Gefeliciteerd met je vonkendoos-maiden. Hoe beviel het? Liep hij krachtig en betrouwbaar door?
Even uitgaande van de correctheid van die 30 graden voor top die je vermeldde als ontstekingstijdstip: dat is een tikkeltje laat, en zo héél iets vroeger kunnen.
Dan gaat hij sowiso wat toeren extra pakken.
Ik raad HEEL sterk aan, om éérst het tijdstip goed te zetten, daarna pas het mengsel.
Als ik het allemaal wat té Jip&Janneke uit leg, sorry, ik wil gewoon liever geen misverstanden....
Voor jouw motor geldt: binnendiameter achterdeksel is 26.5 mm diameter, is (x 3.14) = 83 mm omtrek.
360 graden gedeeld door 83 is 4.33 graden, ruwweg 4,5 graad dus.
Kras een klein merkje in je deksel en verzet je sensor
maximaal 1 mm langs die omtrek gemeten richting "vroeg" (dus ván de bougie af draaien, richting de staart).
Je zult dan een redelijke verbetering van het loopgedrag zien, het "rijke" gaat er dan ook wat vanaf.
Pas daarna zou ik aan de naalden gaan zitten.
Verder maak ik uit je verhaal precies hetzelfde op als mijn eerste ervaringen.
Een motor die je qua loopgedrag niet meer terugkent en een heel competente indruk maakt (baggervet lopen maar toch als een dolle oppakken, bijvoorbeeld...).
Qua omgang met de motor als hij goed afgesteld is, ik doe het volgende: ik
laat aan het eind van iedere vlucht de motor minstens een halve minuut, liever een minuutje, stationair pruttelen. Hij word dan lekker nat van binnen, en raakt ook zijn inwendinge hitte goed kwijt, en start de volgende vlucht gewoon zodra je de starter er op zet (met de ontsteking scherp, uiteraard).
Ik trek de laatste run van de dag bij stationair lopende motor de slang los van de tank, zodat de slang en carburateur geheel droog getrokken worden. Dit om te voorkomen dat de stationair naald (die bij correct ingestelde motor behoorlijk ver dicht staat) een propje van ingedikte olie vormt. Vrijwel alle gloeiplug-oliën trekken namelijk op kleine schaal als een magneet naar metaal toe, en bijvoorbeeld carbulin is van zichzelf dikker dan appelstroop. Als ik de motor NIET droogdraai aan het eind van de dag, heb ik de erop volgende week vaak grote moeite met de eerste start: ik krijg de brandstof niet door de sproeier heen!
Als hij de vorige week goed drooggedraaid weggezet is, is het een kwestie van de uitlaat afdoppen met een siliconenplug en de starter er op tot de brandstof GOED in de carburateur is. Uitlaat open, ontsteking aan, en dan moet hij in één keer starten.
Alles staat of valt met het juiste mengsel. Bij de eerste start van de dag kun je dat alleen garanderen als de motor de voorlaatste keer goed leggedraaid is.
Groet, Bert