Electronische ontsteking nu bereikbaar voor iedere gloeiplugheli

Hoe dan ook, zoals het is, doe je geen enkele onomkeerbare modificatie aan je motor, dus mocht het niet gaan, dan is bougie er uit en plug er in en naalden terugzetten al voldoende om weer "gewoon" te kunnen vliegen. Dat is één van de voordelen van een gloeiplugmotor....
EDIT: ik denk echter niet dat dat een probleem is, de vier motoren die we tot nog toe omgebouwd hebben naar CDI ontsteking (3 tweetakten en één viertakt), liepen na het uiteraard onvermijdelijke afstelwerk, verder vlekkeloos.... Dat was overigens wel nog met de originele sensors en roterende magneetjes.

Wat je wel in de gaten moet houden: bij CDI is de temperatuur geen enkele indicatie over correcte afstelling, en je moet dan ook NIET aan de naalden gaan draaien geebaseerd op welke temperatuur dan ook.
Wordt de motor te heet, moet je beter koelen (of meer, mogelijk zelfs MINDER olie gaan gebruiken)...

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Met de nieuwe magneetjes kom ik vrij makkelijk door het originele deksel heen, en heb ik nog bijna een mm detectiebereik over.
Ondertussen hebben we ook een bruikbaar "productie-ontwerp" waar volgens mij iedereen mee uit de voeten zou moeten kunnen, van 8.5 tot 15 cc zo ongeveer.....
Morgen heb ik ook daarmee een lopend prototype (hoop ik).

Héél mischien zul je bij sommige motoren een richeltje uit het achterdeksel weg moeten halen, maar we verwachten van niet (de OS 90 bijvoorbeeld, heeft kruislings versterkingsribben, die qua sterkte weinig functie hebben, mogelijk dienen ze om geluid te beperken, en héél mischien zitten die in de weg...).

Hoe dan ook, wij zijn er klaar voor, nu jullie nog... :D

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
:D Verwacht geen glimmende perfectie à la Futaba of Spektrum. Daar kunnen we niet aan voldoen.

Maar het gaat er hopelijk beter uitzien als dit (al zal het er sterk op lijken):

full

Als het goed is, word alles wat strakker en netter, de sensor wat slanker en met kleinere boutjes (ik moest hier ook maar werken met wat voorhanden was), en de hoogte word in de einduitvoering niet meer met stelringen gedaan, maar telescopisch. De beugels worden uit blank Epoxyplaat, 2 mm.
full

Maar je mag er van uit gaan dat het simpel te monteren is:
Twee schroefjes en één moertje voor de sensor+beugel, en twee boutjes van je backplate los halen en weer vast, sensor op lengte maken (d.w.z. magneet op de juiste afstand in de houder drukken, dat kunnen wij niet op afstand voor je meten), drupje CA om te borgen. Dat zou hooguit 5 minuten werk moeten zijn.

Daarna zul je je ontsteking én motor (opnieuw) af moeten stellen, en hoeveel tijd dat kost, hangt helemaal van jezelf af....

De "bestellingen" die we tot nog toe hebben, krijgen pas gemaakte beugels, mogelijk dat er nog een serietje komt met sleufgaten, dus een beetje universeler, maar ik ben bang dat dat de stabiliteit van de sensortip vermindert.

Maar eerst nog een paar belangstellenden er bij graag....

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
Kogel is door de kerk, (korte) "productierun" gaat er komen.

Foto's van de definitieve uitvoering volgen hopelijk morgenavond.

Prijs €22,50 ex verzend, inclusief montagemateriaal en handleiding.

Groet, Bert

Dus het is geen compleet set ? Wat is er dan nog meer nodig om bijvoorbeeld een Sky-Fox om te bouwen ?

Goede vraag rcheli, dat vraag ik mij ook af.

Ben altijd in voor electronische oplossingen
Ik ben met een romp bezig, heb een os 10cc, wat voor voordeel geeft een electronische ontsteking, en die extra warmte in de romp, geeft dat problemen.

Als je bedoelt, een complete ontsteking: NEE, het is ALLEEN een sensor plus bevestigingsmateriaal....
Je hebt nog minimaal een RcExl set, de bijbehorende bougie (en optioneel een voedingsaccu en opto-schakelaar) nodig

Maar ik ben vanmorgen wéér een hindernis tegengekomen, die me weer min of meer bij "af" brengt....

