Laat ik mijn 2000ste post beginnen met een droom. een F3M wedstrijdkist op electro maken. Met een beetje geluk heb ik eind dit jaar een chinees topprodukt voor weinig geld dankzij Jeroen. Het leek me een goed idee dit toestel electrisch te gaan uitvoeren. het gaat over de magic hand yak 55m 2m70 span Maar nu de grote 1000 euro vraag : WELKE MOTOR ? china heeft een nieuwe grote motor voor 300 euro maar die valt al af door zijn gewicht Plettenberg heeft een mooie goede lichte predator 30, met regelaar en propmontage komt die op een 1400 euro Hacker heeft de A100 en A150, de 100 zou niet krachtig genoeg zijn, en dan zie ik de 150 ook al dicht in de buurt van de chinees komen qwa gewicht. axi heeft dacht ik enkel die dubbele motor, daar zie ik te veel technische problemen in wat betreft montage. Dus, wat is er nog ? Prijs is niet meteen het eerste punt, een 3W / DA met uitlaten zet me ook al vlucht meer dan 1000 euro terug dus daar heb ik geen probleem mee, gewicht daarentegen hecht ik wel belang aan, zeker omdat ik er wedstrijden mee wil vliegen.
ik weet niet aan welke eisen de motor moet voldoen, qua stuwkracht, maar deze komt iig in de buurt van de plettenburg: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy CA80-80 Brushless Outrunner (50~80cc Eq)
dat is dus wat ik bedoelde met die chinese motor. Te zwaar. deze is dan ook nog niet krachtig genoeg, er is nog die CA100 of zoiets maar die weet 2.550 kg wat 1 kilo meer is dan een plettenberg en 400 gram zwaarder dan een hacker A150
Naast het pure gewicht van je motor moet je ook nog eens voldoende accu capaciteit meenemen. Je gebruikt immers voor kunstvlucht behoorlijk wat energy. Leuke puzzel.
Een goede referentie is alvast Piet van Noord met zijn electro raven met de plettenberg predator 25, die vliegt zijn 2m50 kist met ruim overschot op 11 cellen en voor een wedstrijdvlucht verbruikt hij dacht ik een 5000 mah met een dubbel (2x 11cellen) pakket. Anderzijds hebben we john van Gastel met zijn 2m60 Sebart Sukhoi, wat als toestel een betere referentie is tov de yak die ik wil. zijn hacker A150 is veel gulziger en een vol programmavlucht zou hij met 1 vliegpakket niet halen. Dit zijn dus al 2 uitersten, ik wil uiteraard iets daar tussenin.
Kheb het al gezegd eh predator 30/8 op 12s2p! Das alleszins wa er bij mij in zou komen als het zover komt..
yep, dat is nu ook mijn voorkeur, maar ik ben benieuwd of er nog andere betrouwbare, lichte alternatieven zijn. Zouden we korting krijgen als we er 2 kopen ? verder nog de regelaar keuze, ook nog zo'n dure keuze die in 1 keer juist moet zijn.
Ik denk dat ge dan naar motoren met vertragingen moet gaan, als ge ni wilt dat de aandrijving zwaarder wordt.. Neu heeft bvb ook 10KW motoren.. Maar da zie ik persoonlijk ni zo zitten net omwille van die vertraging.. Ge kunt altijd eens mailen naar Plettenberg eh, wie niet waagt, ... Ik zie het alleszins helemaal zitten Jeti 200 als regelaar?
Ik ga voor de 2.70 kist voor de predator, en dat heeft alles te maken met het gewicht, montage is namelijk iets moeilijker als de hacker. of je moet voor de flapper prop gaan waardoor er nog eens 250-300 euro ij komt en een e grote spinner. Als je de motor onder de motor kap doet( dus niet in de spinner ) moet je de spinner ook van lucht gaten voorzien want de prop met spinner komt direct op de motor. als je naar de setup van John kijkt win je dus bijna een kilo, die je weer in accu's kunt stoppen. Daar kun je in verhouding ook weer wat verdienen om niet voor de 35C te gaan maar voor de 25C. want voor een langere vliegtijd hen je toch 2P nodig. Ik kan mijn excel sheet niet meer vinden, maar volgens mij kwam ik op 12s2p 4500 mAh, geeft je een toeren tal van 5500-5700 met 28x12 / 29x12 je moet niet veel hoger willen want dan gaat hij ook meer herrie maken ( ik hoop onder de 94 db op 3 meter te zitten ) voor de regelaar kun je ook eens kijken naar de CC ICE HV 160, voordeel van deze regelaar is dat hij makkelijker te koelen is en blijkt in de 2.6 / 2.7 klassen meer dan genoeg te leveren. Enige nadeel is dat 12S max is, als er dus een cel bij zou moeten ( wat ik niet verwacht ) moet je een andere regelaar kopen. Waarom ik over koeling begin is dat de spin 200 en 300 toch echt een foet in het design hebben de koel ribben zitten dwars op de regelaar. dit betekend dat als je hem goed wil koelen je de regelaar dwars moet plaatsen of met bafels een goede lucht stroming dwars in het vliegtuig maken. Voordeel van de Jeti, is dat hij weer 14S aan kan. Een voordeel van de ICE regelaars is dat ze veel soepeler de motor op starten. keuzes keuzes, wat een problemen hebben we Bart,
Bart, plettenberg promoot blijkbaar ook de shulze regelaars, kosten nog wat meer, zijn ze dat dan waard of is het de naam die je bijbetaald ? een grote spinner is geen probleem, de yak heeft toch een dikke neus. Van accu's dacht ik 4 x 6cellen 5000 mah 30c te nemen. Zijn er echt geen andere betrouwbare merken op de markt om meer vergelijk te hebben ?
