Electronische ontsteking nu bereikbaar voor iedere gloeiplugheli

......... het achterdeksel van viertakten krijgt meer drukwisseling te verduren, .......
Met de meeste dingen die je schrijft ben ik het eens Bert maar niet hiermee. ;)
Ten eerste draaien de meeste tweetakten meer toeren dus zijn er meer drukwisselingen. ;)
Ten tweede, bij een tweetakt is het carter onderdeel van het "spoelsysteem". Je krijgt hierin steeds onderdruk, zuiger omhoog, dat plotseling wegvalt als de inlaat open gaat. Daarna overdruk, zuiger naar beneden, dat plotseling wegvalt als de spoelpoort open gaat.
Bij een viertakt krijg je wel onder en overdruk maar die kan makkelijk weg via het nippeltje aan het carter. Die onder en overdruk zullen dus duidelijk minder zijn dan bij een tweetakt. Er zijn wel eens mensen die een (te) lang slangetje aan dat nippeltje doen wat dan vol gaat zitten met olie. Hierdoor kan de lucht niet meer ontsnappen of terugvloeien en zullen de drukwisselingen groter zijn. Je zal zien dat er dan meer olie langs de krukas en via het voorlager uit de motor komt. De smering van het voorlager wordt wel beter maar de motor zal (theoretisch) slechter lopen omdat de zuiger meer tegendruk heeft. Het is de vraag of dat zo veel zal zijn dat je het merkt. 8O
Zelf zorg ik er altijd voor dat ik een voldoende dik, kort slangetje monteer. Dat gaat niet vol zitten met olie zodat er altijd ook nog lucht door kan.

Nou Ernst, ik schrijf het toch echt niet zomaar hoor....

Een viertakt heeft inderdaad een ontluchtingsnippel.... Maar heb je het doorstroomoppervlak daarvan al eens vergeleken met een carburateur bij stationair?
Die carb heeft echt meer doorstroom. Ergo: de onderdruk bij opgaande zuiger in een viertaktcarter is lager, helemaal bij vol gas, als bij een tweetakt de carb vol open staat maar bij een viertakt alles nog steeds langs die minime nippel moet....
Een tweetakt sluit dan zijn carter af bij de neergaande slag, toegegeven dat de druk dan mogelijk iets hoger oploopt, maar dat zal, zeker bij vol gas, niet heel veel zijn.
De onderdruk is er echter niet....
De opmerking was dan ook niet bedoeld als "meer drukwisselingen per minuut", en dat staat er ook niet. Er staat "krijgt meer drukwisseling (enkelvoud dus) te verduren", en dat klopt: het verschil tussen minimale en maximale druk is groter....

Groet, Bert

En ja.... in het kader van domme dingen:

Gisteren een goedkope stroboscoop gekocht om te proberen een idee te krijgen van de ontstekingshoek....
prachtig, maar nooit bij stil gestaan dat je de puls van een enkele bougiekabel (massa via het blok) goed kunt detecteren, maar dat die puls zéér effectief geneutraliseerd word als de massa ook via de mantel van de bougiekabel terugvloeit.... Ofwel géén flits....
(Scoop is getest op de auto, doet het wel....)

Ofwel, eerst maar eens gaan uitvogelen hoe we die flitsbuis aan gaan sturen....
Via de bougiekabel zal wel niet lukken, dus moeten we proberen iets vanaf de sensorkabel te trekken, OF van de tacho-uitgang....

Ik sta open voor alle ideëen....

Groet, Bert

Prima.... probleem met de stroboscoop is opgelost, domweg door de pick-up er af te slopen en te vervangen voor een 100 uH spoel. Als je die dicht genoeg bij de bougiekabel houdt, werkt de strobo WEL....

Mogelijk dat dat nog wat mooier gaat met een 300 uH spoel, maar dat is nu niet van belang.... Van belang is dat ik een haarscherpe ontstekingshoek kon zien (stom genoeg geen gradenverdeling aangebracht....) en nog veel belangrijker was dat ik een mooie constante ontsteking zag, die slechts ongeveer 1 a 2 graden "slingerde" en ook geen mm verliep tijdens gasgeven.

Ofwel, de sensor geeft gewoon een goede, consistente timing, en ik heb dat EINDELIJK met 100% zekerheid bevestigd (ik wist het al wel, want anders kan de motor niet lopen, maar ik wilde het gewoon per sé ook nog eens onomstotelijk bevestigd zien)....

