ESC + motor + accu combinatie goed of fout?

Hallo allemaal,

Ik heb nieuwe onderdelen besteld voor mijn zelf gebouwd vliegtuig. De onderdelen die ik straks wil monteren zijn de volgende:

-Racerstar racing edition 2205 BR2205 2300KV 2-4S borstelloze motor.
-ZTW AL Beatles 30A ESC borstelloze snelheidsregelaar voor RC model.
-1 paar 6030 6*3 elektrisch hoog rendement propellerblad voor 2200
-Gens ace 11.1V 1300mah 25C lipo 3S rc batterij

Ik heb niet veel verstand van alle combinaties bij elkaar om een zo goed mogelijk vliegprestatie te kunnen halen met deze samenstelling die ik hierboven heb benoemd. Ik wil zo lang en krachtig mogelijk vliegen met deze samenstelling. Eventueel mag de samenstelling aangepast worden om een zo lang mogelijke vliegtijd te halen.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
 
Het lijkt mij een combinatie die goed op elkaar is afgestemd. Wat voor toestel heb je gebouwd?
 
Het lijkt mij een combinatie die goed op elkaar is afgestemd. Wat voor toestel heb je gebouwd?
Ik weet niet eens hoe deze model heet. Ik zag het ergens in een video en heb het nagebouwd. Het lijkt op een Cherooke vliegtuig.

Let maar niet op de motor en overige besturingsysteem die zitten er nog niet op.

$_86.JPG
 
Heb je al ervaring met vliegen? Dit lijkt me een zenuwachtig toestelletje.
 
Ja ik heb wel wat aardig crashes op mijn naam staan gelukkig wel wat van geleerd. Ik kan wel redelijk vliegen. Sinds kort nog een simulator 22 in 1 besteld om daarmee even te oefenen voor ik ga vliegen, want is weer een tijd geleden. Ik hoop dat deze stabiel vliegt we gaan het meemaken.
 
Hoe ben je tot de keuze van de motor gekomen? Het is een nogal hoogtoerige motor met een kleine propeller. Meer geschikt voor een kleine snelle racer dan voor een schuim toestel met een dik, nogal onbestemd profiel.

Toestel zal ook niet makkelijk vliegen. Zie veel rechte kanten die voor de nodige wervelingen zullen zorgen met het bijbehorende onvoorspelbare gedrag. Stabiliteit kun je bij dit toestel vergeten...

Als je nog nooit met een modelvliegtuig hebt gevlogen, dan is dit als eerste vliegtuig volkomen ongeschikt. Bij de eerste vliegpoging zijn het snippers.

Wil je leren modelvliegen, ga naar een vereniging, laat je daar adviseren, neem les en leer vliegen met een trainer.
 
Laatst bewerkt:
dus je wilt een goed mogelijk presterende setup stoppen in een model wat qua vliegeigenschappen veel weg heeft van een .... niet erg efficiet vliegtuig.... :hammer:
 
Hoe ben je tot de keuze van de motor gekomen? Het is een nogal hoogtoerige motor met een kleine propeller. Meer geschikt voor een kleine snelle racer dan voor een schuim toestel met een dik, nogal onbestemd profiel.

Toestel zal ook niet makkelijk vliegen. Zie veel rechte kanten die voor de nodige wervelingen zullen zorgen met het bijbehorende onvoorspelbare gedrag. Stabiliteit kun je bij dit toestel vergeten...

Als je nog nooit met een modelvliegtuig hebt gevlogen, dan is dit als eerste vliegtuig volkomen ongeschikt. Bij de eerste vliegpoging zijn het snippers.

Wil je leren modelvliegen, ga naar een vereniging, laat je daar adviseren, neem les en leer vliegen met een trainer.
Hoe ben je tot de keuze van de motor gekomen? Het is een nogal hoogtoerige motor met een kleine propeller. Meer geschikt voor een kleine snelle racer dan voor een schuim toestel met een dik, nogal onbestemd profiel.