vergeet een ding niet met de hacker 150 setup van John: overpowered. ik was bij de maiden: veeeeel te veel pull out. voor 3D ok maar voor het programma onnodig. volgens mij zou een hacker 100 of de 80 chinees met voldoende cellen en een goed uitgeteste prop wel voldoen. @Bart: 94 db op 3 meter? echt niet, ik heb die van John destijds gemeten..
heel andere setup en toerental en dat bepaalt het geluid. Ik heb er aan gerekend en de tip speed is ongeveer het zelfde als bij mijn 88", we zullen zien. Bart,
Ik ben een Beast van Hangar 9 aan het afwerken met een hacker a100-10 en 170 amp hacker regelaar. 8000 mah 12 cellen gaan voor de power moeten zorgen. Volgens de specs van hacker draait de a100-10 een 27*12 prop rond tegen 5700 rpm's en zal daarbij 6000 watt consumeren. Je kan het draatje volgen hier: beast-hangar-9-a Ik heb ook even met de a150 in mijn hoofd gezeten want voor het prijsverschil tussen die 2 moet je het niet echt laten, het is wel dat de a150 een stuk zwaarder is dan de a100. Bij mij was het de bedoeling de kist niet veel zwaarder te moeten maken dan 11 kg. Met de a150, die 250 gram meer weegt moet ik ook voorzien in meer mah's aan boord, dus ook zo'n 750 gram meer dus is dezelfde kist direct 1 kg zwaarder. Ik hoop mijn motor en regelaar deze week binnen te krijgen, als je even volgt zul je direct kunnen zien of de set-up voldoende zal zijn. Ik heb trouwens nog een 101 " kist van qq (yak 54), aangedreven door deze motor: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 80-100-B 130Kv Brushless Outrunner (eq: 70-55) voorzien van een 120 amp turnigy k-force regelaar met een 27*12 prop en die gaat echt wel goed. Hier maakt de prop 5250 rpm's en de kist is bijna geluidloos. Dit is echter wel superbuget natuurlijk en zal niet te vergelijken zijn met de hacker set-up.....of misschien ook wel.
Ik heb een Plet EVO 30-10 op zowel de Jeti/Spin als de Schulze 32.80KA F3A (niet meer leverbaar) gehad. Op de Schulze liep hij net zo mooi zo niet mooier. De proportionele rem is een genot in het gebruik. De nieuwe regelaars hebben nu ook een mechanisme om de veranderende accuspanning gedurende de vlucht te compenseren. Als ik nu een X kist zou moeten samenstellen kwam daar een Schulze op uit de l/xl/xxl serie: Preisliste Ladegeräte / Entladegeräte / Balancer / Equalizer
Bart, Je hoeft niet per sé die speciale spinner met klapprop te gebruiken, het kan ook zo: Komt hier uit. Motor wordt ook op deze manier niet (te) warm volgens de bouwer. Lijkt me ook logisch aangezien ze in de prop tabel op de plettenberg website tot 211 A gaan (30x10 @48V) terwijl hij maar een goeie 140A trekt.. Afgaande op deze tabel lijkt een 29x10 op 12s2p5000mAh mij wel een mooie combinatie! Stefan, 27x12 @ 5250 RPM is toch echt te weinig?? Mijn 110" Yak (benzine) draaide een 28x12 aan +-6100RPM, en dat vond ik al te weinig.
Op RC groeps zijn er ook die het op deze manier hebben gedaan met de 37 maar toch de spinner van gaten hebben voorzien om te koelen, om dat hij te warm werd, er gaat namelijk amper lucht door de motor. GP Extra 330S 38% - RC Groups Dit doe ik zeker ook, dit zorgt namelijk voor een goede koeling en als de motor draait zie je er niks van. Bart,
mbt. het koellichaam van de spin en de richting van de ribben.. dit is heel eenvoudig zelf op te lossen door domweg het koellichaam een kwartslag te draaien. Het kan dan hooguit zijn dat je even 4 nieuwe gaatjes erin moet boren en wat draad in moet snijden, maar dat kan het probleem toch niet zijn. Verder een mooie en verstandige droom Peter, wat ga je hier een boel lol van hebben als het eenmaal klaar is..
Voor F3A (X) heb je meer vermogen nodig dan voor 3D, zeker als het waait. Als ik het verhaal zo lees, heeft John er gewoon een te zware prop op staan, je kunt dan ook een kleinere lat pakken met wat meer spoed -> F3A setup.
nu is het afwachten of de yak van china hier gaat geraken. Dan kan ik begin volgend jaar op de een of andere duitse beurs lekker gaan inkopen. Hopelijk blijven onze Chinese vrienden goed doorwerken aan nieuwe en betrouwbare lipo's, dan zijn we helemaal vertrokken. ondertussen al wat laders inkopen, een powersupply klaarmaken voor in de aanhangwagen (4 x 12V 110A accu's) ik denk dat ik zo met 2 Icharger 400 amps laders op 24V 220A al een heel eind kom. Voorlopig is de keuze een pletti 30, regelaar voorlopig nog onbeslist.
Voor het budget wat die accu's kosten, koop je ook een generator.. dat lijkt mij dan een betere keuze. Als je toch accu's gebruikt, let er op dat 'gewone autoaccu's' niet echt geschikt zijn voor dit doeleinde; je hebt dan al semi-tractie accu's nodig.