Endeavour Occre 1:54

  • Topicstarter Topicstarter Flying Scotsman
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
werden kettingen pas in de 19de eeuw gebruikt

Ik weet niet of het er wat mee te maken kan hebben maar op dit model van de Endeavour werden ook kettingen gebruikt.
Screenshot_20210507-124829_eBoox.jpg
Screenshot_20210507-124752_eBoox.jpg


Van het roer tot onder de stern en vanuit daaruit bevestigd met touw aan de bovenzijde van de stern.
Ik weet niet hoe dat met de ankers ging. Bij dit model iig met touw. En mijn eigen model is ook met touw.
 
Ik weet niet of het er wat mee te maken kan hebben maar op dit model van de Endeavour werden ook kettingen gebruikt.
Bekijk bijlage 438037 Bekijk bijlage 438038

Van het roer tot onder de stern en vanuit daaruit bevestigd met touw aan de bovenzijde van de stern.
Ik weet niet hoe dat met de ankers ging. Bij dit model iig met touw. En mijn eigen model is ook met touw.
Op mijn model heb ik daar inderdaad ook een ketting. Maar ik schreef ook dat ik het niet zeker wist. Omdat tuigage soms nogal verschillen toont. Net als de samengestelde blokken om de woeling van de boegspriet. Die zouden pas eind 17de eeuw voorkomen maar op het model van de PW in het museum zitten ze wel erop en dat model is van een eerdere tijd. Maar die kettingen om de ankers daar zet ik een vraagteken bij
 
@Stephan Kertész
Dit mooie boek(dat ik van een zeker forumlid heb gehad:D) lijkt verdacht veel op het model van Caldercraft. Ik weet niet of dit boek daarop gebaseerd is maar die modellen komen aardig dicht in de buurt van het origineel.

Dit is weer een typische vraag van...
Welk model is historisch het meest betrouwbaar.
Een duikje naar de zeebodem zal alles ophelderen.:rofl::D
(Ik moet wel heel diep duiken. Want dat model van mij mist heel wat onderdelen verloren opweg naar de koraalriffen)
 
Wekelijkse update

Bezig geweest met het maken van de boegspriet en de hoofd mast.

De klampen/kikkers op de boegspriet staan niet vermeld of afgebeeld door Karl Heinz in het boek. Antwoord is, ik volg hier hier de bouw beschrijving an Occre.
Alles op maat gemaakt, vervolgens alles op kleur gebracht en alle nodige blokken geplaatst.

A46FF64D-7A9B-48B6-9749-D9DE55862EE0.jpeg
9130BF3C-5FB4-4E0E-BD84-360943EBA7BF.jpeg


De Hoofd Mast

Onderste deel op maat gemaakt en voorzien van de Mars , klampen en ringen. En wat extra detail wat weggelaten was door Occre.
B06E202E-F534-4146-B490-C35C80BBD2B8.jpeg
175660FF-F3D7-40EF-9E1E-57627D880C69.jpeg
 
Heel netjes, alleen een mierenn...er zou opmerken dat de "jackstaff" wat mag verjongd worden.

De mars van de hoofdmast lijkt op de foto naar achter af te hellen, wat me zou verwonderen. Ongetwijfeld gezichtsbedrog door het camerastandpunt. :)
 
Heel netjes, alleen een mierenn...er zou opmerken

maar je hebt wel weer gelijk :rofl: inmiddels verjonging toegepast :)

De mars van de hoofdmast lijkt op de foto naar achter af te hellen, wat me zou verwonderen. Ongetwijfeld gezichtsbedrog door het camerastandpunt. :)

inderdaad het scheelde een ½ mm is ook aangepast;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
misschien een pietluttige opmerking maar een zware ketting rond het anker gedraaid? moet dat geen touw zijn? verder super hoor, doe ik je niet na.;)

Weet het niet zeker, maar volgens mij werden kettingen pas in de 19de eeuw gebruikt op schepen in de tuigage.

Ik heb n.a.v. de gemaakte zorgen ;). Toch ff wat verder gezocht en heb het toch goed gedaan betreffende de ketting v/h anker. In het boek van Karl Heinz staat een duidelijke afbeelding van de ketting en het anker.
920AE7C9-066C-4730-A1BC-55B037CFC696.jpeg
 
Update van laatst gedane werkzaamheden

Masten en ra’s gemaakt, daarna voorzien van kleur en alle benodigde blokken. De masten staan dry-fit op het schip
Daarna alle ontbrekende korvijnagels een plaatsje gegeven op de nagelbanken en het dek voorzien van ontbrekende blokken en oogbouten. Fout die ik maakte is dat de gaten in de blokken niet goed zitten dus niet bij de bevestiging, hier kwam ik achter toen het te laat was om aan te passen. Dus er maar voor gekozen om de fout door te zetten zodat het zo min mogelijk opvalt. En er moet links en rechts nog wat bijgewerkt worden.
Volgende update zal zijn de plaatsing van de masten en het begin van het vele knoopwerk.
15C6718E-E7E8-4236-80E3-14AB5FDD5760.jpeg
6F9933B0-FD81-4ABB-ACE9-1F9256BFB067.jpeg
63E7EEE4-5C32-43E3-8D9C-2A94BB44D0C5.jpeg
DA047561-DD88-4536-9F64-716495C0CFDD.jpeg
62D260AF-7915-4C1E-9D09-B420B977C3DA.jpeg
 
Mooie up date Henk :thumbsup::thumbsup: geweldig zeg
Inderdaad jammer van die blokken, maar dat vergeet je nu nooit meer.....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top