Euro Fighter 2000 Typhoon EDF motor

• Topicstarter Topicstarter grasnicht
  • Startdatum Startdatum
G

grasnicht

Guest
Ik ben van plan mijn eerste project te maken en heb besloten dat ik het vliegtuig om de motor wil bouwen.
Helaas blijf ik nu al steken en denk dat dit het lastigste is van het hele project.

Nu heb ik deze motor gezien :rolling:maar ja die is wel erg sterk denk ik.
Ducted Fan 89x58mm incl. BL Motor

Nu zijn mijn vragen:

- Kan ik met 1 zo'n EDF het eigenlijk tweemotorige model laten aandrijven?

- Mijn model wordt 120cm lang is dat in de verhouding met deze motor?

- Is de motor te groot/ sterk voor een model die 500 tot 700 gram moet gaan wegen (inc. EDF)

En nog even over het gebruik van maar 1 motor, ik had het idee om de motor zo te maken dat hij het hele model vult zoals dit:
full

(de motor is dan uiteraard het paarse gedeelte)

Alvast bedankt

Laatst bewerkt door een moderator:
Met 1 moter een 2-motorig toestel aandrijven gaat niet. Maar zoals o pde tekening zou prima moeten gaan. Houd er wel rekening mee dat de opening vóór de EDF en achter zich qua oppervlakte moeten verhouden conform een formule om een maximaal rendement te behalen. Dit is afhankelijk van de in- en uitstroom snelheid en druk van de lucht. Heel kort door de bocht heb ik begrepen dat de uitlaat mindstens 1/3 van het edf oppervlak moet zijn wil het uberhoubt stuwdruk opleveren.
Jakko

Een goed EDF toestel ontwerpen is niet eenvoudig, hoeveel ervaring heb je met vliegtuigontwerpen? Hoeveel vliegervaring heb je? Ik denk dat met name de positie van het zwaartepunt en de daar vanaf hangende component locaties erg lastig zullen zijn.
Ook ben ik bang dat je erg optimistisch bent over het gewicht van je toestel. Een 1.2m lange kist weeg al snel meer dan het dubbele. Kijk maar eens op de website van RBC kits, de meeste toestellen die zij verkopen zijn veel kleiner en wegen al snel een Kilo.

Ok nu weet ik zeker dat ik het met 1 motor kan doen en dat ik met het oppervlak van de uitlaat en inlaat rekening moet houden.

En ik zie nu ook dat het gewicht inderdaad iets hoger is :D.
Maar het model hou ik op deze grote, ik heb namelijk wel gemerkt dat een groter model wel lekker stabiel is. (hopen dat deze dat ook wordt maar dat denk ik wel want er gaan toch gyro's in.)

Maar nu zit ik nog met de krachtvan de motoer, is 1kilo aan stuwkracht genoeg voor een model van 1,2 kilo

Ja hoor, 1 kilo is meer dan genoeg, je kan er dan niet onbeperkt mee loodrecht omhoog, maar who cares, als het maar lekker vliegt. Zolang de vleugelbalasting binnen de perken blijft heb je niet zo veel stuwdruk nodig. Een gyro heb je waarschijnlijk niet eens nodig. Bij echte jets tegenwoordig wel, maar die hebben een veel hogere vleugelbelasting en zijn veel instabieler ontworpen (bewust) om ze wendbaarder te maken. Ik zou je aan willen raden goed naar soortgelijke schaalmodellen te kijken om te zien waar die afwijken van het origineel.
Succes met ontwerpen, houdt je ons op de hoogte?

nou mijn idee was eigenlijk dat ik dus een High-alfa kon maken. (of hoe wil je het noemen in ieder geval steil in de lucht blijven hangen.
hier bij wil ik net wat je zegt het vliegtuig instabiel maken en dat doe ik door hem staart zwaar te maken.

en over loodrecht omhoog who cares.... I do.:D
maar dan uiteraard wel weer de sierlijke wendbaarheid van de Euro Fighter.

ik ben nog niet al te lang bij dit forum dus ik kijk wel naar ander mans ideeën.

dan nog een vraagje, wat moet ik veranderen om belachelijk veel kracht over te houden en een beetje snelheid te maken.
is dat alleen het model kleiner maken of zijn er nog andere trukjes die ik nog niet ken.

en mischien kun je het al raden maar ja ik kijk naar de filmpjes van Dave van RCPowers : How I design RC planes Su-37 (erg mooi)

Mijn eerste ingeving zou zijn te kijken naar een andere Motor/Fan combinatie die wel meer stuwdruk levert dan het gewicht van de kist. Het is misschien handig eerst de kist te bouwen en daarna pas de aandrijving aan te schaffen zodat je de keuze aan kan passen aan het echte gewicht. EDF is altijd een compromis van snelheid, stuwkracht en vliegduur. Het is een in-efficient systeem waarmee je dus extra goed op moet letten bij het ontwerp. Op RC groups is hierover veel meer kennis te vinden.

