Electronische ontsteking nu bereikbaar voor iedere gloeiplugheli

OK.... dan ga ik nu iets neerleggen, kijken of ik het goed inschat, kun je controleren tegen de tijd dat hij goed afgesteld is:

Ik schat, dat als je nu 14 minuten draait op 15%Nitro+gloeiplug, dat dan op 5% Nitro+vonk MINIMAAL 19 minuten haalbaar is, en ik zou niet raar staan te kijken, als je tot de 22, minuten komt, bij dezelfde vliegstijl.

Ik zet in op een kleine 40% extra vliegtijd, met een brandstof die algauw 2 Euro per liter goedkoper is.

Over een tijdje weten we hoe en wat....

Groet, Bert
 
Ben benieuwd naar je resultaten , heb ook een 600n align op methanol met gloeiplug.
Heb mijn sensor nog niet getest, maar gaat zeker gebeuren!
Gr rinie
 
Ben benieuwd naar je resultaten , heb ook een 600n align op methanol met gloeiplug.
Heb mijn sensor nog niet getest, maar gaat zeker gebeuren!
Gr rinie

??? Ik had jouw sensor toch pasgemaakt voor een Rossi 65?

Ben effe het spoor bijster geloof ik... ;)

Groet, Bert
 
Klopt Bert, daar gaat die ook op, maar wellicht ook van toepassing op mijn 600n later met een extra sensor. Soory voor de verwarring.
Gr rinie
 
Oh... OK.... duidelijk...

Je zegt het maar, beugeltje en sensor zijn zo gemaakt, en ook het uitfrezen van zo'n achterdeksel kunnen we "vast nog wel een keer herhalen" :D

Goed kans dat je nooit weer terug naar gloeiplug wilt....

Groet, Bert
 
Vandaag de eerste 2 vluchten met de vonkendoos aan boord.
Heb een beetje rustig aan gedaan met hem, eerst wat tankjes erdoor voor hij op scherp gezet wordt..

Of hij zuiniger is kan ik nog niet zeggen. Afstelling ben ik grotendeels vanaf gebleven.
Ook vlieg ik even op de throttle curve, en ik vermoed dat het toerental nu wat lager is dan eerst.
Maar dat is mijn fout, had geen zin dit uit te gaan vogelen op het veld.

Het loopt nog wat grof, maar dat komt omdat hij gewoon echt heel erg rijk staat.
Iig, dat gevoel heb ik, en zo klinkt hij in mijn oren.

Wat me wel opvalt, is dat hij met een haartje gas erop lekker oppakt. Geen inhouden, geen vertraging, hij pakt hem gewoon.
Zelf nu hij nog niet correct is afgesteld!

Starten moet ik nog even uitvinden.
Vroegah gooide ik de carb dicht.
Eerstvolgende keer starten was altijd een tik en gaan.
Nu gooi ik de vonkendoos uit.
Alleen heb ik het vermoeden dat hij zich een beetje verzuipt, aangezien hij pas met wat doorstarten aan wil slaan.

Dit kan ook met de erg rijke afstelling te maken hebben.

Kwestie mooi weer, en geen afleiding van een vliegtuig wat ook mee is ;-)
 
Gefeliciteerd met je vonkendoos-maiden. Hoe beviel het? Liep hij krachtig en betrouwbaar door?

Even uitgaande van de correctheid van die 30 graden voor top die je vermeldde als ontstekingstijdstip: dat is een tikkeltje laat, en zo héél iets vroeger kunnen.
Dan gaat hij sowiso wat toeren extra pakken.

Ik raad HEEL sterk aan, om éérst het tijdstip goed te zetten, daarna pas het mengsel.
Als ik het allemaal wat té Jip&Janneke uit leg, sorry, ik wil gewoon liever geen misverstanden.... :D

Voor jouw motor geldt: binnendiameter achterdeksel is 26.5 mm diameter, is (x 3.14) = 83 mm omtrek.

360 graden gedeeld door 83 is 4.33 graden, ruwweg 4,5 graad dus.
Kras een klein merkje in je deksel en verzet je sensor maximaal 1 mm langs die omtrek gemeten richting "vroeg" (dus ván de bougie af draaien, richting de staart).
Je zult dan een redelijke verbetering van het loopgedrag zien, het "rijke" gaat er dan ook wat vanaf.

Pas daarna zou ik aan de naalden gaan zitten.

Verder maak ik uit je verhaal precies hetzelfde op als mijn eerste ervaringen.
Een motor die je qua loopgedrag niet meer terugkent en een heel competente indruk maakt (baggervet lopen maar toch als een dolle oppakken, bijvoorbeeld...).

