Een reconstructie van een kogge

Constant,
Met veel interesse heb ik deze reconstructie gelezen. Het zal je niet verbazen dat ik veel hiervan herkende uit de bouw van mijn koggen. zie:https://www.modelbouwforum.nl/threads/kamper-kogge.271541/
Mijn koggen zijn vooral gebaseerd op de Kamper kogge. Het proefschrift van Karel Vlierman kende ik toen nog niet. Daar kwam ik pas later achter. Ook daarin veel herkenbaars. Dat kan ook niet anders omdat de Kamperkogge wel daarop gebaseerd is.
Terecht geef je aan dat veel niet meer af te leiden is uit het wrak en dat er dus aannames moeten worden gedaan. Zo heb ik dat ook gedaan. En dat zijn niet altijd dezelfde als jij hebt gemaakt. En dat geeft ook niet.
Ik vond het leuker ook het inwendige te bouwen en te laten zien, jij ging meer voor het correcte, voor zover bekend. Prima.
Vooral jouw uitleg van de te gebruikte tuigage was voor mij nieuw. De knevels worden wel gebruikt op de Kamperkogge maar alleen voor de brassen en schoten. NIet voor de stagen. Deze zelfde discussie speelde ook bij de Romeinse Rijnaak : "De Meern 1". Vierkant zeil of Latijns zeil. Met Latijns zeil kan je kennelijk beter manoevreren, op bochtige rivieren wel handig. De Meern 1 is waarschijnlijk gezonken door een manoevreerfout, en zal daarom wel een vierkant zeil hebben gehad. Wie weet.
Jouw kogge staat nu tot 31 dec in het museum heb ik begrepen, dus is het niet te zien straks op de modelbouwersdag in het Scheepvaartmuseum. Ik ga hem voor die tijd in het zutphens museum bekijken. De mijne kan je wel zien op 30 sept.

Jan,
De knevels die gebruikt worden op de Kamper kogge, zijn in combinatie met juffers. Ik denk dus dat juffers voor 1420 niet werden gebruikt op schepen. Daar heb ik uitgebreid onderzoek naar gedaan. Kennelijk valt dit tijdstip ook samen met de invoering van weeflijnen. Weeflijnen in takels gaat niet, wel bij het gebruik van juffers omdat die tijdens een zeiltocht niet losgemaakt kunnen worden.
Met het museum ben ik overeen gekomen dat ik voor de tentoonstelling in Amsterdam de beide scheepsmodellen op kan komen halen voor die dag, dus ze zijn daar wel te zien.
Ik ga er niet van uit dat er ooit latijnzeilen op koggen zijn gebruikt.
Groet,
Constant

Back