In mijn eurofichter van graupner zat ook maar 1 motor en dees had wel 2 uitlaatpipjes
het kan dus zeker wel
als ik jou tekening met indeling bekijk ziet het er goed uit

zo ben weer terug na een tijdje er aan werken. het testplatform heb ik nu maar ja dat werkt toch nooit de eerste keer dus hier is mijn vraag.

nou ok eerst een paar foto's.

full

full

full
full

de eerste 2 zijn van het platform en de andere 2 is het idee hoe ik het hele vliegtuig wil maken als het vliegt.

goed ik heb nu de EDF er in zitten.
- Kan het dat een EDF zonder een luchtkoker minder kracht heeft? garfield1971(hier onder heeft namelijk mooie foto's van wat ik bedoel, hier zijn 2 kokers die samen komen bij de motor en dan naar buiten gaan.)

ik heb het testplatform zo even getest en hij kwam 1 cm voor uit op de grond met 75% gas.

een EDF heeft lucht nodig dat weet ik en dat bereik je door snelheid maar waarom kunnen sommigen dan tocht van uit stilstand opstijgen.
mijn EDF kan z'n eigen gewicht amper dragen.

dit is dus iets waar ik als beginner om moest stuiten maar toch HELP!!!!!'

Gr, JP

Laatst bewerkt door een moderator:
betreffende EDF zijn er een aantal dingen waar je aan moet voldoen. Als dit je eerste vliegtuig is dat je ontwerpt. Had je misschien beter eerst een kunnen ontwerpen, met een duw of trek prop.

Dan is van onze zijde de vraag. Op de eerste paar foto's zie je dat je een profile eurofighter hebt. Maar op de laatste paar foto's, is het geen profile meer, maar een volledige romp.
De profile versie is perfect om aan de inlaat eisen te voldoen. Als je 100% FSA hebt, is perfect. Je kan ook minder, maar ik zou niet lager gaan dan 85% (FSA is fan swept area, dit is de oppervlakte van de totale fan minus de oppervlakte van de spinner)

Ook kwa uitlaat is er een regel. Als je de 90mm fan hebt, dan is dit volgens mij minimaal 75mm. Hoe kleiner je de uitlaat maakt, hoe minder stuwdruk je overhoud. Maar hoe hoger de luchtstroom snelheid is. Je moet daar dus ergens een punt vinden dat voor jouw toestel ideaal is. Een uitlaat buis gebruiken is wel aan te raden. Je komt er zowiezo niet onderuit als je de uitlaat kleiner maakt. Als je de eurofighter volledig maakt (niet als profile), dan is het zeer zeker aan te raden. Want doe je het niet, dan zullen er diverse druk verschillen ontstaan in je romp, wat alleen maar extra energie verbruik is voor de fan. En dus niets oplevert.

Wat heb je nu voor fan in je toestel? Is het die 90mm fan?
Als het die is, dan vind ik stuwdruk van 1 kilo wel erg weinig. Een minifan (een fan met 70mm doorsnee), haalt dit ook makkelijk. Een 90mm fan moet toch wel meer kunnen leveren. Maar dit is afhankelijk van je motor en accu. Als je persee op 3S wilt vliegen, had je beter voor een 70mm fan kunnen gaan. Dan waren de stromen ietsjes lager geweest. En dezelfde stuwdruk. Maar de motor is dan ook iets kleiner, wat gewichts voordeel oplevert.

Hopelijk heb je iets aan het verhaal, succes met de bouw

hoi

ik heb een 68x58 fan er in zitten.

om te testen laat ik het eerst bij een profiel ja en dan kijk ik wel verder.

maar goed als dit zou moeten werken dan hoef ik er alleen nog wielen onder te doen en dan maar is kijken of hij vooruit komt denk ik.
o en een uitlaat natuurlijk.

het is een testplatform dus er kan nog van alles aan geknutsold worden.

bedankt voor je tip.