Qua omgang met de motor als hij goed afgesteld is, ik doe het volgende: ik
laat aan het eind van iedere vlucht de motor minstens een halve minuut, liever een minuutje, stationair pruttelen. Hij word dan lekker nat van binnen, en raakt ook zijn inwendinge hitte goed kwijt, en start de volgende vlucht gewoon zodra je de starter er op zet (met de ontsteking scherp, uiteraard).

Ik trek de laatste run van de dag bij stationair lopende motor de slang los van de tank, zodat de slang en carburateur geheel droog getrokken worden. Dit om te voorkomen dat de stationair naald (die bij correct ingestelde motor behoorlijk ver dicht staat) een propje van ingedikte olie vormt. Vrijwel alle gloeiplug-oliën trekken namelijk op kleine schaal als een magneet naar metaal toe, en bijvoorbeeld carbulin is van zichzelf dikker dan appelstroop. Als ik de motor NIET droogdraai aan het eind van de dag, heb ik de erop volgende week vaak grote moeite met de eerste start: ik krijg de brandstof niet door de sproeier heen!

Als hij de vorige week goed drooggedraaid weggezet is, is het een kwestie van de uitlaat afdoppen met een siliconenplug en de starter er op tot de brandstof GOED in de carburateur is. Uitlaat open, ontsteking aan, en dan moet hij in één keer starten.

Alles staat of valt met het juiste mengsel. Bij de eerste start van de dag kun je dat alleen garanderen als de motor de voorlaatste keer goed leggedraaid is.

Groet, Bert
 
Ik had gister de timing al op 35 gezet, dus dat scheelt ;-)

Hij is idd krachtig, ik zal de volgende keer een beetje gaan spelen met het vroeger zetten.
Op zich loopt hij ook goed, en sterk

Hij klinkt gewoon een beetje " houterig", om het een benaming te geven
Gevoelsmatig is dat rijk lopen, maar idd misschien ook timing.
Dus met de timing terugzetten zou dat "houterige" er al een beetje af moeten gaan?

Hij wil ook nog niet lekker stationair blijven lopen, verhoogd stationair doet ie wel.
Hij klinkt alsof hij verzuipt, als hij af wil slaan stationair, dus dat klopt wel met de erg rijke gloeiplugafstelling

Volgende goede vliegdag gewoon eens lekker prutsen. Beetje testen.
Op een tank of 5 wil ik toch ook wel een beetje aan de naalden gaan zitten.. Dan wil ik toch wel een beetje uitgerommeld zijn met de timing
 
Als je de timing al op 35 graden hebt, NIET verder verstellen.... 33 tot 35 moet gewoon goed zijn. Nog vroeger levert geen vermogen op, wel hogere belasting van de drijfstang. Dus... NIET doen, gewoon verder van de timing afblijven ;)!

Dan is het nu gewoon domweg tijd om de hoofdnaald eerst middels climb-outs terug te schroeven naar een goed mager mengsel. Klikje voor klikje magerder tot hij inkakt, en weer een paar tandjes rijker. Als de hoofdnaald goed staat, kan wat mij betreft de governor er ook weer op, al zou ik persoonlijk éérst ook de middennaald goed willen hebben....

Als het goed is, gaat de motor op een gegeven moment tijdens dit afstellen van de hoofdnaald ook steeds mooier lopen in hoover, maar met wat "gerochel" in de uitlaat, wat niet echt misfires zijn (het is onverbrandde brandstof in de uitlaat, die in de buurt van de tailpipe, waar weer zuurstof is, weer ontsteekt).
Magerder maken in het middengebied, tot dit gerochel minimaal is.
Stationair afmageren tot hij mooi loopt, en vooral, tot hij goed start:
Als je stationair té mager zet, gaat hij lastig starten en vooral lastig blijven lopen als hij nog koud is. Dus je mag het stationair rustig iets vet houden, sterker nog, als de rest van het loopgedrag het toelaat, zou ik dit puur afstellen op hoe de motor start....

