18 (al heb ik postings gezien met tegen de 20 aan).

We zullen zien.

Model wordt komende week waarschijnlijk in mijn hobbyhok afgeleverd, dan kunnen we deze kist eens goed bekijken en aan de tand voelen.

Hoef niet zo heel veel te doen :roll:
    Wieldeuren zijn al gemonteerd, evenzo de speedbrakes en de cilinders hiervoor.

Appeltje, eitje dus ;-)

Heb ook al hevig lopen zoeken op de diverse fora maar er zijn weinig echte bouwdraadjes te vinden van deze kist.
    Foto`s zijn altijd leuk om ideeën op te doen hoe anderen iets hebben ingebouwd maar wordt lekker veel eigen inzicht.

Leuk!!!

Binnenkort dus meer.................

Grt,
    Berto.

Laatst bewerkt: 2 jan 2023
  2. mdesmidt

mdesmidt

Lid geworden:
    30 mei 2007
    Het kwartje is gevallen :lol:

Succes met de bouw, ga dit volgen
    Als je nog een appeltje en eitje zoekt ... :wink:

3. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Kwartje? bestaan die nog?

Zal proberen regelmatig updates te plaatsen met foto`s en dergelijke.

Als de kist hier is zal ik nog wat foto`s van het inwendige plaatsen en gaan we eens rustig kijken/bedenken hoe we 1 en ander in willen gaan bouwen.

Tevens eens overleggen wat we met de roeren gaan doen van de vleugel.
    Heb postings gevonden waarbij de gaten van de roer ophanging veel te groot zijn waardoor er speling op de pen zit.
    Dit was verholpen door kleine busjes te plaatsen.

Echter bij iemand is er een roer afgebroken door flutter, de volledige achterrand waar de scharnier pen door loopt was afgebroken door te weinig vlees aan de achterzijde.

Dat moeten we dus voorkomen.

Zie de foto`s die ik gevonden heb, benieuwd of dat bij deze versie ook nog het geval is:

En met de busjes:
    Ze gaven daar speling en 1 servo aansturing als oorzaak, 1 servo zou te weinig zijn, dus er zijn er bij die de roeren hebben opgedeeld in 2 delen en zo 4 servo`s gebruiken in de vleugel.

Is ook wel een lekker gevoel denk ik, mocht er 1 servo uit vallen om wat voor een reden dan ook dan blijft de Mirage toch bestuurbaar.

Hier het roer opgedeeld in 2 stukken:
    De linker servo is de originele plaats, de rechter is er extra bij geplaatst.
    Ook zal de aansturing aangepast worden.
    Planning is om de dubbele stuurhevels in de roeren te verlijmen waartussen een ball-link wordt geplaatst.
    Op de servo dan een alu hevel met eveneens een ball-link.

Ga nog eens verder zoeken naar info maar geloof dat ik de meeste draadjes nu wel gehad heb.

De handleiding van de Fei Bao site zelf is ook niet helemaal te vertrouwen, er staan Mirage foto`s in maar ze hebben het over de Velox.
    Ook bij de uitslagen hebben ze het over flaps terwijl deze kist die niet heeft.
    Je moet hoogte bij mixen als je flaps gebruikt, mhhh, mogen ze mij dat eens voordoen bij een delta welke geen flaps heeft.

Genoeg uit te zoeken dus, volgende week meer.

Grt,
    Berto.

4. henky

henky

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Ga dit volgen!
    Mooie kist die Mirage :D

5. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Hee Leon,

altijd wel mooi toch die delta`s, jullie hadden toch ook zo`n Mirage 2000 met EDF?

Even wachten op de kist en dan lekker gaan knutselen :yes:

Zie je weer.

Grt,
    Berto.

6. PH-MEL

PH-MEL

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Zo, ff een abbo! Mooi spul berto!

7. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Als de Mirage eenmaal hier staat mag je best eens komen buurten buurman ;-)

8. henky

henky

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Klopt Berto van JEPE.

9. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    En na heel wat lezen weer wat wijzer geworden.

Als het klopt dan is de meegeleverde pijp te klein.

Ze hebben het over 7,5cm doorsnede, dat is zeker wat te weinig voor een 160èr, vrees dat dat aanpassen wordt een 10 of 11cm is beter (mits de nieuwere versies een grotere pijp meegeleverd hebben gekregen).

De landingsgestel bevestiging is waarschijnlijk wat te zwak, misschien ook alleen maar bij de eerdere versies maar er zal hier even goed naar gekeken worden.
    Hetgeen wat ik gevonden heb was dat bij landingen op gras de bevestiging ribben van het landingsgestel al snel gebroken was.

Zal mede komen door de vrij lange poten maar uit voorzorg hier maar een matje extra lamineren denk ik.

Grt,
    Berto.

10. Fraggy

Fraggy

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Schitterende kist Berto. Vooral ook die aparte paintjob! Ik ga de bouw in iedergeval volgen. Altijd leerzaam om te zien hoe jij zo'n kist bouwt.

11. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Hee Jaap,

jij van mij iets leren?!?!?
    Man die Pitts van jou is moeilijker dan zo`n Jet ARF`je.

