F-117 nightstick kan deze ook met duw prop ?

• Topicstarter Topicstarter M.Harmsen
  • Startdatum Startdatum
M

M.Harmsen

Guest
hallo allemaal ik ben Mark Harmsen ik ben al jaren met modelbouw bezig alleen nog niet in de lucht ik wil nu zelf een vliegtuig bouwen ik heb besloten dat dat de F-117 Nightstick moet worden http://www.titanic-airlines.de/matplan/nightstick.htm

nu ben ik benieuwd naar het volgende : dit vliegtuig heeft de prop aan de voorkant zitten en zoals de titel al zegt kan dit ook anders ? , met een duw prop , zo ja wat moet hier dan allemaal voor aangepast worden en veranderd dit het vlieg gedrag erg ?

met vriendelijke groet , Mark

Hi,

Zolang je nog op hetzelfde zwaartepunt weet uit te komen is dit natuurlijk geen probleem...
Mocht bij het origineel de zwaarste componenten zoals motor en accu al in de neus liggen dan wordt dit natuurlijk lastig zonder extra gewicht aan de neus toe te voegen....

De motor achterin gaat voor problemen zorgen ivm het zwaartepunt. Daarnaast moet je dan zoveel aanpassen om alles goed te krijgen (lees sterk genoeg) dat je beter een geheel nieuw model kan ontwerpen hiervoor.

Daarnaast is het geen gemakkelijke vlieger en heeft dit model in de start toch al een behoorlijke snelheid nodig, terwijl de vliegsnelheid niet echt hoog is. Met de originele aandrijving is het marginaal starten en vliegen. Een sterkere motor zorgt er alleen maar voor dat de start iets makkelijker wordt, maar de topsnelheid wordt niet hoger.

Als beginnersmodel is dit al helkemaal niet aan te raden, dit model komt dan pas op de 4de of 5 de plek.

hm dat klinkt niet zo best .. ik ben zelf heel erg fan van de F-117 dus ik ben bang dat ik zo eigenwijs ben m toch te gaan bouwen zou ik er andere dingen aan kunnen aan passen om m wat makkelijker te laten starten of zou er eventueel een klein nitro motortje op gezet kunnen worden ? ( wat wordt overiggens bedoelt met lastig vliegen ? instabiel ? )

bedankt voor de snelle reactie gr Mark

Voor verbranding is hij totaal niet geschikt. Als je mijn bouwverslag op http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=2499&highlight=f117 leest en de foto's bekijkt kun je zelf zien dat het daarvoor niet geschikt is. Hij is niet direct instabiel, maar wel fel op de roeren.

Uit je openingspost maak ik op dat je nog geen vleigervaring hebt, daarvoor is dit model dus niet geschikt om mee te beginnen. Leer het eerst vliegen met een normale trainer en bekijk dan wat je verder wil bereiken. Voor het leren bouwen is het echter een mooi model.

Met eigenwijsheid ben je niet de enige (en ja ik kan er ook wat van soms), maar hou dan in ieder geval de motor voor in het model.
- Geen probleem met zwaartepunt.
- Staartvinnen steken wat naar achter, dus oppassen met de prop.
- Als je de motor voor hebt, heb je gelijk wat druk op de roeren.
Dit laatste geeft je meer ruimte bij lage snelheid (vooral de start).

De uitdaging zal zo al groot genoeg zijn. :wink:

dat wordt de motor voor in houden dus
bouw ervaring heb ik genoeg het lijkt mij ook een erg leuk modelletje
vlieg ervaring nog niet echt wel wat met zon speelgoed ding (kant en klare b2)
en met mijn bootje trouwens al was dit niet de bedoeling :( .

mooi bouwverslagje trouwens! :wink: ik kan er alleen nog niet bij hoe ik nou binnen in het model kom (opening) om bij de accu en andere electronica te komen.

wat voor motor en prop is er aan te raden voor dit model? (behalve de standart)

groeten Mark

Geen idee of je het model al gekocht hebt...
Weet anders nog wel wat tekeningen voor een depronmodel van dit kistje met duwprop....

ik heb hem nog niet aangeschaft . maar tekeningen zijn altijd welkom hest liefst zo veel mogelijk :D ik vind het altijd interesant om verschillende constructies te zien.

Ik zou alleen de tekening bij titanic-airlines aanschaffen i.v.m. de verzendkosten.
Twee jaar geleden heb ik een ellipstick gebouwd van tekening. Op de bouwdoos van €32 kwam toen nog €16 verzendkosten. Voor €15 kreeg ik de losse tekening opgestuurd en aan hout voor dit model kom je met €5 een heel eind. :)

De inhoud van de bouwdoos was een tekening, 26 latjes van 3x6 mm, een driehoekje hardboard voor het motorplankje, een stukje balsa voor het accubakje en enkele triplex roerhoorntjes.

De accu zit vanaf de onderkant in het accubakje dat geheel open blijft. Daarnaast zitten er nog 2 openingen aan de onderzijde die moeten dienen om het model vast te houden bij het gooien.
Buiten de standard aandrijving zou ik er nu een jamara pro 480 inzetten op 3 lipo's en dan als prop een normale gunther in de kleur zwart.

Pjotrrr ik ben ook wel erg benieuwd naar de depron tekeningen
ik heb gezien dat daar hele mooie dingen mee te maken zijn .

gr Mark

Erg vet die eerste link (depron F117 met impeller) komt zoiets nou ook goed op gang ? ik kan me namelijk niet voorstellen dat een zo n impeller in het midden van het vliegtuig genoeg stuwkracht levert.

gr Mark

Back