F/A-18A van FeiBao

Berto

verslagschrijvers
Forum veteraan
Heb eigenlijk nog helemaal geen tijd er voor maar op JetPower zal ik een F/A-18A van FeiBao overnemen.

Schaal: 1:8 (1:7,7)
Spanwijdte: 1600 mm
Lengte: 2200 mm
Gewicht droog: +/- 13 Kg (met brandstof +/- 17 Kg)
Turbine: Kingtech K160G

Dit zijn een beetje de zaken die ik wil gaan aanpakken:
- lucht retracts worden elektrisch,
- Airbrake wordt elektrisch,
- er zit nu een enkele uitlaat op, daar moet natuurlijk een dubbele opkomen,
- wieldeuren er op maken, zijn nu gewoon openingen,
- verlichting erin,
- schaal cockpit erin,
- te openen canopy erop elektrisch bediend,
- te bedienen vanghaak eronder,
- richtingsroeren ook zo bedienen dat deze tegelijk naar binnen kunnen uitslaan,
- ailerons als flaps kunnen gebruiken (en dan dus rollen met de tailerons). Zonder flaps, rollen met de rolroeren en tailerons,
- 9 hardpoints onder de kist maken zodat er ook met bewapening gevlogen kan worden,
- nieuw schema. Weet nog niet welke maar heb daar nog tijd zat voor.

Misschien ga ik hem komend seizoen 2017 in de huidige staat vliegen om er bekend mee te raken en alvast te wennen aan het vlieg gedrag, om hem in de winter van 2017/18, helemaal aan te kleden zoals ik hem eigenlijk wil hebben (mits ik de andere projecten voor deze winter al af krijg dan begin ik er misschien direct wel mee....), beetje zoals ik destijds ook met de F-15 heb gedaan.

f18a%201.jpg

f18a%202.jpg

f18a%203.jpg
 
Al wat research gedaan over de huidige kleurstelling.

De kenmerken apart kloppen redelijk maar niet met z`n allen als 1 geheel.
Hier en daar is met de decals, striping en teksten gehusseld.

Zo vlogen de F/A-18A (later de E versies) bij VFA-195 (vrijwel met elke oorlog wel meegedaan en opgeheven in 2011) met staart code NF, dat klopt.
Ze zijn bekend onder de naam 'Dambusters' en hebben als motto Çhippy Ho'.

Deze waren echter niet gestationeerd op de USS John C. Stennis.
 
Mooi Berto ik zie nu dat Feibao ook stikkersets levert, iets voor de T33 kan die wat meer uitgebreid worden in uiterlijk.
Allen staat er geen maatvoering bij.
 
Hee Dick,

mooi he, volgend jaar dus een F/A-18A op Deelen :yes:

Kan wel eens informeren voor je voor die stickers?

Mezelf ook al wat ingelezen en veel filmpjes bekeken.

Om diverse redenen denk ik dat ik de F/A-18A deze winter in de 'huidige' staat al vliegklaar ga maken, omdat:
1) wil er eigenlijk gewoon al snel mee vliegen :D
2) kan ik de kist en zijn eigenschappen al leren kennen zonder dat ik 'bang' hoef te zijn voor schades oid.,
3) kan ik alvast spelen met de diverse flap instellingen, hoogteroer mixers, richtingsroer mixers en mogelijk andere instellingen.

Op deze manier weet ik dan ook al de juiste vlieginstellingen en kan ik hem met een lekkerder gevoel invliegen als hij de winter er na volledig aangepakt is.

Hetgeen ik al wel wil doen is een electisch gear eronder en een dubbele pijp erin.

Grt,
Berto.
 
Laatst bewerkt:
Naar aanleiding van de vraag van Melvin in het draadje van Tadango zijn F-18 over het instellen van zijn beide rudders naar binnen toe het volgende gevonden.
PH-MEL zei:
Ik begrijp dat dit de kist mooi recht laat tracken maar waarom alleen bij full flaps?
Tadango zei:
Puur als remmen en iets up compensatie voor de crow van de rolroeren.