Het is normaal dat de motor bij heligebruik een tikkeltje hoger stationair moet lopen in vergelijk met een gloeiplug, dit vanwege het in vergelijk met een propeller lichte vliegwiel: het toerental komt niet onder de 4000 en dus blijft de timing op 35 graden (de RcExl verschuift de timing pas onder de 4000 toeren). Een gloeiplug zou hier vanwege de gesloten gasklep en de daaruit voortvloeiende lagere compressiedruk ook veel later gaan ontsteken overigens.
Elluk foordeel hep se nadeel....:rolleyes:

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Dan ga ik de volgende keer lekker met de naalden prutsen;-)

In hoover zit hij ook stevig in het middennaald gebied, best kans dat de middennaald gewoon erg enthousiast staat.
Het komt er iig op neer dat er wat naalden dicht kunnen :mrgreen:

Misschien dat ik de volgende keer de 5% nitro eens probeer..
Als ik dan toch aan het afstellen ben...
 
Ik zou éérst de boel een eind in de richting draaien met die 15%.
Waarom? Omdat wisselen van 15% naar 5% Nitro een VETTER mengsel geeft, en dus kan het heel goed zijn dat als je NU (dus zonder aan de naalden te draaien) die 5% er in giet, dat hij dan helemaal afschuwelijk vet loopt, mogelijk zelfs niet meer goed wil lopen.

Laat ik dat wat beter zeggen: het mengsel word op zich niet "vetter" van die 10% minder Nitro, maar Nitro is een zuurstofleverancier, dus brandstof met 5% Nitro heeft méér buitenlucht nodig, en aangezien de hoeveelheid lucht per omwenteling vast ligt, mag er minder brandstof de cylinder in.

Dat het vermogensverlies maar héél beperkt is, komt omdat Methanol een hogere stookwaarde heeft als Nitromethaan, en dus gaan er weliswaar minder druppls brandstof de cylinder in, maar die brandstof heeft wel per druppel een hogere energetische waarde.
Er komt ook minder olie in de motor terecht, en aangezien die motor al die olie alleen maar rond moet slingeren, is minder olie ook minder vermogensverlies.
Aangezien de motor heter wordt, scheiden olie en methanol zich veel beter, en dat kleinere beetje olie heeft véél betere smerende eigenschappen dan die sloot verdunde prut die hij vroeger kreeg.

Het enige is: je moet je motor niet in één keer afmageren, maar hem gewoon de tijd geven zich rustig aan de veranderende omstandigheden aan te passen. Heeft iets te maken met de oppervlakte-gesteldheid van het metaal, daar weet ik ook het fijne verder niet van. Ik weet alleen, dat het verstandig is de motor geleidelijk te laten wennen.

Groet, Bert
 
Wat noem jij niet in 1 keer afmageren?
2 klikjes en dan de rest van de tank vliegen?
Of 2, en indien nodig halverwege nog eens een tik bij indien nodig?

Of denk ik nog steeds te snel?
 
In één keer afmageren bedoel ik mee: de naald in een klap tien klikjes dichtzetten en kijken waar het schip strand... (of zoals je bij een vliegtuig zou doen: in één rustige beweging naar topvermogen schroeven)

Ik ben niet op andere brandstof over gegaan destijds, en ik heb héél erg veel vertrouwen in de olie die wij gebruiken (Carbulin), dus ik ben destijds als volgt te werk gegaan:
Motor afgesteld zoals met gloeiplug, starten, halve minuut hoveren tot bedrijfstemperatuur.
Volle climb-out van 2 a 3 seconden, afdalen, landen, rotor stoppen, naald één klikje dicht.
Optoeren, los trekken, en na een of twee seconden hoover (hoover dient meer voor om de heli te controleren dan wat anders) weer cilmb out van 2 a 3 seconden.
Weer landen, rotor stoppen, één klikje verder dicht....

affijn, je snapt hem wel.... Als ik me goed herinner, kon ik de naald 15 klikjes dicht zetten (volle slag is iets van 22 klikjes)

Daarna middennaald bijgesteld tot het gerochel in de uitlaat minimaal was, en hij acceptabel stationair liep.

Al met al was ik daar ongeveer één tankje, maar ruim 30 minuten motorlooptijd mee bezig. Omdat die motorlooptijd met heel variabele belasting is, zou dat voldoende moeten zijn.

Maar ja, zoals ik al zei, ik gin niet over op andere brandstof, en gebruik heel erg goede olie....
Ik zou in jouw geval er één tankje 15% en één tankje 5% voor spenderen, daarna zou het goed moeten zijn.
Je motor gaat wat "heet" ruiken, maar maak je niet al te ongerust.
Kijk na het afstellen maar eens achter het carterdeksel (als het goed is, kun je dat gewoon loshalen zonder dat je ontsteking verloopt), dan zul je zien dat het daar nog steeds allemaal mooi vet is....

