Eenhoorn verslag

Weer een stap dichter bij de eindstreep. Vandaag ff heel veeeel gaten in de mastengeboord en er messing oogjes ingelijmd.
Ik wil de van sport gekregen zeilen in opgetrokken stand aan de ra's vastmaken. Zoek nog info, iemand een idee waar ik iets kan vinden? Heb al bij Piet San gekeken maar zie het niet.
Denk dat ik met zeilen slechts een deel van de beschrijving van het touwwerk moet maken.
b1eea71f502a6f4608f99c3f761d6889.jpg
b1759d05bb9ff5c41b54ef48051937cd.jpg

Volgens mij maakt dat niet heel veel uit, want als ze de zeilen optrokken, haalden ze vast niet de touwen weg die voor de bediening waren

Klopt maar ik weet dus niet welke touwen in het tuigage plan voor het ophalen/bedienen zijn. Vermoed zelfs dat deze touwen niet in het plan zitten

Touwen voor ophalen van de ra's zitten niet in het plan erbij. Als voorbeeld voor deze touwen neem ik de Wasa van Di agostini. Heb van de Wasa een bouwbeschrijving van +/- 700 pagina's....
Nu ik de ra's en zeilen dry fit heb opgehangen, is het toch eigenlijk ook wel mooi zo. Mits ze uiteraard iets minder uitzien als of ze net uit de stomerij komen. Maar denk nog steeds op ze opgerold te gaan plaatsen.
231fefcee5db8d20ac631561c207edb7.jpg
b7e524caef8e3feb42b98289b7b0cb03.jpg

Als ik het begin van je verslag zag en wat je nu er uiteindelijk van hebt gemaakt neem ik mijn petje af voor je en maak een buiging:worship:
Gracias Hans, en hij is nog niet klaar.
Zag het in het begin ook beetje somber in. Heb hem deels gebouwd gekregen. Was ook scheef. Maar zoals voorspelt komt het goed. De zeilen worden opgerold

Ff vraag want ik wordt er un beetje oogtechnisch gestoord van. Ik moet ongeveer 50 verbindingen maken zoals op de foto. 100 juffer jufferblokken, 3mm 20mm hart op hart. De gaten zijn zo klein dat ik mij er scheel op kijk en lang bezig ben met 1 set #schietnietopzo.
De gaten opboren gaat niet, blok is te klein.
Ik jeb deze met een soort dunne visdraad steeds erdoor getrokken. Kan in visdraad geen lus maken omdat het heel dun is. Zo'n ding om garen door het oog vd naald te halen is weer te groot....ff uit verzonnen. Iemand un idee?
9a4d9eed990ea0804135f902a90dff1b.jpg

ik zat daar ook mee te prutsen. heb toen het uiteinde van de draad hard gemaakt met secondelijm. druppeltje erop en dan snel plat rollen tussen je vingers. dan heb je een soort naald en draad in één:thumbsup:

Geen idee hoe dik het beige touw is. Gevoelsmatig te dik. Daarnaast vind ik het zwarte touw te dun. Het zwarte touw wordt dus vervangen door un slag dikker. Het beige moet ik kijken of ik dat un slag dunner kan krijgen, ergens. Voor de jufferblokken van 5mm, klopt d verhouding beter.
Wellicht uns ff langs de Hema oid

Ik heb het ook wel gedaan met heel dun koperdraad. Lusje ervan maken, door het oogje van het blok, draad door het lusje en terugtrekken.
Overigens kun je toch wel opboren met een boortje van 0,5 mm? Ik heb die liggen.

Ik heb het ook wel gedaan met heel dun koperdraad. Lusje ervan maken, door het oogje van het blok, draad door het lusje en terugtrekken.
Overigens kun je toch wel opboren met een boortje van 0,5 mm? Ik heb die liggen.
De tip met het lusje van koperdraad ga ik uns proberen. Heb het gepoogd met dunne "visdraad", maar ja de ogen zijn geen 18 meer. En dan is koper toch beter zichtbaar dan dat forellenvangspul.
Gisteren ff de grens over en twee sets boren van 0,5 en 0,8 mm proxxon gehaald.
De aanwezige gaten bleken vervolgens 0,5mm te zijn. Dus alles "ff" geruimd naar 0,8mm. Een van de stemmen in m'n hoofd zegt dat het nu goed gaat komen [emoji23]

Als je de gaatjes nu op 0,8 mm hebt, dan is de makkelijkste manier nu een drupje lijm op het touwtje Wilde Kat

Back