Toestel zal ook niet makkelijk vliegen. Zie veel rechte kanten die voor de nodige wervelingen zullen zorgen met het bijbehorende onvoorspelbare gedrag. Stabiliteit kun je bij dit toestel vergeten...

Als je nog nooit met een modelvliegtuig hebt gevlogen, dan is dit als eerste vliegtuig volkomen ongeschikt. Bij de eerste vliegpoging zijn het snippers.

Wil je leren modelvliegen, ga naar een vereniging, laat je daar adviseren, neem les en leer vliegen met een trainer.


Degene die
dus je wilt een goed mogelijk presterende setup stoppen in een model wat qua vliegeigenschappen veel weg heeft van een .... niet erg efficiet vliegtuig.... :hammer:
dus je wilt een goed mogelijk presterende setup stoppen in een model wat qua vliegeigenschappen veel weg heeft van een .... niet erg efficiet vliegtuig.... :hammer:
Wat is dit nou voor een antwoord? Zijn we hier om elkaar de grond in te boren of om elkaar te helpen?
 
Om te helpen, maar je bouw- en vliegplannen geven weinig (lees: geen) vertrouwen op een goede afloop. Het toestelletje ziet er niet vliegwaardig uit, ook niet voor een heel ervaren vlieger. Je geeft aan dat je zelf meer gecrashed hebt dan gevlogen (zo lees ik het althans). Kortom, dit is nog geen goed begin van een leuke hobby.
 
Ik wil zo lang en krachtig mogelijk vliegen met deze samenstelling. Eventueel mag de samenstelling aangepast worden om een zo lang mogelijke vliegtijd te halen.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Lang én krachtig gaat niet samen. Lang óf krachtig, of iets er tussenin.
Voor krachtig (als je daarmee bedoelt: snel) is je motor, prop en accus aarrdig geschikt. Het is een beetje een race-setup. Heel klein propje, heel veel toeren.
Je vliegtuig is (en dat moet je niet rot opvatten) niet geschikt voor hoge snelheden. Het heeft een heeeeele dikke, hoekige vleugel die enorm veel weerstand oplevert. Dat kán gewoon niet hard gaan. Snelle profielen zijn heel dun en zo netjes mogelijk afgewerkt.
Een dikker profiel zou bij lagere snelheden meer lift op kunnen wekken (mits netjes in profiel gemaakt) heeft ook meer weerstand en al helemaal als je sneller gaat vliegen.
Jouw vleugel levert heeeeeel erg veel weerstand en weinig lift. De romp is ook erg hoekig wat nog meer weerstand oplevert.

Kortom; misschien kun je er mee vliegen maar ideaal is het niet.
Een lange vliegtijd haal je door lage snelheden en weinig weerstand.
 
Heb niet het idee dat ik je in de grond heb geboord. Je stelt vragen en daar krijg je een eerlijk antwoord op. Dat dit niet het antwoord is dat je wilt horen, tja daar kan ik niets aan doen
 
Om te helpen, maar je bouw- en vliegplannen geven weinig (lees: geen) vertrouwen op een goede afloop. Het toestelletje ziet er niet vliegwaardig uit, ook niet voor een heel ervaren vlieger. Je geeft aan dat je zelf meer gecrashed hebt dan gevlogen (zo lees ik het althans). Kortom, dit is nog geen goed begin van een leuke hobby.

Je zegt het zelf ‘het toestelletje ziet er niet vliegwaardig uit’ vind ik kleinerend en vooral met veel vooroordelen over een vliegtuig wat je totaal niet kent. Laten we maar eerst vliegen en zien hoe het vliegtuig reageert. Men moet af en toe die vlieg theorieën even loslaten en even genieten van een model die gebouwd is om te vliegen. Overigens heb ik nergens geschreven dat ik meer crashed heb dan gevlogen. Het is een kwestie van goed lezen en juiste antwoorden geven op vragen die gesteld zijn (wat in deze casus niet het geval is) erg jammer dat een topic in een hoop discussie moet eindigen terwijl het anders moet.
 