Ik krijg ondanks haarscherpe detectie bij handmatig ronddraaien, toch weer problemen met het originele achterdeksel.
Ik heb nu een halve mm uitgekamerd, en daarmee zit ik op 2 mm bodemdikte.
Ik durf nog wel wat dunner te gaan, maar niet dunner dan pak hem beet anderhalve mm totale wanddikte.

De motor liep met het kunststof deksel goed, met het aluminium achterdeksel kreeg ik er weinig leven in, uitgedraaid met 0.5 mm liep hij, maar moest ik de sensor "aandrukken" om een goede loop te krijgen.
Dus conclusie is dat ondanks de sterkere magneet, de passeerafstand toch te groot blijkt.

Ik baal hier ontzettend van, want van de wens om het achterdeksel intact te laten, blijft op deze manier weinig over....
Ik experimenteer nog even verder, maar krijg toch wat angstige vermoedens over de toepasbaarheid.

Concreet gezegd: Ik heb zelf geen enkele moeite om een achterdeksel te bewerken, maar ik ben bang dat dit niet voor iedereen geldt....

Ik sta nog steeds 100% achter CDI en ik ben ook nog steeds 100% overtuigd van de mogelijkheden van deze sensor, maar het universele, dat begint een beetje tricky te lijken ondertussen....
Het is op zich bijvoorbeeld geen enkel probleem om nieuwe achterdeksels te gaan maken, Hetzij uit POM, hetzij uit Aluminium, maar dan word het allemaal wel weer stukken bewerkelijker....

Edit: de voordelen van electronische ontsteking zijn al uit den treure vermeld.
Kort: Betrouwbare loop, INSTANT acceleratie, ongeacht of de motor nu 30 seconden of een uur (letterlijk) stationair staat te pruttelen, lager brandstofverbruik, géén Nitro meer nodig, nooit meer kapotte pluggen, temperatuur v/d/ motor heeft geen invloed meer op het loopgedrag. Ook is het vermogen met dezelfde brandstof, t.o.v. gloeiplug, ongeveer 5% hoger.
Nadeel is extra gewicht, en beperkt nadeel is de hogere motortemperatuur, maar dat is beperkt, omdat de motorloop niet meer temperatuurafhankelijk is.
Op zich moet een goede motor probleemloos met die extra temperatuur overweg kunnen, zolang je een goede oliekwaliteit gebruikt.
Wij hebben met 15% Carbulin in elk geval geen enkel probleem hiermee.

Groet, Bert

Bedankt Bert,

Ik volg het niet vanaf het begin, zag wel regelmatig opmerkingen, maar had het totaalplaatje niet helder, nu wel.

Ben een geinteresseerde
Jammer van het achterdeksel zo

En een gat in het achterdeksel maken tpv de sensor, en dan een kunststof "bodem" er overheen?

Dan heb je niet het probleem van het aluminium, een ook geen compleet achterdeksel nodig.

Ondertussen is de stand van zaken:

Ik krijg detectie tot 3 mm, ruimschoots voldoende om door het deksel heen te kijken....

HELAAS: de precieze reden kan ik niet achterhalen, maar die afstand is te groot om een goede ontsteking te verkrijgen.
Blijkbaar is wat ik ook doe, de kritische passeerafstand rond de 2 mm.
Ik heb nu een lopende motor met origineel achterdeksel, maar helaas wel met gedeeltelijk weggedraaide bodem.

Linksom of rechtsom, ik kom er niet omheen het achterdeksel te moeten bewerken.

Dus voor diegenen die er nog steeds interesse in hebben, je staat voor de keus om hetzij zelf de frees er in te zetten als je daar de mogelijkheid voor hebt, OF het deksel naar ons op te sturen, dan frezen wij er een lokaal dunner stukje in.

Het deksel moet tot ongeveer 1.5 mm dikte weggefreesd worden, en daar hoeft niemand zich zorgen over te maken: de druk in het carter bedraagt slechts ongeveer 0.3 bar maximaal en minder dan 0.15 bar gemiddeld.

Maar ik kan me voorstellen dat dit voor sommigen reden is om af te haken.

Voor de genen die er nog steeds brood in zien (ik ben zelf 100% overtuigd van de bruikbaarheid) neem S.V.P. via PB contact op.

Groet, Bert

Je kunt het proberen, maar ik kan mij niet voorstellen dat het werkt....

