F klasse "Firefly" project

Goedenavond allemaal, ik ben nieuw hier en heb een project bedacht waar ik ongetwijfeld jullie hulp bij nodig heb. Het project is grofweg als volgt: ik ben dol op de j-klasse en lees overal dat dat een enorm project is. Da's misschien leuk voor later. Maar er is ook ooit één F klasse gebouwd, ontworpen door Hoek Design. Boven de waterlijn ziet dat er behoorlijk uit als een j-klasse, en onder de waterlijn is het een snel zeilschip met een bulbkiel.
Nou heb ik als idee om eigenlijk alles te gebruiken van een Kyosho Seawind: kiel, mast, servo's, roer. Eigenlijk alles, behalve de romp. Die maak ik zelf. Als eerste project voor een RC boot leek me dat het meest haalbaar. In het verleden heb ik wel al eens met behoorlijk detail de j-klasse "Endeavour" gebouwd (een niet zeilend model van 80 cm) met balsa latjes over spanten, dus helemaal onervaren ben ik niet.

Nou heb ik gewoon wat foto's en tekeningen van de F-klasse en de Seawind over elkaar heen geplakt om te bepalen hoe groot de romp moet worden. Het is allemaal NIET de bedoeling om de F-klasse waarheidsgetrouw na te bouwen, het moet er zeilend eigenlijk gewoon mooi en klassiek uitzien. Bijgaand wat afbeeldingen, voor het idee. De foto van het model is het model van Firefly dat bij Hoek Design op kantoor staat.

Nou denk ik dat mijn model 1.12m lang wordt en ongeveer 20 cm breed. Dan past-ie nog net makkelijk in de auto. Een seawind heeft een lengte van 1 meter. Daarvan is ongeveer de hele lengte waterlijn. Dat is bij mijn model niet het geval... Dan kom je natuurlijk met gewicht, waterverplaatsing en dat soort gedoe in aanraking. Daar is jullie hulp al welkom.

Een seawind weegt totaal 3,1kg. Is het realistisch als ik alleen de romp vervang door balsa over spanten, plamuren en glaswol enzo dat ik dan op ongeveer 4kg uitkom?

Ik ben hier ergens een formule voor waterverplaatsing tegengekomen van lengte x breedte x diepte x een factor afhankelijk van de rompvorm. Is het realistisch dat de factor voor de Seawind op minder dan 0,5 uitkomt? Gelet op z'n zeer spitse neus zou ik dat niet eens gek vinden. En de F-klasse? Ik denk zelf aan Seawind factor 0,4 en F-klasse een factor 0,6. Of lijkt dit helemaal nergens op? Ik probeer zeg maar te voorkomen dat het vrijboord na veel bouwen aan een romp maar 2cm is, dan gaat er iets mis.

Willen jullie me op weg helpen? Veel dank alvast! Alle feedback en tips zijn welkom!

Hartelijke groet van nieuw forumlid Jacco

Bijlagen

• IMG_20250705_215728.jpg
    IMG_20250705_215728.jpg
    185 KB · Weergaven: 25
  • IMG_20250705_205338.jpg
    IMG_20250705_205338.jpg
    38 KB · Weergaven: 25
  • IMG_20250705_205424.jpg
    IMG_20250705_205424.jpg
    52,5 KB · Weergaven: 17
  • IMG_20250705_205358.jpg
    IMG_20250705_205358.jpg
    31,4 KB · Weergaven: 25
Dag Jacco,
Wat een mooie rompvorm heeft dat Project Beau ontwerp.
Als je dat weet te realiseren kan je daar , vooral door de diepe vinkiel veel zeilplezier aan beleven.
Die factor wordt door scheeps- en ja chtbouwers de blokcoefficiënt genoemd, de zgn Cb.
Dat is waterverplaatsing/(lengtewaterlijn*breedte*diepgang)
De diepgang is de diepgang van de romp, dus niet tot onderkant bulb!
Hou gerust 0.45 aan.

Back