Lang én krachtig gaat niet samen. Lang óf krachtig, of iets er tussenin.
Voor krachtig (als je daarmee bedoelt: snel) is je motor, prop en accus aarrdig geschikt. Het is een beetje een race-setup. Heel klein propje, heel veel toeren.
Je vliegtuig is (en dat moet je niet rot opvatten) niet geschikt voor hoge snelheden. Het heeft een heeeeele dikke, hoekige vleugel die enorm veel weerstand oplevert. Dat kán gewoon niet hard gaan. Snelle profielen zijn heel dun en zo netjes mogelijk afgewerkt.
Een dikker profiel zou bij lagere snelheden meer lift op kunnen wekken (mits netjes in profiel gemaakt) heeft ook meer weerstand en al helemaal als je sneller gaat vliegen.
Jouw vleugel levert heeeeeel erg veel weerstand en weinig lift. De romp is ook erg hoekig wat nog meer weerstand oplevert.

Kortom; misschien kun je er mee vliegen maar ideaal is het niet.
Een lange vliegtijd haal je door lage snelheden en weinig weerstand.
Voor mij maakt dat niet veel uit als het maar in de lucht blijft hangen en dat er geen gekke vliegbewegingen onstaan. Ik vat het zeker niet verkeerd op, ik waardeer zelfs je feedback. Dit is mijn aller eerste vliegtuig die ik ooit in mijn leven heb gebouwd en daar ben ik erg trots op. Heb je voor mij andere bouwplannen zodat ik een ander bliegtuig oan bouwen zoals bv cessna 182?
 
Laatst bewerkt:
Hoe ben je tot de keuze van de motor gekomen? Het is een nogal hoogtoerige motor met een kleine propeller. Meer geschikt voor een kleine snelle racer dan voor een schuim toestel met een dik, nogal onbestemd profiel.

Toestel zal ook niet makkelijk vliegen. Zie veel rechte kanten die voor de nodige wervelingen zullen zorgen met het bijbehorende onvoorspelbare gedrag. Stabiliteit kun je bij dit toestel vergeten...

Als je nog nooit met een modelvliegtuig hebt gevlogen, dan is dit als eerste vliegtuig volkomen ongeschikt. Bij de eerste vliegpoging zijn het snippers.

Wil je leren modelvliegen, ga naar een vereniging, laat je daar adviseren, neem les en leer vliegen met een trainer.
Wat voor propellor zou er dan in moeten voor een schuim toestel en hoe bescherm ik het profiel?
 
Ik zie dat jij in 2013 een Hype Extra hebt gebouwd.
Vergelijk die dan eens met je eigen ontwerp en zoek de verschillen.
Die verschillen maken dat die Hype Extra er wél vliegwaardig uit ziet, en jouw eigen ontwerp veel minder.
Bijvoorbeeld het profiel van de vleugel; dat is niet om het er mooi uit te laten zien maar om lift op te wekken en weinig weerstand te hebben.
Dat is niet kleinerend, dat kun je zelf ook zien.

image.jpg


$_86.JPG
 
Ik zie dat jij in 2013 een Hype Extra hebt gebouwd.
Vergelijk die dan eens met je eigen ontwerp en zoek de verschillen.
Die verschillen maken dat die Hype Extra er wél vliegwaardig uit ziet, en jouw eigen ontwerp veel minder.
Bijvoorbeeld het profiel van de vleugel; dat is niet om het er mooi uit te laten zien maar om lift op te wekken en weinig weerstand te hebben.
Dat is niet kleinerend, dat kun je zelf ook zien.

image.jpg


$_86.JPG
Hey dat is heel bijzonder dat je dat weet, hoe ben je daar trouwens achtergekomen? Ik heb dat toestel niet zelf gebouwd maar gekocht en gevlogen. Leuk om dit nog eens terug te zien. Maar dat is gemaakt door een professionele bouwer, dit is mijj eerste bouwmodel.
 
Back
Top