Maar zeker een mooi kissie, misschien mag ik hem ook wel invliegen :lol:

Grt,
    Berto.

12. Fraggy

Fraggy

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Volgens mij heb jij 'iets' meer ervaring dan ik :) en daarnaast is de techniek die in zo'n jet zit toch even wat anders dan in een kunstvlucht kist.

Ik ben wel benieuwd hoe zoiets nou vliegt. Als ik op het uiterlijk af ga lijkt deze veel sneller dan bijvoorbeeld jou albatros. Ook in landingen enzo. Of valt dat wel mee?

13. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Als ikd e fimpjes zo zie en ook de kist wel eens in het echt heb zien vliegen vliegt het goed.
    Ondanks zijn vrij hoge gewicht (al proberen we die laag te houden :roll: ), het is een grote delta vleugel en dat maakt dat ie vrij langzaam kan.
    Zal wel hoger zijn dan de L-39 maar nog binnen de perken.

Tevens kan deze net als m`n (ex?) F-15 met een hoge neusstand en redelijk wat gas binnenkomen wat hem lekker afremt.

Ben ook benieuwd of die speedbrakes daadwerkelijk nut hebben.

Grt,
    Berto.

14. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    De Mirage 2000 is vanavond gebracht en meteen eens even wat foto`s geschoten.

Een buro vol rommel met een grote center tank:

Voorste neuswieldeur cilinder, stuurt de boel scheef aan dat gaan we dus recht zetten :lol:

Ruimte zat voorin:

Hier ergens de turbine:

Bovenste en onderste speedbrake wordt aangestuurd door 1 cilinder:

Pootje:

Wieldeur koppeling is ook niet je van het.

Prima passing van de scharnierpen:
    http://www.bosmodelair.nl/wp-content/uploads/Mirage-14.jpg/IMG]

Powerbox:
    [IMG]http://www.bosmodelair.nl/wp-content/uploads/Mirage-15.jpg

Voor de ontluchting nippel:

Gears down:

Knap rompje:

Cockpitjes:

Past net in de hobby kamer:

Eerst de F-15 gereed maken en dan een lijstje fabriceren wat er allemaal nog in moet.

Ook de neuswiel aansturing wordt aangepast daarover later meer.

Grt,
    Berto.

15. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
    Mooi hoor Berto, pracht model.. en een heerlijk hobby hok... ik zie de vloer nog, dus je hoeft nog niet op te ruimen.. :)

16. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Zeker een pracht model, ben ook vereerd dat ik hem mag bouwen.

En de vloer blijft met het bouwen aan jets meestal redelijk zichtbaar, met balsa kistjes en bespannen is dat wel eens anders :lol:

17. MadRay66

MadRay66

Lid geworden:
    10 feb 2011
    Wow

Wat een beest van een kist. Ga dit zeker volgen. Suc6 ermee.

Gr. Raymond

18. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Hee Raymond,

altijd leuk volgers :D

De kist gaat weer uit elkaar, ga wat modellen naar de schuur brengen, dan heb ik iets meer ruimte, kan ik de vleugels ophangen en dergelijke.

Heb de main retracts verwijderd, zit nu met houtschroeven vast, dat gaat niet gebeuren dus.
    Meteen even bekeken hoe deze retracts aan de vleugel zitten en dat ziet er goed uit.
    Over het hout zit nog een stuk GFK, dat zit dus wel goed, ook alle verlijmingen zien er op het eerste gezicht goed uit, de hebben hier niet met lucht proberen te lijmen.

Denk dat de eerste versies alleen hout hadden.

De servo in de vleugel willen ze denk ik aan deze 2 lipjes monteren, nou dat gaat dus niet gebeuren, veelste slap om de krachten van nhet redelijk grote roer over te brengen.

Wil dan ook de servo (Hitec met 35kg als het goed is) dan ook op een stevige plaat monteren met hoekjes en deze in de vleugel lijmen, verstevigd aan de zijkant voor een goede kracht overbrenging naar het totale frame toe.

Moet kunnen.

Ter voorkoming van beschadigingen en lijmrechten en weet ik nog wat meer zal de kist in de huishoudfolie worden verpakt, eens kijken hoe dat werkt, nog niet eerder toegepast maar jah, niet een eigen kist dus moet nog zuiniger zijn ;-)

Grt,
    Berto.

19. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Hout schroeven zijn normaal meer dan sterk genoeg. Voordeel bij een buitenlanding met gear down is dat ze misschien uit het hout getrokken worden ipv het hele hout uit de vleugel gescheurd. Ik ga er vanuit dat het dikke schroeven zijn met grof draad. Het hout lijkt ook goede kwaliteit multiplex.

Qua lijm verbinding lijkt het op de foto nog niet helemaal perfect. Ik zie eigenlijk nergens lijm? Zeker niet teveel gebruikt.....

20. femmo

femmo

Lid geworden:
    23 aug 2007
    hey Berto

Zou huishoudfolie iets doen qua bescherming?? vraag het me af.
    Wat is er trouwens mis met houtschroeven voor het LG?

verder;
    Waanzinnig mooie kist

Deel Deze Pagina