Gr, JP

Wat voor motor heb je in de 68mm fan zitten? (KV en mogelijk precies het type of link)
En wat voor type fan heb je?
En wat voor type accu/lipo gebruik je (aantal cellen en wat hij aankan (de C's))

Daar zit het probleem.

Je koopt een fan met motor die volgens de fabrikant op 3S zou moeten werken.

Maar jij koppelt niet een 3S, maar een 2S lipo. Je mist dus wel flink wat aan spanning.
Daarmee kan het zeker wel kloppen dat je minimaal 75% gas moet geven om beweging te krijgen.

Ik denk als je er een 3S op koppelt, dat het een stuk beter gaat.

Ik denk dat je niet alleen de verwachtingen over het model te hoog stelt maar ook die over jezelf. Als er wereldwijd 25 mensen zijn die een RC jet op de staart kunnen balanceren ben je er denk ik wel, en de meeste daarvan zullen daarvoor een turbine met 25-35 kilo thrust gebruiken. De kans dat je dit - zelfs na veel oefenen, repareren (want als dit misgaat is je toestel geheid naar de knoppen!) en nog meer oefenen gaat leren is niet zo heel groot.

Ik zag in een ander draadje van je dat je dit project al stil gelegd hebt en eerst eens een "normaal" toestel gaat bouwen met een prop. Ik hoop dat je daarvoor dan een bestaand ontwerp nabouwt zodat je eerst iets leert over de opbouw van een model. Je in het ontwerpen, bouwen en vliegen van RC modellen storten "al doende leert men, vallen en opstaan" klinkt vast geweldig (en ik weet zeker dat jij niet de zoveelste bent die denkt dat hij het echt wel kan) maar de kans dat je teleur gesteld wordt (zoals nu met je thrust, je verwachtte waarschijnlijk dat het model als een raket door je kamer zou gaan) is toch wel erg groot.

Overigens, de meeste EDF toestellen die vanuit stilstand gestart worden doen dit op een (al dan niet intrekbaar of verwijderbaar) onderstel. Zet er maar eens wieltjes onder ;) en de modellen die dit niet hebben worden of gestart met een hoogstartelastiek óf hebben zoveel vermogen dat ze vanuit de hand gelanceerd kunnen worden.

Misschien is het makkelijk om je woonplaats in je profiel te zetten, wie weet woont vlak in je buurt iemand die je met het een en ander kan helpen; samen weet je altijd meer en domweg zelf opnieuw niet alleen het wiel, maar ook electriciteit en het internet uitvinden is natuurlijk niet alleen tijdverspilling maar ook redelijk kostbaar. Vandaar dus mijn advies, begin met een beproefd model dat GESCHIKT IS VOOR EEN BEGINNER en ga dat aanpassen als je het goed beheerst. Eén crash op negen vluchten is niet behoorlijk goed namelijk :) mijn eerste toestel (zelf gebouwd uit depron naar bouwtekeningen voor balsa) is maar één keer gecrasht, toen mijn zenderaccu het begaf halverwege een vlucht. Als je je toestel (vierkanaals, dus hoogte, richting, ailerons en gas) kunt laten doen wat je wil op de plek waar je dat in gedachten had (en niet bijna, of min of meer) en de boel is nog steeds heel na 50 vluchten begint het er een beetje op te lijken ;)

Het project licht nog inderdaad stil maar ben nu alleen nog nieuwsgierig waarom hij het niet lekker deed in mijn ogen.
Het zal nog wel even duren voor ik er weer mee bezig ga.
(snelle modellen zijn niet echt mijn ding om mee te beginnen :D).

o en dat van mijn verwachting die is inderdaad te hoog maar ik houd wel in m'n hoofd dat dit een TESTPLATFORM is het hoeft dus niet te vliegen.
het is puur om er achter te komen wat ik allemaal moet doen om het werkend te maken.
Vliegtuig 8 zal misschien pas vliegen maar dat zie ik dan wel.

wat verstaan jullie onder 1 vlucht.
is dat een keer opstijgen en landen of is dat een hele dag vlieg want ik heb in totaal 9 dagen gevlogen en ja dan land je is 3 of 4 keer.

Gr, JP

Back