Frans Bal
PH-SAM
Al een tijdje een logie-tje hier in huis, een ED penny slot MKII.
Zoals te zien mist dit oudje zijn koelmantel.
Verder is die mooi los en heeft een nette compressie.
Het bijzondere van deze penny slot is dat de compressie kan worden gesteld met behulp van een. tja, penny.
Je verdraaid de hele koelmantel om de compressie te wijzigen.
Het is een al wat oudere Engelse motor, dus je raadt het al geen metrische schroefdraad te vinden op dit torretje.
Alles Imperial. Schroeven BA nog iets en de draad op de cilinder 5/8"-24 (TPI) BSW, rechte Whithworth draad met waarschijnlijk een tophoek van 55 graden. Jippy.
Toch maar eens kijken of er een nieuwe mantel kan worden gedraaid.
Nu kan ik geen draadsnijden op mijn Unimatje, dan maar een tap en snijplaat opsnorren.
Nou dat was best lastig, 5/8"-24 BSW, niet wat ik ergens lenen kon.
Dan eens zoeken op het interwebnet.
Net zo lastig. Dacht één advertentie met helaas een astronomische prijs.
Dan eens zoeken bij Ome Alie. Kijk dat lijkt erop. 5/8"UNEF. (Unified Extra Fine Thread)
Deze draad heeft ook 24 gangen per inch, helaas alleen 60 en geen 55 graden tophoek.
Toch maar gekocht was wel een gokje waard.
Na iets langer dan een week lag er zo'n bekend pakje in een grijs plasticzakje op de deurmat.
Wat ik al verwachtte, snijplaat gaat er een gangetje op en dan loopt deze "vast".
Voorzichtig doordraaien en met niet al te veel moeite kon de draad worden aangepast naar de 5/8" UNEF.
Even een test ringetje tappen.
Past heel leuk.
Met behulp van een foto met zijaanzicht, schuifmaat en rekenmachine een tekening gemaakt.
Of moet dat een footo, reekenlineaal en teekening zijn.... mijn beste.
Tot zover.
Binnenkort wellicht verder.
Zoals te zien mist dit oudje zijn koelmantel.
Verder is die mooi los en heeft een nette compressie.
Het bijzondere van deze penny slot is dat de compressie kan worden gesteld met behulp van een. tja, penny.
Je verdraaid de hele koelmantel om de compressie te wijzigen.
Het is een al wat oudere Engelse motor, dus je raadt het al geen metrische schroefdraad te vinden op dit torretje.
Alles Imperial. Schroeven BA nog iets en de draad op de cilinder 5/8"-24 (TPI) BSW, rechte Whithworth draad met waarschijnlijk een tophoek van 55 graden. Jippy.
Toch maar eens kijken of er een nieuwe mantel kan worden gedraaid.
Nu kan ik geen draadsnijden op mijn Unimatje, dan maar een tap en snijplaat opsnorren.
Nou dat was best lastig, 5/8"-24 BSW, niet wat ik ergens lenen kon.
Dan eens zoeken op het interwebnet.
Net zo lastig. Dacht één advertentie met helaas een astronomische prijs.
Dan eens zoeken bij Ome Alie. Kijk dat lijkt erop. 5/8"UNEF. (Unified Extra Fine Thread)
Deze draad heeft ook 24 gangen per inch, helaas alleen 60 en geen 55 graden tophoek.
Toch maar gekocht was wel een gokje waard.
Na iets langer dan een week lag er zo'n bekend pakje in een grijs plasticzakje op de deurmat.
Wat ik al verwachtte, snijplaat gaat er een gangetje op en dan loopt deze "vast".
Voorzichtig doordraaien en met niet al te veel moeite kon de draad worden aangepast naar de 5/8" UNEF.
Even een test ringetje tappen.
Past heel leuk.
Met behulp van een foto met zijaanzicht, schuifmaat en rekenmachine een tekening gemaakt.
Of moet dat een footo, reekenlineaal en teekening zijn.... mijn beste.
Tot zover.
Binnenkort wellicht verder.