Dus voor de laatste twijfelaars: de boel werkt gewoon 100% bewezen, en 100% goed....
En voor de genen die er niet uit komen qua afstelling: voor 25 Euro heb je een strobo, en een spoeltje kost geloof ik 30 cent.
Wil je dat niet investeren, kom je toch gewoon even langs? Stel ik het voor je af.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Hey Rinie,

Domme vraag: jouw motor, hangt die in een SkyFox mechaniek?

Zo ja: de buitenkant van de koeltunnel heeft ter hoogte van de koelfan een omtrek van ongeveer 360 mm, ofwel 1 mm per graad.

Je kunt dus voor je timing te bepalen gewoon een cm schaalverdeling op de buitenkant van de tunnel plakken, en even een merkje zetten bij één van de bladen als de zuiger in top staat. Dan kun je daarna gewoon de hoek aflezen.

Centimeter schaalverdelingen hangen voor gratis mee te nemen bij veel meubelzaken en hubo's etc etc.... Likje pritstift en je hebt een prima tijdelijke gradenverdeling, kost je niks....

Groet, Bert

Kom een grappig detail tegen:

Zojuist de eerste backplate van OS binnengekregen, waar reeds een kamer in aangebracht is voor een toerental-sensor. Hier blijkt dat ook OS reeds ontdekt heeft dat je minder dan 2 mm nodig hebt: de backplate is overal ongeveer 3 mm dik, behalve in de locatie voor de sensor, daar is hij 1.3 mm dik....

Ontzettend jammer dat die ingegoten sensor-positie uitsluitend bruikbaar is met een volledig programmeerbare ontsteking.
Die zijn overigens ook te krijgen, en wel via http://http//ignitionmaster.com/

Maar ik heb géén info over prijzen, en je hebt dan ook neven-apparatuur nodig, zoals een laptop en bluetooth verbinding etc etc.

Ieder zijn ding.

Voor alle duidelijkheid: Ik heb niets te maken met die ignitionmaster, ik wijs alleen op de mogelijkheden die er zijn.

Groet, Bert

Ik dacht altijd dat die er zat voor de governor sensor..

O.S. Engines 55HZ-R DRS Heli Engine
Nu is dit de r versie, de backplate die je nu hebt liggen is van de os 55 hz hyper
Maar hier leggen ze wel uit waar het ding voor is

Maar sensor zal sensor zijn.. Of deze nou voor een governor of voor een ontsteking is..

Ik dacht altijd dat die er zat voor de governor sensor..

Dat zit hij ook.... OS houdt op geen enkele manier rekening met ontsteking.
Dat bedoelde ik ook niet.... Ik bedoelde, dat de positie waarin OS die sensorhouder geplaatst heeft, qua krukhoek uitsluitend geschikt is voor een ontstekingsunit die zelf in staat is de juiste hoek te berekenen.... De RcExl valt daar niet onder, die kan alleen maar werken met een vertraging bij lage toeren en verder bij "vol gas" een vonk op het moment dat de sensor triggert....

Maar sensor zal sensor zijn.. Of deze nou voor een governor of voor een ontsteking is..

Dat is iets wat NU bewaarheid lijkt te worden, maar wat ik nog niet wist toen ik aan dit project begon ;)

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Update op dit draadje..

Ik heb ook een ontsteking in mn trex 600 gebouwd.
Motor is een OS 55HZ
De motor loopt, toert op.. Ik moet alleen nog vliegend testen.

Maar de allereerste keer starten belooft wat..
De motor is altijd al een goede starter geweest, en op vonken was dat niet anders.
Geluid was wel opvallend anders.
De heli had normaal een net, niet opvallend geluid.
Nu lijken er meer hoge tonen in te zitten. Dit is nog steeds alleen met stationair en verhoogd stationair geconstateerd, eens zien of het in vlucht nog steeds zo opvallend anders is.

Ik heb wel wat aan moeten passen in het frame, voornamelijk omdat ik alles binnen het frame wil houden.
en wat beugeltjes moeten fabriceren. verder is het redelijk plug and play..

Als je er maar rekening mee houd, dat de bougiekap een slot heeft :mrgreen:
je moet deze na aandrukken nog +/- 30 graden verdraaien.

