experiment: nylon en epoxy

• Topicstarter Topicstarter Sjef van Boekum
  • Startdatum Startdatum
S

Sjef van Boekum

Guest
Hoi,

Heeft er iemand ervaring met nylon als verstevigingsmateriaal voor epoxyhars? Ik heb hier een Robbe Ranger eletrozweefvliegtuig die ik wou ombouwen tot iets wat heel hard gaat en aangedreven wordt door een O.S. 0.30 wankelmotor. Daarvoor moet het vliegtuig een stuk steviger worden dan het nu is. Ik wou dat bereiken door het hele vliegtuig (dat van piepschuim is) te bespannen met nylon (met panty dus) en daarover een laag epoxy te smeren.. Het komt er dus op neer dat ik epoxy wil gebruiken, maar dan niet met glasmatten maar met pantynylon.

De vraag is: gaat dat werken? Zijn er tips?

Ik ben er al mee begonnen....en ik zet straks wat foto's van het hele project erbij...nu lijkt het nog nergens op, maar ik hoop er vanavond iets toonbaars van te maken...

dit is een Robbe Ranger btw:

.....en dit is de motor die ik erop wil zetten:

Laatst bewerkt door een moderator:
Met nylon werkt niet .
Je kan het er zo weer aftrekken .

Nylon kan geen epoxy opnemen , gaat alleen met glasmat , 25 grams is al genoeg .

Mvg Johan

Het zou toch ook met andere materialen moeten werken? Zoals kevlar en carbonfiber?

En een noobvraag: is epoxyhars nou hetzelfde als polyesterhars? Want volgens mij gebruik ik namelijk polyester...effe checken...ja: polyester reparatieset van Ablastine...net gekocht bij de gamma.

Laatst bewerkt door een moderator:
Polyester en epoxie zijn twee totaal verschillende materialen !!!!! Polyester bijt de meeste schuimsoorten weg en wordt bikkelhard, dit terwijl epoxie veel vriendelijker is voor schuim en ook enigzins flexibel. In de vliegtuigmodelbouw wordt daarom polyester dan ook niet of nauwelijks gebruikt.

Vergeet niet een goede ligger in de vleugel te bouwen.
Zonder ligger heeft het niet zoveel zin je vleugel te bekleden met glas.
Kijk maar eens hoe gfk vleugels opgebouwd zijn. De ligger neems de buigkrachten op. Het glas zit er alleen om de vorm van de vleugel te bepalen en de vleugel torsiestijf te maken.

Hoe dik is het profiel van dat toestel?
Als je echt hard wilt, moet dat toch wel onder de 10% zitten.

Succes,
Gerben

Polyesterhars van Alabastine

Sjef, Als je echt wilt dat je vliegtuig een keer ophoudt vliegtuig te zijn dan moet je Alabastine polyester gebruiken, is echt onbruikbaar.

Polyester trekt bovendien water aan (hygroscopie), en zal dan nog sneller degenereren.
Epoxyhars is veel duurzamer en vocht-ongevoelig.

Maar ook in epoxyland is veel te krijgen met elk type zo z'n eigen specifieke toepassing.
Effe goed uitzoeken wat je nodig hebt.

Succes,
Frank

Hoi,

Heeft er iemand ervaring met nylon als verstevigingsmateriaal voor epoxyhars?
Ja daar heb ik ervaring mee en het werkt gewoon.
Het is wat minder stootvast als met glasmat maar het vormd makkelijker om ronde vormen zoals een motorkap.
Gewoon een proef nemen en kijken of het in jouw situatie toepasbaar is.
Als er plooien ontstaan door de vorm dan word het lastiger.
Een romp begint dik en eindigt dun waardoor er dan plooien ontstaan in het dunnere gedeelte.
Die moeten dan weer vlak geschuurd worden waardoor weer een deel van de sterkte verloren gaat.
Strak getrokken over een motor kap van een ouderwetse stermotor kan het weer beter als glasmat werken.;)

Nylon zal waarschijnlijk wel verzadigen met epoxy, maar het brengt weinig tot geen extra sterkte of stijfheid. Je kan dan vrijwel net zo goed je model gewoon met epoxy insmeren. De kracht van de glaswapening is juist dat het vrijwel niet rekt, de kracht van de impact wordt zo verdeeld over een groter stuk ondergrond.

Nylon zal waarschijnlijk wel verzadigen met epoxy, maar het brengt weinig tot geen extra sterkte of stijfheid. Je kan dan vrijwel net zo goed je model gewoon met epoxy insmeren. De kracht van de glaswapening is juist dat het vrijwel niet rekt, de kracht van de impact wordt zo verdeeld over een groter stuk ondergrond.

Nylon verzadigt niet met epoxy.

Alleen glasfasergewebe.

En glasfasergewebe is ook makkelijker te verwerken , leg je in elk mogelijke bocht .

Vroeger werd er ook nylon gewebe verkocht , tegenwoordig niet meer in kombinatie met epoxy.

Mvg Johan

Alle epoxy vragen en dergelijke even aan de kant.
Vraag jezelf eerst eens af of dit vliegtuig ooit wel hard zal kunnen.
Ik weet niet wat jij hard noemt maar ik denk dat je niet boven de 120-150km/u zal kunnen komen met dit ding.

Dus is je dat al die moeite en geld waard.

Beter is een snel zwevertje te bouwen uit het niets of een 2e hands snel zwevertje te kopen en dat om te bouwen.

GJ

Beter nog koop je gewoon een toestel dat geschikt is voor zulke snelheden. Ik heb ooit gevolgen met een robbe ranger maar harder dan een kilometer of 70 (bergaf, windmee) zal hij nooit gaan. Daar zijn de vleugelprofielen VEEL te dik voor. Dit is gewoon een heerlijk goedmoedige electro-zwever en dat kun je ook beter maar zo laten.

Ik heb eventueel nog wel een (niet mooie, wel stevige!) jet (ik geloof een MIG) op zolder liggen, mag je voor een paar tientjes overnemen.. Daar heeft ook een brandstofmotor op gezeten. Overigens zal dat motortje van jou ook niet heel vreselijk hard lopen..

Back