Extreme Flight schade repareren

] Hallo,
Helaas is het misgegaan en is mijn extra 300 gecrashed tegen een boom.

Bijgaand enkele foto's van de schade aan beide vleugels rechts valt het nog mee maar lonks is het ernstiger, hier kan de vleugeltip bijna vrij bewogen worden t.o.v de rest.
Toch wil ik e.e.a gaan repareren,temeer omdat een set nieuwe nog niet leverbaar is en besteld moet worden.

Van de slechtste vleugel moeten, vanaf de vleugeltip gezien , de 2e,3e,4e en 5e rib vervangen worden, van de andere alleen de 4e rib. De vraag is nu moet ik dit wel met nieuwe ribben gaan doen of gewoon een styropor opvulling maken en deze beplanken. Wat is het beste ? En als ik van nieuwe ribben/beplanking/neuslijst uitga hoe kom ik dan aan de vorm=vleugelprofiel van deze ribben.
Wellicht is er iemand met ervaring met dit model ? Alle tips zijn welkom.
http://www.modelbouwforum.nl/forums/picture.php?
albumid=3956&pictureid=118420
full
full
full
full
full

Groeten,

Marc

Laatst bewerkt door een moderator:
wat dacht je van een nieuw vleugeltje bestellne. is niet erg duur.

Dat was ook mijn eerste reactie en ik las (ook) over het volgende heen:

Toch wil ik e.e.a gaan repareren,temeer omdat een set nieuwe nog niet leverbaar is en besteld moet worden.

Voor zover ik kan zien ben je in iedergeval tussen het tweede en het derde rib (van de tip van de vleugel gezien) dwars door de hoofdliggers heen gegaan. Dat moet je stevig repareren, want dat geeft je vleugel van de tip naar de wortel voor het grootste deel zijn stijfheid. Ik zou ook even heel goed kijken of die liggers niet op andere plaatsen ook beschadigd zijn. Ook de neuslijst moet weer netjes en stevig doorlopen. De rest is 'opvulling' om de vleugel zijn vorm te geven. Ribjes, foam, piepschuim. Kies maar.. Ik zou hem daarna echter wel weer goed indekken met balsa, want die beplanking doet ook een hoop.

De vorm is toch niet zo heel lastig? Je hebt een 'gat' in je vleugel zitten. Leg een rechte lat over het gat heen in de lengterichting van de vleugel en je hebt je vorm op dat punt van de vleugel.

Hallo,

Ja klopt , die kant is ook het ergste , je kan de tip vrij makkelijk bewegen t.o.v. de rest.
Ik heb de ribben opgemeten (van de andere vleugel), om de halve centimeter de hoogte meten en zo een nieuwe tekenen.
Die hoofdligger en de ribben zijn van berkenhout.

Later zal ik wat foto's van de vorderingen plaatsen.

p.s: vleugel is alleen per set te koop en zijn 375,00 euro. Op zich redelijk geprijst voor zo iets belangrijks als vleugels , maar probeer het toch eerst te repareren, als ik daarna een set vleugels erbij koop heb ik een mooi setje reserve.

hydromount

Nu ik toch bezig ben wil ik graag een hydromount gaan monteren. Heb de originele gekocht en de plaat is bedoeld voor een zg 62, ik heb een dle55 dus de motorplaat wordt aangepast om de carborateur plaats te geven. Ik wil dit doen door een triplex plaat te zagen en te bekleden met carbon. De dikte van het triplex is 8 mm en daar komt nog een laag carbon overheen, is dit voldoende ?
Heeft iemand foto's en/of ervaring met zelfgemaakte motorschotten c.q aangepaste hydromounts.

Back