en er verandert toch nog wel wat meer wanneer je overgaat op vonkjes...
Dit:
is de standaard koelkop die op de Rossi 11.5 cc helimotor zit. Onder normale omstandigheden (meeste heli's hebben een centrifugaalfan die knalhard over de kop blaast) is dat voldoende, maar een SkyFox heeft een axiaalfan, die lucht over de motor
zuigt en dan is deze kop wat klein.
Mt gloeiplug ontsteking gaat het nog wel (je koelt de motor dan met brandstof, dus wie het geld heeft om brandstof te verkwisten....)
Maar met vonkontsteking leek het er toch op dat dit een beetje op het randje was. Hoewel de motor geen krimp gaf en gewoon door bleef lopen, kwam er maar weinig olie uit de uitlaat (wat duid op gedeeltelijk verdampen/verbranden van de olie) en wat er uit kwam was behoorlijk donker van kleur... dat hoort niet.
Dus heb ik deze kop:
weer terug geplaatst, de koelkop van de oude motor.
En voila, vrijwel vanaf de eerste minuut stationair begon er weer vloeibare olie uit de uitlaat te komen, en van een heel wat acceptabelere kleur.
Nog even een foto voor het vergelijk in koeloppervlak:
(dit is overigens niet de kop diein de heli zit, maar een ander exemplaar wat ik nog had liggen, gewoon voor het vergelijk)
Tijdens deze tests viel mij nog iets anders op: voorheen was bij stationair lopende motor de olie altijd melkachtig en drabbig, maar nu kwam er vrijwel géén olie uit de uitlaat....
Nieuwsgierig als ik ben, wilde ik toch weten wat er dan wél uit die uitlaat kwam, want ik zag wel kleine druppeltjes, maar die lieten geen vlek achter op de bestrating....
Dus heb ik een opvangbakje onder de uitlaat gehangen, en wat blijkt: Er komt domweg
vloeibaar water uit de uitlaat bij stationair draaiende motor. De lange resonantiebuis geeft blijkbaar voldoende koeling om dat vocht te laten condenseren onderweg naar de uitgang....
Een minuutje stationair draaien leverde al gauw bijna 1 cc (halve vingerhoed vol) aan klaar, redelijk helder water op...
Nu begint me ook te dagen, waarom hogere Nitro percentages vaak tot roest in de lagers leiden: als je de motor door middel van overmaat brandstof zo ver koelt dat de backplate ongeveer 40~50 graden blijft, dan condenseert dat water reeds terwijl het nog IN de motor is. En dan richt het daar zijn verwoestende werk...
Moraal van dit verhaal: als je vonkontsteking gebruikt, zorg dat je koeling voldoende is, want de brandstof koelt je motor NIET, maar voldoende temperatuur garandeert dat het vocht niet in je motor achterblijft.
De manier waarop je olie de uitlaat uit komt, lijkt een goede indicatie voor de werktemperatuur te zijn. Drabbig duidt op te koud, donker verkleurd duidt op te heet.
Groet, Bert