Groet, Bert
 
En dan is eigenlijk het constante toenemen of gelijkblijven van de prestatie tijdens de climb out ok, en wanneer hij wat in gaat houden of prestatie terug loopt is dus te arm?
 
De prestaties nemen maar heel licht toe bij het armer zetten... veel minder dan je gewend bent van gloeiplug....

Dat komt, omdat bij gloeiplug, magerder mengsel een vroegere ontsteking is, en nu de timing niet meer wijzigt. Dus het enige wat er gebeurt, is dat er precies evenveel brandstof verbrand als bij optimaal mengsel, en het overschot, dat moet verdampen en dat kost energie... Dus hoe kleiner dat overschot, hoe meer er overblijft voor die klap op de zuiger....

Maar het vermogen neemt gerust nog wel wat toe bij het optimaliseren.
Hoofdzakelijk gaat de motor mooier, ronder en regelmatiger lopen naarmate het mengsel beter is.

En op een gegeven moment merk je dat hij van min of meer het ene klikje naar het andere, inkakt als je vol gas geeft, en dan kakt hij ook écht in!!!!
Vandaar dat ik zo aandring op het niet gebruiken van die governor.
Twee a drie klikjes rijker dan het "inkak-klikje" is ongeveer je optimale mengsel.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Toppie! Weet ik iig waar ik op moet letten.
Vandaag had hij er geen last van in ieder geval :mrgreen:
 
Van inkakken bedoel je?

Logisch: hij krijgt op dit moment ruwweg 25% méér brandstof dan hij strikt genomen van deze samenstelling kan verbranden.... :D :D
Dat had je namelijk voorheen nodig om de compressietemperatuur in de hand te houden....

En dat is het mooie van Methanol: Een te arme verhouding houdt van het ene op het anderemoment op met ontsteken, maar een te rijke mengverhouding ontsteekt en brand nog prima tot héél rijke verhoudingen. Met Benzine zou dit domweg niet gelukt zijn, dat is namelijk zowel bij te rijk als te arm, absoluut niet in de fik te krijgen, en die grenzen liggen heel dicht bij elkaar.
(daarom doet men bij benzinemotoren zoveel moeite om een Walbro carburateur met zijn klepjes, veertjes, membraantjes, pieletjes, palletjes en poefjes in elkaar te frummelen).

EDIT: een van de dingen waar je overigens bij al dit dichtschroeven van de naalden rekening mee moet houden: als de naald verder dicht staat, is de opening kleiner, en de carburateur ook gevoeliger voor vuil.
Zorg dus dat je filter in orde is, i.v.m. dat je van plan bent later de governor weer te gaan gebruiken.

Groet, Bert
 
Afstellen ontsteking

full
full
Ik heb ook de sensor van Bert gekocht en zelf het achterdeksel uitgefreesd, daarna een ring gemaakt met graden verdeling en nu blijkt dat ik maar tot 40 graden kom, en niet tot 33-35 graden want de sensor komt tegen de vlakke kant in het deksel aan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe heb je dat gemeten, Sake?

Want het KAN niet, dat je sensor stuit tegen die vlakke kant....
Tenminste, NIET als de sensor goed staat voor lopende motor.

Meet je soms de hoek van de sensor zelf (de hoek waaronder de arm staat)?
Je moet de hoek meten waarbij hij triggert.... als je dan de hoek van het armpje meet, ligt dat dichter tegen de 55 a 60 graden aan.

Triggerpunt bepalen doe je als volgt (als je nog geen ontsteking hebt): sluit een gewone 4 cel NiMH ontvangeraccu aan op de sensor. Dat kan gewoon rechtsstreeks met een futaba stekker.
Verbind een LED (eventueel in serie met een weerstand van een paar honderd ohm, maar dat hoeft niet) tussen de witte draad van de sensor, en de min van de accu, de + van de LED aan de witte draad. Als het goed is gaat de LED nu branden, en gaat de LED uit as de krukpen passeert.
Als je de motor draait in de normale richting, dan moet de LED weer aangaan op 33-35 graden voor top. Dan staat de sensor goed.

Foto's plaatsen: Gebruikersinstellingenaanklikken (links bovenin), daarna paar regels naar beneden, links " afbeeldingen & fotoalbums" aanklikken.
Dan wijst zich de boel vanzelf om een album aan te maken en een foto vanaf je computer te uploaden naar een fotoalbum.
Daarna maak je een bericht (of edit je een bericht met " meer opties") en kiest voor "toevoegen" rechtsonder de smileys.

Groet, Bert
 
Back
Top