De echte gebruikt dit ook voor de T/O icm met flaps (bij de landing niet altijd aan de diverse foto`s te zien).

Schijnbaar wilt de echte F-18 niet van de grond komen zonder T/O trim, deze trim zorgt ervoor dat het hoogteroer een up stand krijgt (geloof 4 of 8 graden) en de rudders naar binnen staan (30 of 40 graden).

Dit is nodig omdat de hoofdwielen (bij het orgineel, niet bij deze zo te zien) zo ver naar achteren staan dat de kist moeilijk te roteren is, door de up stand van het hoogteroer en het naar binnen draaien van de richtingsroeren komt er meer druk op de staart te staan waardoor deze omlaag wordt gedrukt en de neus dus iets omhoog waardoor de T/O makkelijk en vloeiender gaat.

Schijnt zelfs een C(anadian)F-18 vlieger vol mee van de baan zijn af gereden, kist stond niet in de T/O trim en reed zo aan het eind de baan af, met de schietstoel eruit maar kist total loss.
 
Haha Berto, jij hebt 'm dus op de kop getikt!! had er ook al naar gekeken, maar vond de ombouw naar een rechte pijp niet zo leuk.............

Wim
 
Niet leuk, wel stil en praktisch. Scheelt vermogen en gewicht maar is niet schaal. Ik ga de pijp camoufleren door hem mat zwart te spuiten, of in kleur met de uitlaten dan.

Heb je al uitgevonden hoe de schaal verlichting erop hoort? Ik zie geen witte strobes nog.....
 
Hoi Wim,

Yep, kon hem voor die prijs (en zelfs nog wat minder) niet laten liggen.

Die rechte pijp gaat er op den duur natuurlijk uit.
Dat kan echt niet met wat ik wil.

Verlichting weet ik al voor een deel maar nog niet volledig.

Ook nog geen tijd gehad om het volledig iit te zoeken, lekker vakantie aan het vieren.

Grt,
Berto.
 
Was idd géén geld, maar de pijp hield me tegen, én ook dat ik over de F18A van fei-Bao wat weinig info op de populaire forums vond... succes ermee alvast!! bij mij is de F-15 vorig weekend de deur uitgegaan, leeg weliswaar...........

Wim
 
Ah die pijp gaat er wel een keer uit en dan een nieuwe dubbele pijp erin.
2 nieuwe uitlaatjes achterop maken en klaar.

Klopt van de A is weinig te vinden, van de F meer ga ervan uit dat de A het ook wel goed zal doen en anders weten we het snel genoeg :hammer:
Vandaar ook eerst maar zo eens vliegen en de rest komt wel.

Ah F15 weg, tijd voor wat anders ;)

Grt,
Berto.
 
Amai , dus hij is naar Berto gegaan. Ik had in die week een afpraak staan voor de vrijdag om hem op te halen maar iemand betaalde vooruit en weg was ie , ging er eerst nog vanuit dat hij hem voor mij had gereserveerd maar nee kreeg een lullig mailtje nadien dat hij hem niet vast kon houden.

Wordt het toch een F serie op termijn:).
 
Hee Arjan,

Tja, sorry, ik was die gek die meteen zei ik wil hem en hierbij heb je al wat geld zodat je zeker ervan bent dat ie weg gaat.
Niet netjes als jij al een afspraak met hem had staan.......

Maar hij komt hem afleveren op JP dus je kan daar altijd nog een bod erop doen als ie de stand sta, als je genoeg bied weet je nooit wat ik doe :hammer:

Kom eigenlijk weinig op RCN en dan vooral de verkoophoek, da`s niet goed zoveel mooi spul en het toch niet kunnen kopen.
Maar keek toevallig weer eens en zag deze staan en dacht het moet dan maar :D

Grt,
Berto.
 
Back
Top