Arrow Maar de andere vormen sier of fuctioneel Question Question
In aansluiting op wat Halmar al schreef is de tipvorm met name bij langzaam vliegen het meest van belang. De drukverschil is dan op zijn grootst vanwege de hoge Cl die nodig is om langzaam te vliegen. Dat drukverschil wordt veroorzaakt door overdruk onder, maar met name onderdruk boven de vleugel.
@Ron
Is bij een lange vleugel de tipwervel echt kleiner, absoluut dus, of is hij relatief kleiner t.o.v. de hoeveelheid lift, weerstand etc?
Relatief. Dit is de feitelijke reden dat slankheid bij een zwever zo belangrijk is, zoals ook Halmar al aangaf.
Over de verschillende tipvormen:
Gebogen of echte winglets: Alleen van nutte wanneer langzaam gevlogen wordt. Als het hard gaat levert de winglet meer weerstand dan dat ie nuttig bijdraagt. De toepassing van opgebogen wingtips bij hotliners is dan ook niet erg logisch, maar wel veel toegepast. Nog een groot nadeel van winglets: Ze werken altijd slechts bij een bepaalde Cl en dus snelheid. Buiten dat smalle bandje leveren ze in principe parasitaire weerstand. Je kunt je scheel zoeken naar windtunnelgegevens van winglets op modelvleugels, maar ben er nog niets van tegengekomen;
Rond of eliptisch vleugeleinde: Altijd slecht. De vorm die vroeger (1930 - 1965 of zo) veel op real life zwevers werd gebruikt induceerd meer tipwervel dan een recht afgesneden vleugel. Het ziet er zo logisch uit maar met name afronden aan de achterzijde is een nono;
Een aan de onderzijde schuin afgesneden vleugel kan voordeel brengen omdat de luchtstroom in de tipwervel ahw 2x een hoekje om moet om daadwerkelijk rond het vleugeleinde te stromen. Dat veroorzaakt weerstand in de tipwervel zelf dus, die erop gericht is de lucht naar de achterlijst te 'dwingen'. Zelfde soort oplossing als winglets, maar minder 'one speed';
Een langere TE dan LE: Altijd goed. De tipwervel vormt zich niet haaks op de vliegrichting maar schuin naar buiten. Door de vleugel aan de achterzijde ahw te verlengen voorkomt je dat de lucht daadwerkelijk de tip omstroomt, maar schuin naar buiten over de vleugel blijft stromen;
Tip sterk dunner gemaakt, ofwel relatief in dikte verjongt: Goed en slecht. Het drukverschil in de nabijheid van de tip wordt beperkt waardoor de lucht minder naar buiten stroomt. Nadeel is dat de Clmax vanzo'n dun vleugelsegment gering is en dat
kan het gedrag van de hele vleugel bij hoge Cl ondermijnen. De tip overtrekt dan nl eerder dan de rest van de vleugel, voordat deze aan zijn goeie gedrag toekomt. Levert verder wel een erg soepel vlieggedrag op. Goed voor lichte kisten.
Voor motorkisten hoeft een ander niet zo'n drama te zijn. Een slechte glijhoek is lekker handig bij het landen en verder sleur je em er wel door. Voor zwevers is elk beetje weerstand echter verlies en dus van groot belang. De zwaartekracht is de enige aandrijving en naar beneden willen we nou juist niet 8O