Er is iets met de passeerafstand van de kruk, wat op een of andere reden het tijdstip volkomen verstoort. Ik ben er niet achter wat precies, maar het is zo....

Zoals gezegd, blijkbaar zegt die detectie door 3 mm aluminium helemaal NIKS.... die heb ik namelijk OOK....
En toch werkt bij mij de boel pas, als ik onder de 2 mm passeerafstand kom, ondanks dat ik 100% trefzekere detectie heb (trefzeker in de zin van hij ziet hem met 100% zekerheid bij iedere passage) reeds bij 3 mm....

Ben er 100% van overtuigd dat ook mijn sensor op die afstand prima een governor of toerenteller aan kan sturen, maar het lukt niet met een ontsteking.

Wellicht kun je met die spektrum sensor op 2 of 1.5 mm passeerafstand ook gewoon een ontsteking aansturen. Dat zou je kunnen proberen....

Groet, Bert

Net los van de backplate heb ik goed signaal voor de governer iig. De vraag is alleen of dat deze sensor werkt met de ontsteking. Ik heb er nog 1 liggen, zal ik hem ff sturen Bert om te testen?

Net los van de backplate heb ik goed signaal voor de governer iig. De vraag is alleen of dat deze sensor werkt met de ontsteking. Ik heb er nog 1 liggen, zal ik hem ff sturen Bert om te testen?

Dat was ik ook al van plan... probleem is dat ik m netjes ingebouwd heb.
Ik heb de Spektrum SPM6823 sensor. Er is naar het schijnt nog een ander type..

Probleem is, dat een goed signaal voor governor, niet betekent dat het ook een goed signaal voor een ontsteking is.

Dat is dus het probleem waar ik ook iedere keer tegenaan loop.

Of ik het nu test, of jullie, maakt geen drol uit.

Zoals het nu staat, moet ik ook het achterdeksel bewerken.
Dus jullie hebben een aantal opties:
1-ontsteking kopen, Spektrum aansluiten, kijken of je een lopende motor krijgt. Dat hij vonkt, ben ik door schade en schande achter gekomen, ZEGT NIKS.... dat hij bij met de hand draaien op tijd vonkt, OOK NIET!!!!!
2-stuk uit je backplate frezen, kijken of die Spektrum sensor dan wél werkt. Kan maar zo, ik durf daar nu geen enkele uitspraak meer over te doen
3-stuk uit je backplate frezen, en de sensor plaatsen zoals ik die gebruik. Daarvan weet ik in elk geval, dat het werkt!

Meer is dat momenteel niet, tenzij je een magneet in je koelfan wilt plaatsen, en de standaard RcExl sensor ergens langs je koeltunnel prutsen, maar zie DAT maar eens OPNIEUW afgesteld te krijgen als je motor er een keer uit moet voor onderhoud of reparatie....

Groet, Bert

Dit is het uiteindelijk dan geworden (dezen zijn nog handgemaakt, mogelijk de rest ook)

full

full

full

Op de onderste foto is de sensor gemonteerd zoals hij (ongeveer) komt te zitten voor een trigger-hoek van 28 graden voor top.
De motor op de foto is een .67 (11 en een beetje cc's). Bij .50 komt de sensor mogelijk een fractie lager (linksom verdraaid dus), bij .90 mogelijk een fractie hoger (rechtsom). Je praat dan over ongeveer één mm, ALS het al verschil maakt....
Daar ter plaatse dient het achterdeksel locaal weggefreesd te worden tot 1.5 mm diameter, met wat ruimte om de sensor te kunnen stellen.
Indien nodig, kan ik dat wel voor de geïnteresseerden doen.
Je hoeft daar overigens geen angst voor te hebben: het achterdeksel van viertakten krijgt meer drukwisseling te verduren, en is (in elk geval bij mijn OS .90 Surpass) maar 1 mm dik, onbewerkt giet-aluminium van een legering die niet bekend staat als de allersterkste.

Zo te zien gaan de ribben in een OS 90 of het "zitbankje" in de OS 50/55 niet echt in de weg zitten....

Groet, Bert

Heel mooi zo,

Maar werkt het nu zonder magneet?
Die ben ik ergens in het verhaal kwijt geraakt.
Die hall sensor werkt toch niet zonder?
Is dit zo'n mlx 90217

Nee hoor, die magneet zit er nog gewoon in....

Het glimmende staafje waar de sensor op zit:

full

en inderdaad, de sensor werkt niet zonder magneet.

Groet, Bert

Back