Tsja.... een extreem vroege timing heeft als nadeel dat je motor in elkaar loopt (DAT, en niets anders, is de reden dat een te schraal afgestelde gloeiplugmotor in elkaar loopt op een mengsel waar een goed getimede vonkenmotor op overleeft).
Maar het heeft als voordeel dat het thermisch rendement van je motor fors oploopt, en dus het vermogen wat je uit een X-hoeveelheid brandstof kunt trekken. Voor zolang het duurt....
Dus ja, je motor kan wat zuiniger zijn met een te vroege ontsteking, en zeker bij hoogtoerige motoren merk je niet heel veel van te vroege ontsteking (behalve motorschade).
Tot nog toe vond ik het meest opvallende kenmerk van te vroege ontsteking dat de motor erg agressief op het gas gaat reageren.
Olie doet in zoverre wat, dat het de wrijvingsweerstand wat verhoogt, en het verhoogt de compressieverhouding wat.
Hogere compressieverhouding heeft een vergelijkbaar effect als vroegere ontsteking, dus het verhoogt het vermogen wat, maar die hogere wrijving maakt weer dat er meer brandstof nodig is om dezelfde power aan de as over te houden.
Ik kan eigenlijk alleen maar zeggen dat ik persoonlijk niet "extra" olie zou toevoegen, maar een deel van de olie vervangen voor wonderolie.
Ik zelf doe dat als volgt:
Ik stook normaal brandstof met 15% syntheet.
Als ik 4 liter daarvan meng met 1 liter brandstof met 20% wonderolie, hou ik een brandstof over, die 16% olie bevat, waarvan 4% wonderolie en 12% synthetisch.
De totale hoeveelheid olie is nauwelijks veranderd, maar de oliesoort wel.
En hoewel ik voor normaal gebruik een gloeiende pest-pokke-hekel heb aan wonderolie, is het voor inloop-doeleinden zonder enige twijfel een stufje wat vanwege die wonderlijke polymeriserende eigenschappen net dat kleine beetje extra bescherming geeft tegen vreten, zonder daadwerkelijk ECHT te smeren, waardoor het inlopen van met name de zuigerveer merkbaar beter en sneller verloopt.
Ik durf niet met zekerheid te zeggen of extra olie van dezelfde soort als reeds aanwezig, veel uitmaakt voor het inlopen. Met gloeipluggers wel, maar daar is het ontstekingstijdstip altijd de onzekere factor, die kan domweg verlopen met toenemen van de temperatuur.
Het is de mensen met inloop ervaring vast opgevallen, dat alle motoren tijdens de inloop periode ogenschijnlijk vanzelf steeds rijker gaan lopen zonder dat de naalden opengedraaid worden. Met name ABC motoren doen dit heel sterk.
Dat is niet een rijker wordend mengsel, maar domweg een motor die koeler blijft, en daardoor later gaat ontsteken.
Aangezien je volgens de meeste gebruiksaanwijzingen de motor moet inlopen, zo rijk dat hij op de grens van twee en viertakt zit, en dit overduidelijk hoofdzakelijk bepaald wordt door het vroeger of later komen van de ontsteking, is dat voor mij aanleiding, om een nieuwe motor de eerste minuten van zijn leven flink laat te zetten (15~20 graden).
Daarna zo snel mogelijk na de eerste start (liefst binnen de eerste minuut looptijd, na 5 minuten heeft het geen zin meer) een paar keer kort maar heel stevig in toeren jagen, liefst met een stevige belasting, zodat de zuigerveer zich goed nestelt.
Dat is de methode die zich bij mij, na lezen van alles wat ik over het onderwerp kan vinden, en combineren voor dit specifieke geval (vonk, methanol, zuigerveer) langzaam aftekent.
Voor ABC heb ik daar nog niet een echt protocol voor, omdat er nu eenmaal bijna geen 1:1 ABC motoren zijn (ja, het merk ABC, maar dat is iets heeeeel anders....)
Groet, Bert