Foto's:
Kun je leuk zien hoe krap het is om alles in het frame te houden :mrgreen:

Ene zijkant

Blik van de voorkant, recht op de bougiekap:
Die 30 graden draaien voor de vergrendeling van de bougiekap was ff lastig.
Ik moest dus ook een ringetje extra onder de bougie doen, om de zeskant wat beter uit te laten komen.
Met het wegsnijden van nog een stuk luchttunnel, heb ik nu de ruimte om de kap los te maken.

Het filter/opto coupler in zijn kont.
let ook op het ledje wat in dat gat zichtbaar is.. dat is de led die aangeeft of de ontsteking actief is of niet.
Let niet op dat witte ledje bovenin het frame, dat is de lipo saver die aangeeft hoe vol de accu zit. Maar op dat plekje kun je de ledjes zo mooi zien als hij vliegt

Andere zijkant

De onderkant
De servodraad die je ziet lopen, is de sensorkabel.

Een bik op de motor, kun je goed zien hoe krap de ontstekingsunit ertussen past.
Aan de kant van de motor zit er een heel dun dingetje schuim tussen, dat steekt een beetje omhoog onder de ty wraps vandaan.
Hopen dat het een beetje tegen de temp van de motor kan.. Maar daar kom je maar op 1 manier achter..

Ben benieuwd hoe je het bevalt als ie vliegt.

Trouwens wel raar als je de overzichtfoto's van de linker/rechter kant ziet...staat in spiegelbeeld en dacht ff dat je een nieuw model 600 had met de uitlaat aan de rechterzijde hihih

S6 met het testen in de lucht

Gr
Jeroen

klopt.. dit zijn foto's van de telefoon, maar de telefoon heeft niet echt een goede boven of onderkant..
tot je de foto's upload..

Dus op die site de fotos omgedraaid
Scherp trouwens :mrgreen:

echt scherp gekeken JJ,
je ziet het ook an de "Align" die in spegel geschreven staat,
(ik zie het nu pas)

hij @Student:
leuk 'bouwverslagje' van de ontsteking,
het geheel ziet er toch goed uit !

... en als de kinderen groter zijn,
kijk je ook niet elke dag na de kinderwagens ...
(stukje uit de psychologie:
betekend, als je vrouw zwanger is,
zie je overal kinderwagens..)

dus morgen zie je het niet meer,
en hopelijk tevreden met het resultaat;
complimenten ook aan Bert

suc6 met 'first flight'
Groet
Uwe

echt scherp gekeken JJ,
je ziet het ook an de "Align" die in spegel geschreven staat,
(ik zie het nu pas)
en dat met slechte ogen.........;)
Het viel me gewoon op dat het beeld niet klopte met mijn Align heli's

Trouwens een mooi verslag van deze ombouw en ben echt benieuwd hoe dit zich in de lucht gedraagt.

S6 met verdere ontwikkelingen hiermee en deel je ervaring

Jeroen

Zoveel verslag is het niet, het past nog in 1 post :mrgreen:

Maar ik houdt jullie op de hoogte van de ervaringen..

Maar ik houdt jullie op de hoogte van de ervaringen..

:D Graag! Want geloof het of niet: ik BRAND van nieuwsgierigheid....

Niet naar of het werkt, want dat doet het...

Maar naar wat je er van vind, hoe makkelijk jij als "noob" het afstellen ervaart, wat je brandstofverbruik word en of dat is wat je er van verwacht, etc etc.....

Ik ben nu alles bij elkaar een jaar of drie bezig met "gloei-naar-vonk-modificaties" en logischerwijze vind ik het de beste uitvinding sinds slagroom in spuitbussen, maar dat is nu juist zo verneukeratief: ik ben bevooroordeeld!

Vandaar....

Groet, Bert

Verbruik zal ik nog niet meteen kunnen beoordelen, eerst eens een beetje met hem om leren gaan, en af leren stellen.
en daar zal wel een tijdje overheen gaan, dat kost ff wat vlieguren..
maar dat ligt meer aan mij als aan het ding.
moet ff doorkrijgen wat hij lekker vind.

maar als ik het al kan..

brandstofbesparing weet je pas als hij goed is afgesteld..
ik heb mn uitgangspunt iig al bepaald.. Op gloeiplug doet hij er 14 minuten over voor hij de hoofd en headertank leeg heeft..

Back